Pelletsfri diet
Jag testar igen - hoppas nu blir det inga påhopningar - blir det så anmäls de snabbt…
Snart kan jag länka till mina texter varför är det bättre än att ge pellets enligt mig. del 4 är på gång nu
http://pepparkakashem.blogg.se/2010/september/pelletsfri-diet-del-1.html
http://pepparkakashem.blogg.se/2010/september/pelletsfri-diet-del-2.html
http://pepparkakashem.blogg.se/2010/september/pelletsfri-diet-del-3.html
Vad väljer ni och varför?
min kanin äter cuni complete pellets och mår hur bra som hälst. han behöver sitt pellets utöver hö och grönsaker, gräs mm eftersom han har svårt att hålla hullet. så i mitt fall kan jag inte sluta ge han pellets, men det är inte så att han får hur mkt som helst kanske 1 dl om dagen.
Just nu använder jag RR blandat med Carrier till mina kaniner vilket fungerar väldigt bra. De kaniner som haft svårt att hålla hullet trots bra hö håller hullet med endast en liten mängd av detta foder. Tänker som jag skrev i den andra tråden inte sluta med att ge mina kaniner pellets.
Mina kaniner käkar RR och kommer alltid att göra det. Det absolut bästa enligt mig!
medarbetare på allergier.ifokus .
Kör med pellets och kommer alltid göra det, dom äter ganska mycket hö oxå.
Mina kaniner tuggar(maler) pelletsen mycket bra aldrig tugga 1gång, svälj.
Ska själv leta fram dom vetenskapliga testerna ang "farliga" produkter i pellets av bra kvalitet som din blogg nämner.
Men ett bra ämne att diskutera :)
MVH John

Jag tror inte det där med att pellets sväller upp i kaninens mage. Det löser snarare upp 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Använder pellets och kommer heller inte sluta med det. Mina kaniner håller inte hullet tillräckligt bra utan. Och jag vill vara säker att dom får i sig allt dom behöver.
Hö ska alltid vara basfoder. Så ger man bara lite pellets varje dag så kommer kaninen äta mest hö ändå och då dyker inte problemen du pratar om upp.
Samma sak med övervikt. Man måste ju anpassa pelletsmängden efter kaninen.
Är källorna till din fakta samma som i förra tråden? Eller har du några nya källor att länka till?
Det här "nattbajset" du pratar om. Det kan kaniner som äter pellets också producera. Man ser ju lätt skillnad på det och vanligt bajs.
Skulle vilja läsa mer fakta om att kaniner som äter pellets oftare får urinproblem?
Och att det ofta hamnar pellets i luftstrupen låter också en aning skumt och det skulle jag också vilja läsa mer om.
#5 Prövat med carrier och det sväller inte upp. Det löses upp tillslut men jag såg aldrig att det svällde upp. Nu är det ingen kaninmage men sväller det inte upp i vatten kan jag inte tänka mig att det gör det i en kaninmage heller.
Lottie sväller inte
Dogman sväller inte
Selective mature rabbit sväller inte
MVH John
Mina kaniner har alltid ätit Stampes pellets och det går jättebra. Jag kan inte ge dom för mycket grönsaker m.m eftersom dom får rött kiss, löst bajs och diareé(särskilt min unge på 3 mån) Min hona äter hö och dricker bra även fast hon får pellets, grönsaker, grenar. Men min hane har nästan aldrig ätit hö! Ska jag prova att dra ner på pelletsen och ge mer grönt till honom? Han får 1 dl pellets om dagen+ en morot eller någon annan grönsak.
Hur vet du föresten att kaniner blir friskare utan pellets bara för att dina mår bra av det? Det måste väl inte vara samma sak med andras kaniner? ;)
Mina äter Edel pellets och kommer alltid göra det.
Mina mår inte sämre än dom som inte äter pellets, och det där med att det sväller i magen..eh nej? Varför har ingen dött av det än då?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

#7 Sen har väl kaniner som alla djur syra i magen som fräter i sönder maten? 
Mer eller mindre ja. Pluss att måste mals ner oxå innan det sväljs ner.
MVH John

Ni kan läsa det här. jag har en översättning men på polska, annars kan säger google eller någon annan hjälpa er
Den är på tyska 
MVH John
Tar ingen som helst credit för vad som skrivits på den sidan. Det är direkt översatt med google translate.. där av ALLA felskrivningar. Men ganska underhållande.. :)
**KÄLLA: http://www.kaninchen-info.de/trofu.html**
Varför kommersiella torrfoder är ohälsosamt?
Men denna fråga skulle kunna fylla en hel bok, är följande lista begränsad till ett fåtal viktiga punkter. Några andra argument är i texten "Varför skulle vi inte mata pellets?" att hitta.
Torrfoder är mycket energisk. I det långa loppet, den höga kolhydrater (stärkelse, socker) för att fettdegeneration. Inte alltid att fetma kan ses, men den visar sig ibland "bara" som Organverfettungen (följder: plötslig död, exempelvis genom hjärtattacker eller njur / leversvikt).
Eftersom djuren är snabb nog av energirika livsmedel och inte som en naturlig kost med relativt lågt energiinnehåll, flera timmar varje dag är upptagna tugga för att använda den ständigt återskapa tänder från inte korrekt. Också, 30-40 portioner rötning av kaniner i dag utformad. Tarmen är byggd för att hjälpa de nya delarna för att flytta mäsk. Om kaniner av energirika livsmedel till tillräckligt snabbt, de bara äter ett fåtal måltider, dröjde maten för länge på ett ställe och det kan bilda farliga gaser, som kan orsaka kanin till intensiv smärta och även död från cirkulationssvikt.
Kanin söker hjälp att smälta bakterier. Dessa bakterier behöver en viss miljö att bo och arbeta. Genom att säden PH värdet ändras i tarmen, som helt enkelt uttryckt, det "goda" bakterier fördrivna och ta det "onda" hand. Även tarmparasiter som coccidier eller jäst som kan vara dödlig, särskilt hos unga djur och sjuka kaniner, med hjälp av en mycket stärkelse-rik mat. Tarminflammation och andra intestinala skador kan uppstå.
Vad mer, dess att kaniner kan möta vitamin och mineral krav, särskilt på hö och redan riklig. Praktiskt taget alla flöden är ensam tillsammans med syntetiska vitaminer och mineraler, aminosyror la, aromer och mycket mer kemikalier. De vitaminer och mineraler, ofta står i stark överdosering. På grund av den kroniska överutbud orsakat många problem, såsom mineralfyndigheter i kärl och organ. Effekterna inkluderar njurgrus, njurar och urinblåsa stenar, vad det nu återigen kan leda till svår smärta eller död hos djuren. Dessutom kaniner som fick en hel del torrfoder lider mest under uttorkning, som främjar njurar och urinblåsa sjukdom ytterligare.
Och slutligen, är torr mat oftast det som är kvar från andra produktioner, och har därför ofta dålig kvalitet och ofta fjärilar i livsmedel (även i dyra).
För lycka kanin i detta avseende är emellertid ganska robusta förvaltar många kanin att överleva en torr om foder utan permanenta skador och tom bo (tydligen) friska. Vanligtvis har tarmen av dessa djur skadas och mycket känslig, vilket avslöjar att färsk mat är dåligt tolereras. Tyvärr för många av dessa kaniner färska livsmedel överkänslighet är sällan skjutas på torrfoder, men nästan alltid torrfoder är att skylla!
Om du fortfarande vill mata sina husdjur torr mat och göra något bra, placera torrfoder långsamt. För att göra detta, ge varje dag lite mindre, eller ingenting mer landar i skålen. Det är viktigt att detta sker långsamt, just på grund av nämnda bakterier, som inte kan växla från den ena till den andra dagen. Det har visat sig ta ungefär en månad dags för en förändring av mat. Hos unga djur kan göra det snabbare eftersom tarmfloran ändå fortfarande under konstruktion och är anpassningsbar. De fick även torrfoder inte långt ändå.
Varför ska vi matas inte pellets?
Pellets är torrt mycket och svälla
Pellets sväller efter att ha ätit mycket starkt, och därmed multiplicera sin volym. Detta leder till ett antal problem. Risken är stor att kaninen absorberar för mycket av maten och magen är överbelastat, eftersom volymen ökar förrän efter beslag. Och naturligtvis måste komma från någonstans, den ytterligare volymen, som görs av pellets dra vatten från kroppen. På grund av detta svullnad och deras ofta mycket energi ingredienser pellets gör det också mycket trött, så ta kaninen mindre måltider, vilket innebär att maten i tarmen transporteras värre, kan detta även leda till dödlig uppblåsthet.
Innan de är dränkta höger spak pellets är välkomna att slemhinnor företag, som är obekvämt för kaninen. I små, fina pellets i luftstrupen och kom på grund av den klibbig och volymökningen kunde inte skaka, även kaniner kvävs vånda!
Och samstämmigheten i svullna pellets är knepigt. Ingredienserna är ofta mycket finare malning än kanin strimlor maten med tänderna. Den resulterande smält mat kan kondenseras till de återstående foder och leda till blockeringar.
Pellets innehåller ohälsosamma ingredienser och okontrollerbara
Pellets innehåller oftast alla typer av avfall från andra produktioner, såsom bageriprodukter och kli (avfall från produktionen av mjöl), pressrester (rester från saft produktion), melass (avfall från sockerproduktionen), ofta alla typer av odefinierade ingredienser, såsom biprodukter. Som ett bindemedel som de billiga, men mycket dåligt ljud vete används. Detta avfall är till användning, är inte i grunden dåligt, men tyvärr lagarna i djurfoder produktion på många ställen inte är så strikt, så du kan aldrig vara säker om inte nu och då bortskämd varor bearbetas tillsammans. Och som ni kan se från ovanstående lista har till mark, och med helt olämpliga som i pellets.
Dessutom är det varken innehavaren eller att erkänna för kaninen, även om oavsiktligt hamnar farliga material i pellets. Alltså redan i pellets sten kanin i tänderna på en tuff tid. Det är också fullt möjligt att om och när tiden glider en rutten, död mus i foderfabrik.
Pellets är uppvärmd till höga temperaturer under pressning. Därmed förlorat alla vitaminer. Därför kommer vitaminerna återlämnas till syntetisk form och som ledde till extremt överdoserat. Många vitaminer finns i överdos är farligt och lämnar permanenta skador, såsom vitamin D3 för misstänkt njurskada som är ansvarig. Vill du ha pellets vid tillfället, är smak la - så djuren de äter alls. Sådana tillsatser måste deklareras i Tyskland inte i djurfoder. Vissa livsmedelstillverkare ge mat även när droger, som agenter mot coccidier.
MVH John

#15 och? inte mitt fel att nästan alla ger pellets i Sverige :) det kommer en artikel från mig så småningom
Använder RR och kommer alltid göra det:)
#14 Google är det sämsta man kan använda om man ska översätta. Skulle över sätta "det kostar 30kr med tåget" från danska och google översatta det till "det kostar 30 miljoner tåg" så nja, använd ett tyskt Lexikon och absolut inte google om man vill ha rätt text.
Sen förstår jag inte varför du gör tråd efter tråd om att utfodra sin kanin utan pellets när du vet att det blir tjafs? Du tål inte vad andra säger och sen ska de säga emot dig också blir det bara tjafs också låser man tråden.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
ja den ser jag inte framemot :)
och? Jo det blev helt oläsligt att försätta en tysk text.. Som du sa va på polska.. Valde Polska… gick inge bra.
MVH John
#16 Förlåt men det där är knappt begripligt :)
On topic:
Om man ger pellets tror jag det är jätteviktigt att man ser till att ge en bra sort. Det flesta på marknaden har på tok för mycket kolhydrater och för lite fiber. I övrigt brukar näringsinnehållet vara helt ok.
Sen tror jag också att det är bra att minska så mycket som möjligt på pelletsen. Det naturliga för en kanin är ju att äta gräs, örter och späda kvistar.
Själv ger jag pellets, Oxbow Bunny Basics T just nu. Har en innekanin på ca 2 kg och han får 3-4 matskedar per dag. Har försökt minska men då tappar han i vikt. Vet inte om det är för att det är dåliga värden på mitt hö eller vad. Men hellre pellets än en hungrig kanin.
Fast jag tror absolut att rahl har en poäng. Tyvärr finns det mycket skräp i djurfoder. Och människomat med för den delen men det är en annan historia.

#18 jag starade inte den tråd utan fortsatt med en ny viktifgt länk
#19 nej jag sa inte att den var på polska utan att jag har en översättning till polska.
#20 oxbow har just bara en bra sak, annars innehåller den bara skit.. :(
Klart hon har en poäng.. men inga konkreta vetenskapliga belägg för sina uttalanden
MVH John
#20 Man ska ju helt klart vara noga med valet av pellets. Och inte ge mer pellets än vad som behövs. :) Men som i många fall och som det även verkar vara för dig så behöver kaninen det för att hålla vikten.
Men att det ska vara farligt om man är noga med det tror jag inte. Och än har jag inte fått se någon källa som visar att det är farligt.
Och sen är det ju även noga hur man gör om man inte har pellets. Så att kaninen får i sig allt den behöver.
#22 Nej, inga vetenskapliga belägg. Men vi som ger pellets har ju inga vetanskapliga belägg för att pellets är nyttigt heller så det jämnar väl ut sig :)
#21 Vad är det i Oxbow som är skit? Det har väl samma näringsvärden som de flesta pellets med skillnaden att det är högre fiberhalt?
Jag skulle, som jag sa i den andra tråden, gladeligen kunna tänka mig att byta ut pellets mot grönsaker o dyl, men det blir ju liksom problem när man inte vet vad man ska ge. För mig räcker det inte att säga 100-150 gram grönsaker/dag, för grönsaker har olika innehåll och näringsvärden de med. Och om man (som jag) vill ge ett foder med bra proteinhalt vad ska man ge då?? Jag tror att man ska vara rejält duktig på foderlära om man ska våga ge kaniner som används i Avel eller utsällning pelletsfri diet.
Så innan någon som är kunnig inom detta ämne kan säga vad man ska ge för att komma upp i rätt proteinhalt, vitaminhalt osv så väljer jag pellets där det finns en tydlig innehållsförteckning. Mycket billigare också.
Ljustadalens kaningård
Jag valt ut exakt den pelletsen jag har och trivs med.
MVH John
MVH John
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Alla ger ju det bästa man kan.. bara hö funkar utmärkt..
MVH John

#24 jag kommer att leta efter det i med att innan på vår forum var det några som rekommenderade oxbow men sen vet jag att det kom ut mer info från de som har kunskap just om oxbow.
#27 vad är det du inte förstår? man ska ge sina djur så naturligt mat som möjligt, knappast äter vilda kaniner pellets. lite som vilda hundar äter inte torrfoder heller. jag väljer det som är bättre för dem
Var snäll och håll god ton i tråden och inga personliga påhopp om ni vill hålla tråden olåst!
#30 Men utan pellets är inte bättre för alla kaniner.
Man ska se till att djuren får i sig det dom behöver helt enkelt. :) Och det gäller ju inte samma för alla kaniner.
Det man ska tänka på vad man än väljer är att göra ett noga val. Och ger man pellets så kan man inte ge hur mycket som helst. Och har man inte pellets måste kaninen få i sig saker på annat håll. Och då är det bäst att man läser på om det så att kaninen får i sig rätt mängd.
Men det är inte lätt att ge alla djur det dom åt i det vilda.
Www.alternativ.nu bra forum.
MVH John

Tycker att det känns som lite småskumma källor om man ska tänka källkritiskt. I så fall kan man ju lika gärna använda wikipedia eller någon sådan flumsida som källa :P
#32 dessutom dör vildkaniner av svält och blir tagna av rovdjur. Kaninerna får tag i löv, gräs och pinnar i princip. Är inte så att det växer grönsaker mitt i vintern:P sen äter de snö för att få i sig vätska.
Nej, tamkaniber är väldigt olik en vildkanin. Vi serverar maten, de bor i bur (de flesta), vi städar åt de. De lever i ren lyx rent ut sagt jämfört med en vildkanin:)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
RR tycker jag är alldeles fantastiskt bra. Tycker dessutom själv att det doftar väldigt gott, vill nästan äta det själv. Jag ger mina kaniner 0,5 dl pellets om dagen.
#34 Förvisso finns det väl ingen "ordentlig" källa som säger varken det ena eller det andra om pellets
#37 just av denna anledning har jag svårt att ta till mig nåt som skrivits i den här tråden. Jag må vara skadad av det vetenskapliga tänket, men jag skulle verkligen önska lite mer förankring, lite mer källhänvisningar. :)
har själv gjort ett test med pellets i vatten.. hela och tuggade. Dom svällde inte alls (Som texten sa att pellets gjorde) Utan blev smuliga i glaset, precis som jag trodde oxå.
MVH John
Jag tror iaf att anledningen till att många kaniner magrar av när man slutar med pellets är för att magen vant sig vid att arbeta på ett annat sätt än vad den gjort när den fått pellets, pellets bryts ju ner mycket lättare än vad hö gör. Tycker iallafall inte det finns anledning att ge pellets, är ju inte speciellt naturligt för kaninen att äta pellets
#40 det är ju dock väldigt mycket annat vi gör som inte är naturligt för kaninerna, tex de som har vattenflaska eller har sina kaniner inne. Dessutom har inte vild kaniner fri tillgång till hö (gräs elr annat som växer) under vinterhalvåret. Så att säga att det man inte ska ge pellets för de inte är natruligt är väl inte riktigt en bra argument :)
Sen såklart, vissa kaniner klarar sig utan pellets bra, men det är inte så lätt o få med alla näringsämnen som en kanin bör få i sig dagligen om du inte ger någon pellets alls.
#41 det är väl ett ganska bra argument eftersom det inte är nyttigt? vattenflaska är inte heller bra så förstår inte vad det har med saken att göra
#39 Jag testade också, och fick samma resultat.
#40 Men en sån pass liten mängd pellets borde inte göra en sån pass stor skillnad.
Och ska man strunta i pellets hela tiden så måste man ju komplettera med annat. Det är inte så bara att inte ge pellets.
#43 Jag ger inte mina pellets, fungerar utmärkt :)
#44 :) Jo det kan funka jättefint men som jag skrev ovan så krävs det ju lite grann. Det är inte "så bara" att ta bort pellets.
Krävs hö och grönsaker
Det, fast med lite mer information om vad man ska ge, vilken mängd osv. Jag själv skulle inte våga mig på det på en gång i alla fall.

#25 fast hö står det för 80% sen 20% resten och jag har redan skrivit vilka grönsaker ska man ge oftare, vilka i mindre mängd och vilka inte alls. man varierar helt enkel, det finns inte någon som säger att du ska ta 100 g av morötter varje dag, 50 gram av något annat utan man väljer det från listan som just finns i min butik och varierar.
#46 ja precis :) hö, grönsaker och örter :D
#47 Emma mängd och vad det skrev jag redan om.. du kan ge något som görs av avfallsprodukter och är kanske lat person i med att det tar tid att skära grönsaker, ta ut de från kylskap och så..
Detta är sista påminnelsen. Vid nästa otrevlighet så låses tråden på en gång!

#49 men vad är det otrevlig i det jag skrev? jag skrev bara att man är kanske för lat att fixa grönsaker, det är inte personligt till emma
#50: Eftersom du skrev "du kan ge något som görs av avfallsprodukter och är kanske lat person…" och det anser jag i allra högsta grad är en personlig kommentar.
Dessutom en onödig kommentar, då den inte tillför diskussionen något mer än att det ser tråkigt ut och ger dålig stämning.
#48 Som jag sagt tidigare också så skulle man vilja se vettiga källor till alla påståenden. Då dom jag kikat igenom bara handlat om vissa foder. Vissa saker stämmer inte ens. T.ex det att pellets sväller upp.
Det handlar inte om att jag är lat. Då skulle jag aldrig orka ge dom grönsaker eller ge mina hamstrar och råttor färskmat dagligen.
Och jag tycker inte det är så lätt som du säger. Och innan jag personligen skulle ge mig in på något sånt skulle jag vilja vara säker på hur kaninen ska få i sig allt. Det är väl inte så konstigt? :)
Utan att vi ska hugga på varandra mer nu..hur exakt ska vi mata då utan pellets, menar asså för en väl balanserad kost.
Det går ju med 100% bra hökvalitet, men mycket saknas ju i vårar svenska hö. (Näringsämnen)
Jag är väldigt intresserad av rätt föda till våra djur.
Om vi kollar rekommenderat dagligt intag för sällkskapskanin. Hur ligger värdena då?
Utifrån det värdet borde vi exakt se vad våra kaniner behöver.
Vissa örter är direkt olämpligt på dagligbasis…
Jag vill få fram den bästa måltiden utan pellets och med optimalt näringintag.
Vem kan hjälpa mig?
Kan inte höfta en näve grönt o hoppas på det bästa.
MVH John
#53 Finns det inga veterinärer som är specialiserade på smådjur/kaniner som kan ge dig den informationen, tro?

#53 jag kan hjälpa dig :) sen finns det gott om andra utländska hö som jag själv använder
Skulle också gärna ta del av den informationen.
rahl, du har ett pm förresten om du inte har sett det.

#56 du får vänta, jag har en sjuk hund som är under utredning och åker hela tiden till olika vet.. men det kommer på min hemsida
det såg jag men hade inte tid att läsa den
Det verkar vara en hel del här inne som ger sina kaniner ett foder som heter RR, vad är det för foder? Är det en förkortning? 
#59 RR är en förkortning av Rabbit Royal som är ett superbra foder :)
Jag ger mina kaniner Edel pellets och de behöver verkligen pellets för att hålla hullet! Tänker fortsätta med det.
MVH John
#62: RR funkar precis som vanlig pellets och ges på samma sätt.
#62 Ja, som att ge vanlig pellets, fast detta är en underbar blandning. Har börjat med detta ganska nyligen och jag älskar det. Jag vil nästan äta det själv ;D
JAg ger mina kaniner stampe pellets:)
Tycker det funkar bra på dem, men ska troligen blanda i RR också. Utan pelletsen håller inte mina kaniner hullet, trots att höet dom får är jätte bra och dom käkar mycket. Jag ger mina kaniner pellets som "efterrätt" så dom får enbart hö på morgonen, så fylls det ju på under dagen, så på kvällen får domdet "goda";)
#32 Jag tycker du sammanfattade det hela jättebra i den kommentaren.
Tror att det går att få till en hälsosam kaninkost både med och utan pellets.
Och det är inte så enkelt som att bara ge det som vildkaniner äter. Under vintern är tillgången på mat begränsad och många kaniner bli försvagade eller till och med dör som en följd. Ska man utgå ifrån det dom får i sig på sommaren när dom mår bra så är det säkert ett 100-tal olika växter de äter av. Inte så lätt att ha hemma i skafferiet. Själv har jag en tumregel att ge minst tre sorters örter/grönsaker per dag. Men det är ju inte ens i närheten av den variation som en vildkanin får!
Jag tycker det är jättebra med den här diskussionen och hoppas att fler blir intresserade av att minska mängden pellets. Blir intresset tillräckligt stort kommer det också att komma studier som man kan luta sig på om man vill testa pelletsfritt. Kanske till och med örtblandningar mm i djuraffärerna.
Ger pellets till alla mina kaniner, 5 stycken, och det funkar bra!
Skulle jag sluta ge det hade de inte hållit hullet, fått den energi osv.
Jag ger ungefär 5msk, kan bli mer/mindre.
Ärligt talat Rahl så låter det väldigt sunt med en pelletsfri diet. Jag menar att varken harar eller vildkaniner äter pellets ;)
Men som många med mig så vill man veta mer exakt vad som kan ges. Jag förespråkar gärna ekologisk mat för kaniner.
Jag köper själv helst ekologiskt hö av närproducerad gård - Timotejhö och försöker köpa ekologiskt odlade grönsaker.
Det är ju känt att kaniner ska ha en mager kost dvs ej för energirik.
Du är en föregångare Rahl men det är så oerhört viktigt att kaninen får rätt energimängd av kolhydrater/protein och fett och de näringsämnen av vitaminer och mineraler den behöver.
Därför förlitar sig "vanliga kaninägare" på att pellets som finns på marknaden att de inte är skadliga.
Har du haft någon dialog med vuxna uppfödare? Vad har de för tankar och ideér om pelletsfri kost? Jag hoppas att du är medveten om att flertalet medlemmar här inne inte är så gamla och att du med dina inlägg skapa oro kring detta. Därför tycker jag personligen att du bör ha mer referenser till studier till det du skriver.
#68 Mycket bra skrivet!

#68 det är en stor ny artikel av mig på gång med flera källor. bara som sagt jag har en sjuk hund och är inte så mycket hemma så att jag kan göra klart den.
Ska bli mycket intressant att få läsa din artikel och ta del av dina referenser(källor) ;)
Det där handlar om en kanin som fått fritillgång.. ägaren blir rädd att den inte äter annat. Och ger mer pellets.
Tack för länken rahl :)
MVH John

Inte bara om det.. där står om att kaninen ska få hö, pinnar och grönsaker. det behöver inte alls pellets.
"Från och med nu kommer hon bara att få hö och om någon vecka skall matte prova att ge små bitar av favoritgrönsakerna för att se om kaninen tål dessa. Utöver detta går det bra att ge t.ex. fruktgrenar att gnaga på. Med en sådan fodersammansättning får både mage och tänder den Motion de behöver!"
Allt det vet vi redan.. vi kan inte säkerställa tipp topp pälskvalitet för utställning utan kraftfoder.
Och sen vad det är som är "skit" i pelletssammansättningen.
MVH John

Jag hittade en liknande källa där vetten tyckte man inte skulle ge frukt och helst inte grönsaker. här kommer den:
Jag vill med den länken enbart påpeka att det även finns vetrinärer som anser olika.
#74 Men det kanske är just vad den kaninen behöver efter att ha haft fri tillgång till pellets.

#76 det står inte alls om grönsaker :) dessutom om du inte hade märk detta så står frukt på topp det vill säga t.ex. kiwi eller annans en gång per flera veckor.
#76 Det visar även att det inte "bara" är att ge grönsaker heller. Det måste vara noga det med så dom får lagomt av allt :) Samtidigt så dom får i sig allt dom behöver.
#78 Det står om frukt och grönsaker.

"T.o.m. morötter och "vanliga" grönsaker är olämpligt att ge i för stora mängder."
Fast jag är ingen kaninmatexpert kan jag ju erkänna :) Tänkte bara säga att det finns olika utlåtanden från olika vetrinärer och det kan därigenom vara svårt att få en vettig uppfattning.

#79 jag ser inga problem alls jag vet vilka grönsaker de ska få och i vilken mängd.
Kan du inte dela med dig då rahl..
MVH John
#82 du får ju gärna informera oss andra. Sen väntar jag fortfarande på svar på mitt pm förresten.

Jag kan men inte idag och inte så snabb heller. jag har en hund som har mycket ont under en lång tid och all tid går till henne, olika vet besök närmare och längre bort. så nej berätta för er som inte vill sluta med pellets ligger inte i första saker att göra. jag valde det och vet att det det bästa och ser på min kanin.
#85 Vi har inte bråttom heller. Ta den tid du behöver.
Det är fel av dig TS att säga att inga kaniner behöver pellets lika mycket som det är fel av oss andra att säga att alla kaniner behöver pellets. Det är olika beroende på ras, storlek och, ursäkta utrycket, "användningsområde". Jag tror säkert att din kanin mår alldeles utmärkt eftersom han inte måste gå egenom påfrestningen av utställningar, födslar, digivning och så vidare. En kelkanin brukar klara sig på bara hö och grönsaker (och givetvis vatten) men i vissa fall, som när det gäller min kanin som också bara är till sällskap, gör kaninen av med så mycket energi eller av någon anledning har svprt att hålla hullet i skick att den behöver pellets. Att man ger kraftfoder/pellets behöver inte betyda att man ger den flera dl, man ger kaninen så mycket som den själv behöver och gör av med.
Det tär otroligt mycket på en hona som ställs om vartannat, och blir dräktig med, föder och diar en kull ungar om året kanske. För att honan ska må bra behöver hon oftast pellets eller övrigt kraftfoder. Det finns måga fördeler med att ge såsom det finns många nackdelar med det.
Vänliga Hälsningar Lina

jag ser inga fördelar med pellets :)
#87 Mycket bra skrivet.
Häpnar ofta över att du är så ung och uttrycker dig så bra.
Ja onslow är grym! :)
MVH John
#87: Bra skrivet!
Jag önskar jag inte behövde ge mina kaniner pellets, utan endast hö, örter och grönsaker m.m. Jag har testat, men dem smalnar av direkt.
Det låter verkligen sunt med en sådan kost som du förespråkar 
#89-#91 Tack så mycket. :)
Vänliga Hälsningar Lina
#88 Då vill jag väldigt gärna att du förklarar för mig hur man ska få t.ex sin avelshona i bra hull? Om hon smalnar av ordentligt (som hon ofta gör) så behöver hon komma upp i hull igen. Hade hon bara varit till kel så hade det inte gjort något (ja, om det inte hade varit livshotande) men om hon ska klara påfrestningen av en kull till ett halvår senare kanske så behöver hon vara i perfekt hull. Dessutom om hon ställs mycket måste hon också ha ett bra hull för att gå igenom (känns som att ordet "hull" är rejält uttjatat nu…).
Sen finns det ju de som tävlingshoppar och kanske hoppar sin speedade vädurskorning några gånger i veckan. Den här kaninen behöver mest sannolikt pellets eftersom den kommer bli otroligt smal och orkeslös utan det.
Nu betyder ju inte detta att det bara är bra att ha pellets till sin kanin. Det är väldigt svårt att hitta ett bra pellets närings- och prismässigt och det är svårt att veta hur mycket kaninen ska ha. Det kan vara så att kaninen bara äter pellets och struntar i höet eller kanske klarar inte magen av pelletsen? Det finns många anledningar och jag tycker att din kost verkar väldigt sund och jag tvivlar aldrig på att den passar din kanin, men alla kaniner klarar sig inte på det här. Jag ger min kanin 1-3 msk pellets för det är det han behöver för att hålla hullet i skick. Jag skulle gärna gett honom endast hö, grönsaker och vatten om han hade klarat sig på det, men nu gör han inte det.
Det är precis som vi människor (okej, inte precis, men du fattar), du och jag t.ex håller inte en bra vikt fast vi äter lika? Det handlar om hur gamla vi är, om vi växer, om vi är fysiskt aktiva o.s.v. Jag hoppas vi förstår varandra. :)
Vänliga Hälsningar Lina

Sen kan man alltid fråga sig själv hur länge har man testat pelletsfri diet… sen finns det mycket mer man kan ge istället för pellets för att hålla de i hull :)
#94 Som sagt, dela med dig av den informationen då när du har tid.

Intressant detta, själv ger jag mina kaniner pellets av bra mängd för att dom ska hålla hullet och klara ungar osv.
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
En av mina hanar magrar av jättemycket på vintern, man kan känna lös hud som liksom har vart utfyllt förut "/ Jag måste verkligen ge pellets, han skulle inte klara sig annars!

jag gillar texterna :D grymt bra :D

http://nutritiondata.self.com/
t.ex. en morott
http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2383/2
Det är för alla er som litar inte på att kaniner mår bättre utan pellets och att det är jättelätt att utfodra de med annat. fast det verkar att ni är för lata för det och väljer det som står på förpackningar, bara hälla över lite pellets. det är som jag tycker om er, ingen kan ändra det och ingen kan säga att jag har rätt eller fel med det jag tänker.
Man kan ge information på ett trevligt sätt också. Och man behöver inte säga allt man tänker om andra.
Sen ska man kanske inte bli låst på sina egna ideér om vad folk tänker bara för att man haft en diskussion med olika åsikter. Det betyder inte att folk är lata för att dom ifrågasätter och vill veta mer.

#100 Det kan vara så att vi har avlat fram våra tamkaniner så att de inte har samma möjlighet att klara sig utan pellets, som vildkaniner? Ungefär som man behöver kraftfoder till mjölkkor för att de ska producera mer mjölk. Nu tror jag mer att det är renrasiga djur som ska ställas ut och hoppkaniner som behöver pelletsen.
Men lägg ner det där med din attityd…
Nu börjas det igen… :( suck
MVH John
Next veggie please.
MVH John
#103 Nu börjas de igen? för att någon hade en annan åsikt?
#102 Väldigt bra skrivet!
Läs hela tråden och alla andra trådar rahl har.. hon har ingen åsikt hon är otrevlig och arrogant
MVH John

#106 Agree
#106 Vänta.. menar du salladshataren eller rahl?
#106 Agreed
Vänliga Hälsningar Lina

#108 Han skrev rahl
#106 oj jag trodde du menade salladshataren, ursäkta :)
Rahl
MVH John

#100 Du skrev: "ingen kan säga att jag har rätt eller fel med det jag tänker"
Varför är du då otrevlig i dina uttalanden? Eller har alla andra fel som inte tänker som du i minsta detalj? För det här är ju ett forum där det diskuteras.

#104 leta fram vilken grönsak du vill… jag ska inte länka till varje..
Jag gjorde en tråd om näringsvärde. Du skulle inte kunna tänka dig att skriva lite kortfattat om hur din kanins diet ser ut?
Det kan ju vara lärorikt för oss alla.
T.ex räknar du ut ifrån kanines vikt också? Hur mycket får kaninen av allt varje dag osv.
Jag kan putta upp tråden så blir den lätt att hitta.
Rahl, jag är väldigt intresserad av en källa där du kan berätta vad man kan ge t.ex sin avelshona som kanske har en kull/halvår och måste komma upp i ett bra hull igen.
Som jag skrivit tidigare tvivlar jag inte en sekund på att din kanin mår super, och din diet låter väldigt sund. Jag önskar att jag bara kunde ge min kanin hö och grönsaker! Hade blivit så otroligt mycket billigare och hälsosammare.
Men nu hör även till saken att han inte klarar sig på det. När han inte får pellets förlorar han energi, och smalnar av ordentligt. Jag tvivlar på att en avels- och utställningshona kommer må bra utan pellets.
Som sagt, jag vill väldigt gärna att du letar upp en sida om vad man kan ge istället för pellets till sin speedade lejonhuvade dvärgvädurskorsning (som min kille då) istället för pellets. :)
Vänliga Hälsningar Lina

#115 nej det kan jag inte och det vet du, det sa jag redan till dig…
#116 det finns redan sådana sidor och ni fick länkar, leta de :)

#117 varför vill du inte berätta om din kanins utfodring?

#118 för att det hade jag gjort. som jag sa, jag räknar inte varenda morött utan en dag får han t.ex. 10, en annan dag ingen.. inget är räknad på hur många av varje sort utan på vikt.

#119 okej, då hänger jag med
Säg bara att du inte vet utan chansar lite.. det är inte fel.
Men jag behöver mer info än så för att ens sluta med pellets. Jag vet vad mina pellets innehåller exakt!
Jag kan inte ge min kanin 10morötter en dag och hoppas att han mår bra av det.
MVH John
#119 tio morötter på en dag? 
#100 Alltså, varför länkar du till "Nutrition facts" för vuxna eller barn från fyra års ålder? På vilket sätt kopplar du det till kaniner, I wonder??
Du uppmanar alla att sluta med pellets, men du har hittils inte kommit med en enda vettig källa. Jag påstår inte att du har fel om pelletsen, tvärtom, jag har många gånger ställt mig själv frågan om varför vi ger våra kaniner pellets. MEN, herregud, du måste lära dig vart du hämtar källor. Jag vill se vetenskapliga artiklar, allra helst peer-review:ade också (= att artiklarna har granskats av sakkunnig). Dessutom, om du hade kunnat ge oss en sådan källa så hade det fortfarande inte varit tillräckligt så länge man finner stor signifikans, alltså en betydelsefull skillnad/koppling. Jag ber om ursäkt om folk inte förstår det jag babblar om, men nu är vi inne på ett vetenskapligt ämnesområde.

#123 Förstår dig till 100 %, det ska vara som du säger :)

#121 jag vet vad ska man ge till kanin och i vilken mängd
#123 för att ni ville veta vad varje sak innehåller. Det fanns flera källor och bra länkar inte mitt fel att du inte kan läsa
#125 kan du inte berätta vad du ger och i vilken mängd?
#125 Varför taggarna utåt? En sådan inställning upplevs oftast av omgivningen som osäkerhet. Du skriver ingenstans att din intention var att ange vad en morot innehåller. Du skriver en länk och skriver sedan detta under länken "Det är för alla er som litar inte på att kaniner mår bättre utan pellets" Alltså har jag fullkomligt rätt i mitt resonemang, men du vill inte kännas vid detta. När man startar en argumenterande diskussion så får man se till att ha förberett ordentligt med väl uppbyggda argument, med hänvisningar till aktuella källor. Det är inte mitt sätt att vara elak mot dig, det här är bara väldigt nödvändigt och väldigt viktigt.

#127 jag tycker inte att det är nödvändigt och jag vet hur jag och andra med friska kaniner utan pellets som inte har svullna mage eller förstoppningar som de hade med pellets, inte heller andra sjukdomar men jag är trött på er och kommer inte mer att berätta hur man gör, leta informationer själv. ni förstår inte hela det här. både hundar och kaniner och andra djur mår bättre med naturlig mat.
Jag trodde du tyckte det var viktigt att kaniner ska få en "naturlig" diet, men du vägrar ge oss information? Varför?
Please Dont feed the trolls….. ni kommer ingen vart jag lovar. Jag för hellre en diskussion utan rahl..
Gå inte där! Det är farligt!
Varför inte.??
Det säger jag inte för du är lat..
Que??
MVH John
#128 Men detta är ju otroligt. Antingen så missuppfattar du det jag skriver, eller så kringgår du mina ord med flit. Det går inte att föra en ordentlig, sjysst diskussion här. Skapa inte någon diskussion om du inte själv tål att innehållet blir ifrågasatt på ett konstruktivt sätt.
Denna tråden verkar inte leda någon vart, utan står och stampar på samma fläck, så att säga. Den börjar dessutom bli lång och kan vara svårladdad för en del.
_Vill ni fortsätta diskutera detta ämne, så får ni göra det i en egen tråd, för denna kommer nu att låsas.
_