Jag undrar också det :)

Honan ska helst vara minst 6 månader och under ett år, då är risken för komplikationer mindre.
Hanen ska helst vara mindre än honan annars kan ungarna bli förstora och då kan de också bli komplikationer och ja honan ska ha bra kondition så hon orkar med det. :)
Jag anser att bara honan haft ett liv med bra kondis, och i god form, så kan hon lika gärna ta sin första kull vid 3 års åldern ;)
Man bör ej para brokat mot brokat (likaså mantlat) då det kan förekomma vitsheck i kullen (svagare individer).
Att det blir komplikationer vid födseln hos djur som kaniner, förekommer sällan. Kaniner brukar vara rätt duktiga på att sköta om sånt där ;)

#3 kunde inte sagt det bättre själv :)
Min uppfödare rekomenderar tidigast 10 måndader. Men det är hoppkaniner och med tanke på att dom springer och allt brukar dom oftast ( oftast, inte alltid ) ha lite bättre kondition än uts. kaniner, men det behöver ju självklart inte vara så i alla fall. Och hon hade en hona som fick sin första kull vid 2 år :) Och det gick bra :) Bara att ena ungen blev lite knäpp i huvudet xD ( hahaha snäll jag är mot min kanin ^^)
#2 Asså hanen kan vara större (har pratat med veterinär om det) Men du kan te.x inte para en hermelin med belgisk jätte :P men hermelin o dvv går ju bra. Dessutom så anpassar sig ungarna efter mammans storlek..
Hon är då en albino rex, vilket inte är något av brokat eller mantlat.
Hon är i bra kondis, men har varit överviktig i sommras, med stor dubbelhaka osv, men hon har även haft bra kondis endå då hon har varit ute och rört på sig flera timmar per dag + selpromenader (vilket är i skog och hoppning)
Så det spelar ingen roll Vilken färg? hanen är då?
#6 Dubbelhaka? Det du ser är en halsring/påshaka (eller vad man nu väljer att kalla det för). Det är bara honor som får det, och dom får det för att de "samlar på sig fett" i förberedelse för ev. ungar :) Man kan säga att de "överför" detta fett i halsringen till deras ungar sen ;) Så egentligen, ska man kalla det dåligt eller bra?
Även honor som är i väldigt bra form osv. har halsringar (mer eller mindre, på vissa är det i princip"osynligt" eftersom att de är så små).
#6 Det beror på vad du vill ha för färger, i hoppning spelar ju inte färg någon roll, men i utställning måste kaninen vara efter någon standard. Men som sagt inte brokat mot brokat och mantlat mot mantlat. Men det är ju inget problem i ditt fall. :)
Skulle det gå att para en 3 års angora hona med en 10 månaders Gotlandskanin?
Jag skulle inte rekommendera det om det är honans första kull.
För då kan det bli stora komplikationer…
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
#10 gå går det väl alltid men jag skulle inte rekomendera det. Jag tar aldrig en första kull på en hona som är över 2 år. men det kanske inte är honans första kull :)?
Min hona är också snart 3år (27juni) men som sagt är hon ju "hoppkanin" (fast avlad för utställning)
#9 Man kan såklart kalla det för dubbelhaka också, men det är då lätt att "syftet" med hakan förväxlas med fetma ^^
Nejdå, det gör ingenting, men självklart blir halsringen större om kaninen i övrigt är väldigt tjock, eftersom att extra mkt av det fett kaninen får i sig, auotomatiskt samlas där ;)
Och kaninen skall ej lida av fetma!
#10 Jag väljer att bara svara angående honan. Som jag sagt i tidigare inlägg- bara honan varit i gott skick och kondition ända fram till hennes nuvarande ålder, bör det inte vara några problem. (Jag räknar med att hon heller inte har bettfel, eller andra defekter).
Vi kan inte se genom en text hur bra eller dålig kondition din hona har, vi kan inte veta exakt hur gott skick hon är i heller.
Jag skulle nog avstå från att para en 3årig kanin faktiskt.
Mvh Linnea Matros
Att para en 3 årig kanin är att utsätta den för stor risk att de ska bli komplikationer. Jag tycker allra MAX är 1,5 år, efter de brukar de kunna hända olyckor även om honorna varit i bra hull. finns så klart udantag, men generellt
Självklart blir risken för komplikationer större och större, ju äldre honan blir. Så det allra bästa är självklart att honan får sin kull som #16 säger, runt 1 års ålder.
Men jag menar på det, att ifall honan mår bra, mått bra, fint skick m.m. så skulle man visst kunna låta henne ta sin första kull vid 3 års ålder.
Men man ska verkligen tänka på att man utsätter sin kanin för en risk, som kan sluta i död.
Men detta ska man även tänka på, hur ung eller gammal kaninen än är- det kan alltid uppstå komplikationer!
3 år, är en väldigt hög siffra för första kullen!
#11-17 Ja, men jag bara tänkte…. för jag såg en som sålde angoror och jag vill verkligen ha en Angora..