Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 6587 ggr
LucyLove
0

Nyårsfyrverkerierna?

Jag är lite orolig över kaninerna nu över nyår.
Hur gör ni för att kaninerna inte ska bli alltför rädda av ljuden?
Jag är rädd för att deras hörsel råkar illa ut, så hur brukar ni göra för att "dämpa ljuden"?
Har hört om bomull i öronen, men jag vet inte.
Hur gör ni? :)

eamy
0

jag bor i lägenhet så jag brukar låsa in kaninerna i deras burar i mitt rum och lägga en filt överburen, eller jag lägger över nästan hela buren men sparar en liten lucka så dom kan kolla ut :)

men om man har ute kanin skulle jag nog rekomendera att antingen ta i bomull i öronen eller ta in dom/den i ett garage eller något sånt:) för luften är nog  inte den bästa för kaninerna att få i sig heller :D

LucyLove
0

#1 Okej, ja de är ute. Har inte tillgång att ta in dom i garaget då 5 kaniner tar sin plats så att säga. Och garaget är fullt av grejer.
Men bomull funkar alltså? :)

[h-malm]
0

Jag har alltid satt för nån handuk över luckan, har mina ute.

Mer brukar jag inte göra ;)

eamy
0

#2 jaa jag skulle nog ha bomull varför ta det osäkra före det säkra lixom :P

nej men jag skulle nog ha bomull och typ sätta för lite mörk runt omkring:D

riiffen
0

Mina brukar vara i förrådet, men i år ska jag inte vara hemma tyvärr så antingen får jag flytta in deras burar till garaget eller sätta något för, får se. :)

medarbetare på allergier.ifokus .

PrinzeZz
0

mina bryr sej inte, de yngre som hör det för första gången reagerar ju men jag brukar slänga åt dom lite gott så är det ingen fara, de äldre sitter och kurar och bryr sej inte alls. Skulle dock aldrig våga pula in bomull i öronen.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[h-malm]
0

Nej jag skulle inte heller våga stoppa in bomull "/

LucyLove
0

Okej, men då kan jag bara sätta för :)

[sstorm]
0

Förra året satt mina ute och de vart inte ens berörda…

Pylva
0

Bomull i öronen? Inte att rekommendera direkt..

annaforsgren
0

Jag tar in han som bor ute så att han slipper det mesta bullret. Men han hör ju knappt när jag ropar på han, så han har nog inte så bra hörsel:P

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[ninnakm]
0

Jag vet inte om det är så med kaniner, men i alla fall med hundar och våra hästar, dom blir inte rädda utav bullret, men därimot om de ser raketerna, så blir dom rädda. Jag brukar täcka för när det är som värlst, så får dom något som dom tycker är gott att äta påGlad

Chippers
0

#12 Vår hund blir skiträdd av ljuden, och de flesta andra hundar jag vet om också. Vet inte om en enda hund som blir rädd av endast synen av raketer faktiskt :P

Våra förra utekaniner hade vi ute under nyår, och de verkade oberörda (iofs hade dom varann, plus att de hade ett krypin). Men skulle jag ha utekaniner igen skulle jag definitivt ta in dom! Nu har jag innekaniner, förutom under sommrarna då jag tar ut dom.

Bumull i öronen är inte att rekommendera, som andra redan har nämnt.

Kristall
0

I år är mina inne men tidigare har jag haft kaninerna ute även på nyårsafton. Har kollat till dem lite då och då men de har inte direkt brytt sig.

Märker man att de blir oroliga kan man täcka för buren med ett tygskynke eller något, tror att ljuset från de exploderande raketerna kan vara mest skrämmande.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

ElinJL
0

Nu smäller det som fan här, måste gå ut och titta till ninisarna så dom inte dött! x)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Workingdog
0

#15 bra ide :P ska nog kolla till Quil. det smäller både på framsidan och baksidan som dårar här. Fast vågar jag öppna dörren? Minna kommer skita på sig..

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

ElinJL
0

#16 Haha :P

/Elin 

Paulinaborg
0

Jag kan inte kolla till mina bäbisar! :'(

ElinJL
0

#18 nepp det kan du inte x) Men dom mår nog finfint! :)

/Elin 

LucyLove
0

Nu har dånet lagt sig, peeuuwh ^^
Det lät som tusen bomber utanför, skithögt verkligen :O
Nu kan jag kanske ta bort de där handdukarna ute i snön x)

MajaL
1

Dessvärre kan jag inte så mycket göra. De bor ute och jag har ingen möjlighet att ta in de till en tystare plats. (Bor på landet dock, som tur är). Tyvärr är det mycket fyrverkerier här trots att jag bor på landet, men antar att det är värre i städer.

Har just letat efter min katt i ca en halvtimme utan resultat…

Fy för fasiken för de förbannade fyrverkerierna! (Ni får ursäkta ordvalen, men jag undviker i alla fall svordommar). Jag far lika illa som djuren. Förbannar allt vad fyrverkerier är och heter. Själva skickar vi upp vackra papperslycktor som glider vackert över himlen istället. Tyst, miljövänligt och vackert, bättre kan det inte bli.

Var tvungen att skriva av mig lite, blir lika fylld av irritation varje år.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[h-malm]
0

Bella satt och kollade ut bakom luckan.

Nisse var inne i huset.

Wille låg i sit halmbo.

gaabriellaaa
0

Helt ärligt så har jag faktiskt inte äns kollat till dem med tanke på att jag var orolig och dem kanske skulle bli ännu mer oroliga själva när jag kom mitt i natten som jag inte brukar och dessutom var "rädd". Tror dock inte dem tog det så hårt då sune var coollugn förra året och nu var även underdelen av hans bur täckt. Det var nog värre för lilla Pingu skulle jag tro men antagligen satt han i sitt lilla krypin.

Själv tycker jag fyrverkerier är vackert, dock ganska onödigt med alla "utsläpp" osv. Kan tänka mig som #21 säger att det är otroligt jobbigt för allas katter som gått ut som vanligt på dagen och sedan inte hunnit hem innan dem blivit skrämda av ljudet. Självklart kan ju även hundar osv också bli rädda, men tänk av behöva vara ute och inte förstå vad som händer? nä fy.

[ninnakm]
0

#13 min hund och alla 4:à som bor här blir jätte rädda om vi inte har gardinerna för, men hästarna blir rädda av endast ljuset.

[Fruktiz]
0

Hos mig smäller det inte alls på den sidan som kaninerna är på. Och så bor de på altanen. Molle tror jag inte alls bryr mig om alla raketer, inte ens första gången det var nyårsafton för honom brydde han sig. Minus vet jag inte exakt hur han var i natt, men när jag tittade till dem var han som vanligt. Jag hängde i alla fall en filt över burdörren på burarna.

annaforsgren
0

Min kanin blev lite rädd igår och han bor inne:P Fast lugnade ner han lite.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

riiffen
0

Jag satte mina i förrådet (råkade skriva fel i #5, har iinget garage xD) och dom var helt normala när jag kom hem.:)

medarbetare på allergier.ifokus .

[sstorm]
0

Mina satt å käkade hö och drack vatten när de var raketer, de brydde sig inte de minsta :)

Sussii92
0

Mina låg och halv sov medans raketerna smällde där ute, jag brukar bara stänga dörren till deras rum och ha det mörkt i rummet så de kan bara ligga och ta det lungt :)

Med utekaniner så tar jag in dem i uterummet där de är lite tystare men nästan lika kallt som ute :) De brukar klara det bra :)

Pylva
0

Smällare är ingenting att shjava upp sig för, då blir bara kaninera oroliga, när matte/husse står och viftar med armarna och "ojar" sig ;)

Det bästa är att de får lösa det själva, och att allting är relativt "som vanligt" då kommer djuren att märka..att det här var väl inte så farligt? :)

gaabriellaaa
0

#30 håller med dig :) Jag blev orolig (kanske fel ord haha men vet inte vad jag ska säga annars) att dem skulle bli rädda, men, jag gick inte till dem o gosade och massa för eftersom det skulle jag aldrig göra annars på natten det vet dem ju. Om jag dessutom var lite orolig själv så skulle det ju bara blivit värre :)

LinneaJohaanson
0

Dom satt ute igår som vilken annan dag som helst.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[sstorm]
0

#32 Mina med :)