ilsken kanin
Jag har en kanin som är ungefär 6-7 månader. När han var bäbis högg han sig fast i min hand jättelänge. Men nu när han är äldre är han snäll att hålla på med och snäll i buren. Tillochmed har min lillasyster på 9 år gått ut och gått med honom i sele. Och i sele är han snäll. Men när han ska hoppa så springer han och hoppar vissa hinder men på vissa ställen i banan stannar han, hoppar upp i luften och flyger mot ens ben, liksom attackerar dom. Jag brukar då bestämt trycka (inte hårt) ner honom i marken och säga nej. Då slutar han, men ibland fortsätter han efter en liten stund igen.
Jag undrar då varför han gör såhär och vad jag kan göra för att det ev. ska bli bättre?
Paulina Borg
Är han kastrerad? Om inte, se till att ordna det!
Jag har haft problem med min kanin med som e hane, jag brukar markera genom att nypa han löst i sidan med två fingrar, mammorna gör så för att visa att ungarna gör nåt dumt fast med tänderna. plus att jag brukar blotta tänderna och göra ett sch-ljud och han funkar det jättebra :)
kramar från Emma och Chewie 

Okej, tack för svaren iallafall ;)
Paulina Borg
#2 hum det har jag aldrig hört .. är det värt att prova? alltså att "nypa" dem? och ungefär var isåfall ska man göra det? För om man gör det på fel ställe så kanske det tappar sin betydelse .. 
Jag hade INTE nypt. Knuffa till lite försiktigt och säg nej om han är dum. Tycker inte att man ska göra något som kan göra ont på kaninen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 nä det var så jag tänkte också .. men gör mammorna så, då är det ju liksom ett beteende, då kanske det inte gör något? 
#6 har aldrig sett mina honor som har haft ungar göra så ska jag vara ärlig och säga
#6 har aldrig sett mina honor som har haft ungar göra så ska jag vara ärlig och säga
Det handlar inte om att nypa dem hårt, det handlar om att nypa löst för markera, och jag har fått det tipset från uppfödare, som sett sina mammor göra så. Jag skulle aldrig skada mina djur fysiskt, utan som sagt man nyper löst för markera!
#9 exakt var nyper man?
Jag brukar nypa löst bakom ena framtassen och lite högre upp mot ryggen, annars kan man testa att löst sätta två fingrar bara just där och se om det funkar :)
#11, ok, tror inte det är något för mig, men tack för tipset ändå :)

#5 Kan testa ;)
#11 Det är det att han skulle nog vända sig om och hugga mig om jag gjorde så x)
Paulina Borg

Vill bara säga att jag har en dvv hona som är så aggresiv så det finns inte, man får ha handskar för att ens ge henne mat och hon biter flera gånger om dagen, när jag fick tipset som #2 skriver så har hon börjat lugna ner sig, hon blir förskräckt och vänder sig om liksom. Det är alltid värt att testa för mig har det funkat!
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

Och måste tillägga att jag inte nyper henne hårt utan bara håller i huden snabbt liksom och släpper, och ibland bara tar jag två fingrar och trycker lite lätt.
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se