Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 23804 ggr
Plopp4
11

Nötter ?

Hej, jag undrar om kaniner kan äta nötter ? Och i såfall vilka nötter ?

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

[h-malm]
0

Jag vet inte, men sånna fall nötter utan salt :)

BamsePower
2

dem kan äta alla naturliga nötter. dem ska inte vara te.x saltade eller rostade! det kan göra så att kaniner blir dålig i magen!

LucyLove
2

Finns det speciella nötter som inte är bra? :)

BamsePower
1

går du te.x i en affär och kollar bland det "exotiska" godiset finns det mycket nötter och annat. men det måste vara natural. dem kan äta det mästa. det finns ibland choklad doppat men ge det INTE. Yogurt godiset är ofarligt men jag föreslår att man inte ger det för mycket och ofta. sedan finns det oftast hasselnötter, sötmandel, jordnötter och valnötter att köpa. men läs noga så dem inte har en massa kemikalier eller liknande.

pepsigumman
0

Kan man ge dom pistach nötter då? Glad

BamsePower
1

det är helt ofarligt så länge det inte är fullt med tillsatser

PandaFish
2

Mina kaniner är galna i mandlar :D Men det är den enda nöten jag har testat men det borde väl gå men de flesta nötter så länge dom inte är saltade eller rostade :)

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

LucyLove
0

Mandlar låter ju gott för dom :) Det ska jag testa imorgon vid nyår.

BamsePower
0

det jag inte föreslår är bitter mandlar. du förstår om du smakar på en själv :)

LucyLove
0

#9 Haha, okej :) Men kaniner har andra smaklökar än människor. T.ex pellets, inte så gott för oss, men! :)

BamsePower
0

sant. men man borde inte prova :P

elinab
0

Många kaniner är tokiga i nötter och det funkar bra att ge som godis. Eftersom nötter är rätt feta och energirika ska man inte ge för mycket eller för ofta.

Hasselnötter och mandlar brukar vara poppis :)

elinab
1

Och då menar jag sötmandel förstås. Bittermandel ska man som BamsePower redan skrivit inte ge. De är giftiga. Även männisikor tål bara en liten mängd bittermandel utan att bli dåliga.

Plopp4
0

Okej tack för alla svar!! Ska ge henne lite valnötter och en hasselnöt :)

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se