Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2107 ggr
Jeppo
0

I grupp?

Om man har 6 kaniner, 3 honor och 3 hanar och kastrerar alla! asså Både honor och hanar, bygger en Hage till dom med massa grejer, skulle dom kunna bo tillsammans i "harmoni" då? alla kaninerna kommer ha varsit gömställe, typ en "håla" som i det vilda, så det blir dens egna revir som kaninen kan gå till.

Ska man kastrera allla? eller kan man ex. kastrera alla hanar och spara 1 hona o kastrerad? Hur skulle det funka då? Den okastrerade skulle la bli rätt galen då?

Zvintos
0

Omöjligt att säga, då det hänger en del på personligheterna.
Enklast blir om alla kastreras, så man slipper risken för bråk emellan honorna när de brunstar.
Men som sagt finns ingen garanti alls att de går ihop, särskilt inte hanarna.
Oavsett om de kastreras så tidigt som möjligt.
Det bör ju såklart vara en stor yta, minst 1 kvadratmeter / kanin för att öka chansen att de går ihop.

Personligen hade jag nog bara haft honorna tillsammans med en kastrerad hane.
Hade varit tveksam till att sätta in 2 till hanar.

MarHai
0

Det räcker med att hanarna är kastrerade. Jag har i många år haft honor gående tillsammans med bra resultat.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Jeppo
0

okej tack för infon!

Om man nu ska kastrera, hur gammla får dom högst va?

Jag har kaniner mellan 2007-2009 så dom är mellan 3-1år. Så alla är ju könsmogna och har fått ungar. Honorna har bott ihop innan, dock särade då dom skulle få ungar osv.

Denna kommentar har tagits bort.
Kristall
0

#3: Så länge kaninen är i bra skick kan man kastrera fastän den inte är i optimal ålder. Låt en kunnig veterinär undersöka först bara, det kan vara fel på hjärtat eller liknande som man inte automatiskt märker (fast jag skulle tro att hälsokoll innan operation är standard).

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Jeppo
0

Okej vad bra :) Tack!

MoaLarsson
0

Skulle skrivit exakt samma som Ninni :)

kaningodis
0

Nu vet jag inte hur det är att ha kastrerade hanar med andra kaniner men gällande att ha flera kaniner ihop så finns det 2 punkter som är viktiga (enligt mig):

* Yta - ju störra utrymme destu lättare brukar det vara att sättta samman kaniner.

* Tid - Ge kaninerna tid, låt de göra upp rangen. De kan då slåss ganska ordentligt men det brukar lugna ner sig. (Klart att man får sära på dem om det blir för allvarligt).

Kastanjegårdens Kaniner

[Kaninlycka]
0

Fertila kaniner står som regel högre i rang än kastrerade, så du lär nog kastrera alla. Men det är inte säkert att varken honorna eller hanarna trivs ihop. Lättast är nog om du kastrerar alla och sätter ihop dom två och två om hane och hona. Trivs de bra så kan du sedan testa att sätta ihop större grupper, men var beredd på bakslag och då kan du bli tvungen att börja om helt från början igen med två och två.

Svårt att veta i förväg…

ceesia
0

#8 Jag har en fråga, hur länge och "allvarligt" ska man låta dem slåss egentligen? Har en kastrerad hane och kastrerad hona som jag försökt släppa ihop (självklart på neutral mark), men det slutade med att det flög pälstussar så jag gick in och avslutade slagsmålet.. Vill ju verkligen inte att dom ska skada varandra. :S Dock är de ju som sagt båda kastrerade så de BORDE ju funka ihop, men kanske det är två undantag jag har.

Zvintos
0

#10: Att båda är kastrerade innebär inte att de kommer överens med alla.
Det kan helt enkelt vara så att du kombinerat två personligheter som inte kommer överens.
Men sen kan det bero lite på hur pass längesedan de kastrerades?

ceesia
0

#11 Jo jag vet att det inte alltid funkar trots kastrering, men hade hoppats på att dom skulle kunnat bli frigående i lägenheten tillsammans. Nu verkar det som de måste förbli burkaniner. :( Hanen har varit kastrerad drygt 2 månader och honan snart 3 veckor.