Vaktiga honor
Har två honor som är vaktiga i buren, framförallt ena honan Leah som alltid ska hoppa fram när man stoppar in handen, klappa går inte för då ska hon nafsa och öronen åker bakåt direkt. Dom låter inget och går att ta ut dock. Äta från handen funkar. Galna så fort man ska lägga mat i skålen, då slänger dom sig fram och går inte att stoppa. Måste alltid lura bort dom till andra sidan av buren innan jag lägger i mat i skålen, går inte ens att plocka ut skålen så blir dom så.
Frågan är om det går att få bort dessa beteenden? Hur skulle ni göra? tips?? Vill ha dom mindre vaktiga och mer snälla i buren.
Hur gamla är de? Och hur länge har beteendet pågått?
Kan vara "tonåren" och då bör det gå om, dvs bara att vänta ut. Vissa honor är dock mer revirbenägna än andra och förblir vaktiga. Det är en kanins instinkt att vakta sitt revir och den instinkten är större hos honor. Anledningen till att dessa beteenden "blommar upp" i samband med könsmognaden har mkt med hormoner att göra, så om problemen kvarstår och ev förvärras kan kastrering hjälpa.
Annars är det som sagt bara att vänta ut det, och vara bestämd i hanteringen dvs gör allt som vanligt (mata, lyft) och bry dig inte om att kaninerna gör utfall mot dig. Ha handskar på om så behövs, men de (kaninerna) ska inte få bestämma över dig. Hantera dem inte i onödan i buren dock - städa, gosa osv kan man ju göra när kaninerna är utanför buren och accepterar det.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Asta gör likadant! Anfaller händerna osv… Hon blev kasterad för en månad sedan men ingen skillnad märks på beteendet :(
Jag brukar ignorera och "arbeta" med två händer, en motar bort kaninen medans jag flyttar på mat och vattenskålar med den andra… Tror att bettendet går att få bort, men har inte "klickat in" henne än…

Dom är revirvaktande, brukar vara svårt att få bort det beteendet, man får helt enkelt acceptera det, även om det är väldigt jobbigt, men huvudsaken att dom är snälla utanför buren och när man håller på med dom. Hade en hermelinhona som var väldigt vaktig i buren, attackerade allt som kom in i buren, dvs. händer när man gav mat osv. men hon var jättesnäll utanför buren. Tror att just hermeliner oftare är så, för bland dvärgvädurar är det väldigt ovanligt med revirvaktande kaniner.