Dålig efter kastrering
Min lilla dvärgvädur är dålig efter att han kastrerats. Tydligen hade han en slags missbildning, hans ena pungkula satt på buken så ingreppet vart mer komplicerat. Nu så är lillkillen helt off, vill inte äta, dricka eller röra på sig och jag är jätte nervös och orolig. Min andra kanin som kastrerades förra veckan vart inte såhär alls.
Vi har matat honom med ett slags pulver vi fick utav vetrenären med en pimpett och även vatten eftersom det är viktigt att få ingång hans tarmar. Vad med kan man göra? Snälla hjälp.
Kristina
Fick han uppvaknande hos veterinären så han var helt vaken när han kom hem?
Det du kan göra är att hålla honom varm och försöka truga med favoritmaten. Ha koll på honom under natten och åk in akut om han inte piggnar till.
Har hört att det kan vara bra att ge färskpressad ananasjuice. Tror det dricker det eftersom det är väldigt sött och gott. Prova. Även mosad banan kan vara en höjdare.
Lycka till 
Ja han var vaken när han kom hem. Dock är jag så orolig för att jag inte ska kunna få honom att äta tillräckligt snabbt (eftersom han är så extremt slö) så han dör. Tack för tippsen bägge två, ska prova dem :)
Vet någon hur vanligt det är att en kanin har ena pungkulan uppe på buken?
Kristina
#3 Jag vet inte hur vanligt det är, men det förkommer ju på alla djur och även människor har jag för mig.
Många veterinärer brukar be att man kollar så båda kulorna är i påsen så att säga innan man bokar tid, då vet man vilket ingrepp som behövs. Precis som du säger så blir det ju ett större ingrepp när man måste öppna buken.
Hoppas verkligen han kryar på sig!
Är det Oxbow's Critical Care du har fått? Min kaninhona hade också svårt att få igång ätandet igen efter sin kastrering, så den första natten var jag uppe var tredje timme och tvångsmatade henne så mycket det gick ner av critical care. Det tog ett dygn innan hon började äta självmant och det var efter att jag kontaktat kliniken igen och hämtat ut en ny medicin som hjälpte magen på traven.
Hur länge har det gått sen ingreppet? Blev också rekommenderad färskpressad juice från ananas som någon annan nämde, det kanske är värt att testa!
Jag vet inte riktigt vad det är, vetrenären bara gav mig en liten plastpåse med något brunt-grön aktigt pulver (som skulle blandas ut med vatten) och en pimpett. Hon sa att det var mycket fiber i det och skulle hjälpa hans mage att sätta igång.
Han blev kastrerad runt 14.00 tiden idag (eller igår nu då klockan är över 00.00) så det har inte gått en jätte lång tid. Och vi har fått i honom en del utav pulvret vi fick av vetrenären, morots puré samt vatten. Men blir så orolig att jag inte får i honom tillräckligt.. Ska mata honom igen snart.
Kristina
Det låter som critical care. Huvudsaken är nog att han har fått någonting i magen överhuvudtaget! Har han bajsat ännu?
Om han inte ätit något självständigt under natten skulle jag nog i ditt fall ta kontakt med veterinären igen och be om råd.
Jag tittade nyss till honom och då såg jag två bajskorvar så han har bajsat lite. Ett gott tecken eller?
Han vill inte äta något självständigt nej, men i natt vid 3 tiden så åt han en gurkbit ur min hand (gurka är favorit grönsaken), och samma sak i morse vid 7 och nu vid 11 tiden. Vi har också försökt mer med det där pulvret från vetrenären men han börjar bli för stark nu och stretar emot mer men vi fick ner lite mer utav det i morse. Men jag har inte sett honom gå och äta själv, fast han kan ju ha gjort det medan jag sov. Men tycker att han mest suttit still på ett ställe.
Kristina

Då jag kastrerade min hane (vanlig komlikationsfri kastrering) så tog det nästan 2 dygn innan han var helt som vanligt igen. Eftersom din kanins ingrepp blev lite större så är återhämyningen längre. Du gör helt rätt som tvångsmatar honom med vatten och fibrer! Se till att han får lugn och ro med. I och med att du ger honom vätska etc regelbundet så förhindrar du uttorkning och håller tarmar i gång. Kaniner är sköra men samtidigt klarar de mer än man tror. Det är säkert ingen fara!
Det här gått nästan 1 dygn sen Milton kastrerades så jag antar att hans tillstånd inte är så akut då. Men man blir ju så orolig när det gäller ens lilla plutt.
Jag tycker att jag börjar känna igen honom lite mer nu, som när jag klappar på honom så börjar han slicka på mina händer och armar som han vanligtvis brukar. Och han reagerar mer också. Igår så kunde jag sätta mig hos honom och han reagerade knappt. Han har bajsat lite mer nu också så det går iallafall åt rätt håll. Ska försöka mata honom med det där fiber pulver smeten igen om ett litet tag när min syster kommit hem då det känns lite svårt att mata honom ensam.
Tack allihopa för den fina hjälpen :)
Kristina
#10 Men det låter jättebra!
Det är förmodligen så att han har ont efter operationen och därför betéer sig lite konstigt. Men eftersom han har bajsat och allt så är det nog ingen fara.
Krya på dig lilla kaninen!
Jag tänkte bara berätta att lillen är mycket bättre idag :) Han har börjat busa runt igen (fast blir lite lugnare i mellanåt) och har inte riktigt lika stor matlust som han brukar ha, han äter självmant men inte lika mycket som vanligt. Dock så bajsar han som han ska så det är nog inget att oroa sig för. Han är i princip återställd. Hans operationssår på buken har också läkt en del redan så allt verkar gå som det ska :)
Kristina
#12 Vad skönt att höra att han blivit piggare! :) Det tog några dagar innan mina började äta som vanligt efter operationerna också. Huvudsaken är att dom äter något. :)

Samma sak med mig, Min kanin var slö men blev bättre.
När han äntligen fick flytta ut igen efter att fått bo inne i 9 dagar hittade vi honom död ..
Så håll kolL !
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
# 14 Är George död? :o
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#14 Men usch då :( Tror ni att det var i samband med kastreringen han dog?Milton är inomhus kanin och bor i mitt rum så jag lär kunna hålla koll på honom bra.
Kristina

16# Inte kul, ja han klarade nog inte narkosen.
Ja det är bra om du håller koll, tror han fortfarande åt och jag matade med spruta mkt.
Veterinären var så snäll så de stod för både obduction och kremering.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Lillen verker fortfarande inte helt återställd nu 1 vecka senare. Han beter sig ganska underligt så jag blir jätte förvirrad. När han sitter i hagen rör han sig knappt utan sitter mest bara på ett ställe och rör sig bara lite om man sätter sig hos honom, men när han får springa lös i lägenheten blir det fart på honom. Då springer han, busar med vår andra kanin genom gallret och hoppar upp och sätter sig på hans bur, då är han helt som vanligt. Hur kan det vara så stora skillnader? I hagen är han inte sig själv men väl ute fritt på golvet, där går det undan.
Sen äter han inte heller som han ska. Uppenbarligen äter han lite för annars hade han inte överlevt 1 vecka förmodar jag men långt ifrån den mängd han brukar äta. Och både idag och igår när han fick en bit gurka SLICKADE han på den?? Då tänkte jag att det är nått fel med hans tänder så jag kollade efter, inga utslagna tänder i allafall men jag kunde inte de riktigt om tänder var för långa, jag varken vet hur för långa tänder ser ut eller fick se efter ordentligt då lilla prinsen inte riktigt tyckte om det och sparkade sig lös gång på gång. Han ville inte riktigt ha persilja heller, han tuggade på den men den åkte inte riktigt in.. såg också märkligt ut.
Sen är jag också osäker på hans operationssår. Jag har aldrig haft ett husdjur opererat förut så jag vet inte hur det "ska" se ut efter en vecka. Jag lägger till en bild på såret. Tycker ni att det ser ut som det ska eller ser det infekterat ut? Kan tillägga att vi pratade med en vetrenär över telefon igår och de sa att vi skulle kolla tempen vilket vi gjorde. Tidigare idag hade han 37,6 vilket enligt vetrenären var helt normalt. Och tydligen brukar de ha feber när de får infektioner så de trodde inte att det var någon infektion.
Vår lokala vetrenär har stängt nu vid jul och nyår och jag vill inte heller riktigt åka längre bort med honom då det är kallt och vi har ingen bil så vi måste åka kommunalt vilket förmodligen skulle stressa honom. Men om han blir värre så blir vi tvungna.
Har ni haft kaniner som betett sig så här? Usch att han inte kan prata och tala om för mig vad som är fel :(
Kristina
Jag tycker att såret ser lite irriterat ut, med tanke på att det ser rosa/rött ut runomkring, särskilt längst ner vid den "gula" skorpan.
Så jag skulle definitivt hålla koll på det och se hur det utvecklas.
Gällande att det är mer fart på honom när han är lös i lägenheten, kan ju vara att han vet att det dels är större yta, men även mer att undersöka.
Efter 1 vecka borde såret se bättre ut. Men kan bara gämföra sen vi kastrera vår hund & efter mina 2 snitt.
Tycker du borde be en vett titta på det. Kan behövas pencillin om det är en infektion
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Tack. Ska hålla koll på såret och också kolla tempen då och då om jag misstänker en infektion. Jo det kan nog vara så, men han har alltid varit aktiv även i hagen tidigare så jag förstår inte varför han inte är det nu. Kan det vara så att han har ont i såret och vill inte röra på sig men när han får komma ut på en större yta har så kul att han glömmer att det gör ont? Sen att han rör sig mycket mindre en vanligt kan bidra till att han äter mindre en vanligt? Det var min tanke..till han började slicka på sin gurka så mycket att den i stort sätt är utgröpt.. men jag kan inte se något fel med tänderna. Det är så frustrerande.
Jo jag tror det blir vetrenären ganska snart om det inte blir bättre. Stackars lilla vännen.
Kristina
#21 Som sagt. Jag har ingen erfarenhet med kastrering på kanin. Utan bara på hund. Men efteer 1 vecka så ska de iaf äta som de ska. Såret kan spänna när de rör på sig. Det bildas ju ett ärr. Men efter 1 vecka ska man inte ha så jätte ont. Fick du smärtstillande?
Det skadar ju inte att iaf ringa & prata med en klinik. Hoppas det kommer bli bra med den lilla
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#22 Kan vara något konstigt med såret då. Nej jag fick inget smärtstillande att ge honom men vi har fått tid hos vetrenären nu. Idag 14.45, den ligger lite längre bort än den vi brukar gå till (som är stängd) men tror det blir bäst så iallafall. Vill ha såret uppkollat och även tänderna för att vara säker att inget är fel med dem. Hoppas bara att han inte blir kall på vägen dit :(
Kristina
Ush så jobbigt att det blivit komplikationer.
Jag kastrerade min hane för exakt en vecka sedan idag. Han ville först inte somna, så han fick mer sömnmedlel och sedan ville han inte vakna ur narkosen, det tog flera timmar trots att han fick tre sprutor med uppvaknande och låg på värmedyna. Han fick också 40 ml vätska direkt under huden. (Jättekanin).
Trodde jag skulle förlora honom där ett tag.
Men i övrigt gick allt bra med själva ingreppet, vanlig kastrering och idag ser allt fint ut och han skuttar runt och mår jättebra. Äter precis som vanligt.
Hoppas den nya veterinären kan hjälpa till. Jag gissar att han kan behöva smärtstillande (eftersom han är så stilla) och eventuellt även antibiotika eftersom såret inte ser helt bra ut.
Håller tummarna för er idag!
#24 Usch det där lät ju jätte läskigt. Vad bra att allt gick bra ändå i slutändan! :)
Ja det känns så jobbigt att inte veta hur han mår och om han har ont. Är rädd att han har jätte ont då kaniner alltid gömmer att det har ont eller är sjuka så bra de kan men på honom ser man att någonting är fel..
Känns inte heller helt bra att åka till vetrenären då vi måste åka kommunalt och så är det även en bit att gå. Det är väl ungefär -10 ute och lillen är en inomhus kanin. Tror ni han klarar det? Hjälper det om man lägger in en filt i transportburen han kan värma sig med?
Kristina
#25 Bädda in honom i fleecefiltar så ska det nog gå bra. Jätteläskigt när det blir komplikationer!
Vi har varit hos vetrenären nu, de kunde inte heller riktigt säga exakt vad som är fel. Dem röntgade för att se om det fanns gas i magen vilket det inte gjorde och han fick även dropp. Tänderna såg också bra ut, hon kunde dock inte se alla utan att söva ner honom vilket hon inte ville då hans problem uppstod efter sövts ner under kastreringen.
Såret var lite irriterat som ni sa men inte så mycket att hon gav antibiotika, eftersom han redan äter dåligt fanns det en risk att han skulle börja äta ännu mindre.
Så hon gav oss Critical Care att mata honom med och så får vi komma tillbaka om 2 dagar igen om han inte blivit bättre.
Kristina
#27 Jobbigt att de inte hittar problemet, men det låter som att du hittat en bra kaninveterinär där.
-fel-
#29: Men det är ju precis det hon skriver, att det var en bra kaninveterinär även om de inte lyckas hitta problemet.
#30 oj förlåt! Läste helt fel! Ursäkta var för snabb där ;)
Milton verkar faktiskt må mycket bättre nu :) tidigare när vi skulle tvångsmata honom så vart det mer "mata" honom bara. Jag kunde bara skyffla upp lite smet på pimpett toppen och han slickade i sig det frivilligt. Så mer tvångsmatning lär nog inte behövas? Eller borde man hålla på lite till försäkerhetsskull? Jag har sätt honom äta lite grönsaker och tuggat hö men han har inte rört sin pellets alls än. Men det kommer väl. Han är fortfarande lite lugnare än vanligt men kaniner kan väl bli lugnare permanent efter de kastrerats så kanske att den lite lugnare Milton är så som han kommer vara nu?
Kristina
#32 Lite lugnare kan han nog bli, men han måste komma igång att äta ordetligt för att bli helt återställd. Om han äter CC självmant nu så kanske du kan fortsätta att stödmata honom lite till så du är säker på att magen hålls igång även om han inte äter så mycket hö?
Låter bra att han äter själv, hoppas det fortsätter så!