Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 6615 ggr
LillensMamma
0

Nakenkanin?

Såg en annons här om dvv rexmed länk till uppfödarens hemsida och blev nyfiken på skinnymarsvin och var tvungen att klicka in på dem (länk nedan)

http://wernamo.webs.com/marsvinen.htm

De är ju ascoola!!! Finns det liknande kaniner? Skulle sjukt gärna ha en!

louise-ariel
0

Nej  det finns inte.=)

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

LillensMamma
0

Okej! hade varit häftigt ialla falll! Cool

imsuchadiva
0

Tycker faktiskt de är konstigt att de inte finns nakenkaniner :P

Kristall
0

Jo, det finns nakna kaniner. Men det finns ingen skild ras eller så, utan det är snarare enstaka individer som föds med en genetisk defekt som gör att de saknar päls. Dock är dessa ovanliga, och oftast sjuka på ett eller annat sätt och dör i förtid, vad jag har uppfattat det som. Verkar förekomma främst bland rexpälsade kaniner.

Här finns lite bilder.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Fridaaaa
0

#4 Som skinnymarsvin då, dem brukar inte bli så gamla

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
0

#4 nej men gud vas söta

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[h-malm]
0

Jag tycker inte alls att de ser söta ut "/

Johanna3
0

Det blir ungar i Maj. Cool

/Johanna på Wernamo Smådjursuppfödning

Westham
0

Teddytassen fick pälslösa kaniner om jag inte minns fel.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

jossan84
1

Jag vet att en uppfödare i Norge (tror jag det var) fick kaniner som tappade all päls när de var ungar och sen växte den ut igen.

Själv tycker jag att det är synd om djuren när man ska börja avla på sådana egenskaper som VI tycker är sött eller snyggt, men som sätter djuren i lidande.

[sstorm]
0

Det finns men de som funnits har dött i tidig ålder

[Emma--]
1

Man får väl hoppas att ingen börjar försöka avla fram nakna kaniner. Jag förstår mig inte på varför man ska avla på nakna djur alls egentligen. Det skapar oftast bara problem och det gynnar aldrig djuret. 
Pälsen är ju ett sånt bra skydd mot mycket.

Katti
1

Häller helt med #12. En defekt som gör att djuret inte skulle ha överlevt i naturen tycker jag att det är djupt oetiskt att avla på. Och det gäller alla djur.

Vilket innebär att ja, jag skulle vilja förbjuda nakenhundar, sphynxkatter och skinnymarsvin. Plus en del andra hundraser och några katt- och kaninraser.

LillensMamma
0

#13 "Nakenhundar" grupperas efter vad jag hört till "ur-hundar" =de har funnits väldigt lång tid och det är svårt att bevisa att de uppkommit genom systematisk Avel, håårlösa katter osv kan jag inte uttala mig om men jag tycker det är fel att uttala sig om en hel grupp med liknade behåring (eller avsaknad av den..) när det faktiskt handlar om helt olika arter…

Jag hade tyckt det varit häftigt med nakenkaminer om de hade varit friska som vanliga kaniner.

Katti
0

Det är väl i så fall den mexikanska nakenhunden som hör till urhundarna. Den är inte speciellt vanlig här (men blir vanligare). Fast hur det gör det hela bättre har jag svårt att se.

Det anlag som gör den kinesiska nakenhunden naken är dominant och i dubbel uppsättning letalt (dödligt). Det tycker jag säger en hel del… I enkel uppsättning ger anlaget ofta ett väldigt konstigt bett med mycket tandförluster. Även motsatsen förekommer, d v s att hunden har för mycket tänder. Jag vet inte hur det är med de andra nakna hundraserna. Det finns också ett recessivt nakenanlag på hundar. Även på katter är anlaget recessivt.

louise-ariel
0

Nakenhundarna behös ju smörjas in i Solkräm om dom ska gå ut i solen på sommaren , det låter inte som att dom funnits så länge , för dom kan dö om man inte smörjer in dom!

M.v.h. Louise

www.stormenskaniner.se

imsuchadiva
0

#16 Haha vart har du hört de? Våran nakenhund har då inte dött om vi inte smörjt in honom.

[Wera]
0

#16 Vart har du hört det? Min nakenhund har inte dött och han har klarat alla sina sommrar utan Solkräm osv :P

Jag tycker nakenkaniner är asfula, genetiskt fel… Fast dom enda nakenkaninerna jag hört talas om och sett på bild är dom som #4 redan länkat ;)

jahadu
1

jag håller med många i tråden om att det är dumt att avla fram nakna djur. Så extremt onödigt! Jag förstår mig inte på människan ibland…varför avla fram saker som inte gynnar djuren?

zezagena
0

Det kanske kul ändå om man ur-allergisk o ej tål djur med päls men nakna djur går bra. det är ju så underbart med djur Tungan ute

jossan84
0

#19 Egentligen är nästan allt vi avlar fram missgynnande för djuren. Tex. skulle vita eller långhåriga kaniner inte klara sig länge i det vilda. Men det finns ju gränser.

[Wera]
0

#20 Då finns det andra alternativ, typ pudel :P

louise-ariel
0

Såg det på en fakta kanal

M.v.h. Louise

www.stormenskaniner.se

[Emma--]
0

#20 Fast ofta hjälper inte det ur allergisynpunkt ändå.

Westham
0

Nakenhet funkar inte för mig ;) nästan mer allergisk mot nakendjuren än dom välpälsade.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar