Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3059 ggr
moonlights
0

Kastrera kaninhona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gammal måste honan vara innan man kastrerar henne?

Jag har en kaninhona på 17 veckor och funderar på att kastrera henne.

Vad finns det för fördelar resp nackdelar med att kastrera en hona?

Hur mycket kostar det på ett ungefär?

Tack på förhand! :)

ceesia
0

Kastrerade min hona när hon var 6 månader, men veterinären hade bara 4 månader som gräns. Valde iallafall att vänta lite till så hon hann växa till sig.

Kan inte se några direkta nackdelar med kastreringen förutom att det såklart alltid finns risker när man gör ett ingrepp. Fördelarna övervinner iallafall hos oss, nu har hon slutat kissa och bajsa över hela lägenheten, blivit lugnare i temperamentet (en riktig liten gosfia Kyss) och så slipper man ju oroa sig för cancer i livmodern.

Betalade 130€ för kalaset hos min klinik, alltså ca 1300kr. Värt varenda peng för vår del måste jag säga. :)

[Becca-]
0

Vetrinärerna brukar rekommendera att man kastrerar tidigast vid 4-6 månader.

Fördelarna är ju som tidigare sagt, att man slipper oroa sig för cancer i livmodern, som väldigt många okastrerade honor drabbas av.
Vissa honor kan vara väldigt "revirvaktande" och vara lite sura, och med en kastrering så kan man minska på detta beteende. Dock är det inte helt säkert att det fungerar.

Nackdelarna är väll att det finns en risk med operationen, som det alltid gör. Vissa kaniner har svårt att vakna upp ur narkosen, och andra får svårt att börja äta efteråt.

Har endast kastrerat min hane, det kostade 800 kr. Dock brukar kastrering av hona vara lite dyrare, p.g.a. att det är ett större ingrepp. Skulle gissa på kanske 1000- 1500 kr.