Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1956 ggr
Inogrisen
0

Sterilisering?

Hejsan!

Jag har en fråga gällande sterilisering. Jag har allt som allt haft 5 kaniner men det har hittills bara varit hanar så för mig har det varit självklart att kastrera dem eftersom de pissade ner hela huset och försökte para sig med allt och alla. Nu är dock mitt senaste lilla tillskott en liten (stor) dvärgvädurs hona. Hon är nu 6 månader gamal och precis kommit i ''puberteten''. Det faktum att hon försöker para sig med allt som rör sig stör mig inte precis men det har börjat lukta så fruktansvärt illa om hennes kiss. Jag gjorde rent hennes bur i förrgår och idag är den redan i behov av att städas igen. Dessutom stänker det även på väggarna och det blir fläckar. Min andra kanin blir även då och då ganska förbannad när min lilla hona försöker para sig med honom och biter henne.

Min fråga är om det är värt att sterilisera henne? eller försvinner denna stank av sig själv efter ett tag och i så fall efter hur lång tid? jag har även hört att steriliserade kaniner ska bli lugnare och snällare, stämmer detta? Jag läste att det är ett lite större ingrepp att sterilisera honor än att kastrera hanar så jag udrar helt änkelt om det är värt det?

Tack på förhand :)!

Zvintos
0

Först och främst så heter det kastrera även på honor. =)

Sterilisering = avklippning av äggledare, så honan har fortfarande hormonerna kvar och således beteendena som är knutna till detta, såsom skvättning.

Kastrering = borttagning av livmoderhorn och äggstockar.

En kastrering brukar få bort beteenden som är knutna till hormoner.
Och ja, det är ett större ingrepp i och med att honan måste öppnas upp.

Jag skulle överväga kastrering faktiskt.
Det är visserligen ett större ingrepp, men hon slipper då sina hormoner.
Samt att det helt tar bort risken för livmodercancer, vilket många äldre honor dör utav.

LillensMamma
0

Jag vill tillägga att min hona inte blivit det minsta lugnare Tyst Tyvärr…

Lika vild och galen och revirvaktande… Cool