Hösilage?
Hejsan KiF medlemmar!
Jo det är ju såhär som många vet att jag har två kaniner, Maja och Kajsa, 2 dvärgvädurar. De två bor ute i förrådet där det är hyfsatt kallt. I innan på sommaren och varmare årstider så använder jag spån men på vintern, är det inte varmare med halm? Jag hämtar snabbt och enkelt en kasse med halm från stallet men nú till saken:
När man ändå ska hämta halm så kanske man får låna lite hö men hästarna i stallet äter hösilage och nu är min fråga, kan kaniner också äta hösilage? Om inte så kan jag ju självklart handla hö till de som jag gör nu men jag bara undrar!
För er som inte vet skulle man nog kunna säga att hösilage är konsarverat hö =)
Tacksam för svar!
/Johanna, www.metrobloggen.se/Johannaskaninblogg
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Har en tråd ang. detta. Undrade samma sak, och i denna tråd får jag blandade svar.
http://kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=14efae42-5057-463b-a258-263295ae1732
Hösilage är jättebra till kaniner! Och att du kan hämta lite i taget ur en färsk bal är ju suveränt. Blir lite avundsjuk
.

#2 Så bra då!
Färska balar ja det har vi minsan i stallet! Har testat lite i innan hos de det gick faktiskt bra men ville ändå vara säker
.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#3: Testade med Hösilage på mina, felet jag gjorde var att inte blanda i hösilaget med det gamla höet. Övergången blev för snabb, och kaninerna blev hårda i magen.
Se upp med det, och Lycka till. 

#4 Tack tack 
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

Skulle inte rekommendera det !
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Hösilage är inte lämplig föda för kaniner. Hösilage innehåller inte lika mycket fibrer som hö, samt att det innehåller många ämnen som inte passar in i kaninens tarmflora. Hösilage genomgår en jäsningsprosess som bildar mängder med ämnen som kaninmagen inte tål/som inte är bra för kaninens tarmar.
Man ska aldrig byta bort höet, förutom att lagen avser att kaniner ska utfodras med hö och inget annat som ersättande, så finns det inget som är lika fiberrikt och bra för kaninens mage som just hö.

#7 Vad är det för "ämnen" som bildas? Det enda som bildas såvitt jag vet är mjölksyrabakterier och mjölsyra. Sen är silage lite kraftigare energimässigt och som med alla foderbyten ska övergången ske stegvis.
I lagen står det att de ska utfodras med grovfoer. Detta kan vara hö, ensilage, hösilage, gräs, halm tex.

Får verkligen många olika svar men får hålla med jossan84, de ska utfodras med grovfoder vilket som jossan skrev kunde vara lite olika.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#8 Du sa det själv, mjälksyra och mjölksyrebakterier är en del av det som inte är bra, det är för koncentrerat.
På det hela taget är det just koncentrationen och bristen på fibrer som är det stora problemet.
Att bara #4 nämner att hon skulle behöva "vänja" sin kanin vid ett höbyte säger mycket. Byter man hö så behöver man inte vänja sin kanin vid det nya, aldrig. Men koncentrationen av mjölksyra och övriga ämnen i hösilaget gör att kaninens mage "chockas", samt den höga vattenhalten.
"I lagen står det att de ska utfodras med grovfoer. Detta kan vara hö, ensilage, hösilage, gräs, halm tex."
Så kan det vara, har inte läst den ordagrant. Men så vitt jag vet så är man ju ute efter det bästa möjliga för djuren och hö är även det som rekommenderas av veterinärer.
Ensilage är ju värst att ge till kanin, det ska man defenitivt inte göra. Hösilage innehåller en liten halt ensilage kan man säga, alltså är det jämförbart med ensilage.
En ytterliggare nackdel är att hösilaget innehåller mera vatten än hö. Detta resulterar i att en kanin behöver äta mycket mera hösilage för att få i sig den fiberhalt som hö innehåller i motsvarande mängd. Det är också anledningen till att många kaniner kan bli dåliga i magen i samband med utfodring av hösilage, de blir av med en stor del av fiberhalten som deras tarmar är vana vid, vilket gör det svårare för deras tarmar.
Att #4 berättar om att hennes kaniner blev hårda i magen är inget konstigt med andra ord, då det är ett givet resultat när man tar bort en stor del av den viktiga delen utav fiber från kaninens kost.
Ytterliggare en nackdel är att tänderna inte slipas lika bra av hösilage som av hö, återigen pgv. den låga fiberhalten.
Höet är ju 80-90% av totala basfödan för kaniner (samt hög fiberhalt). Men, eftersom hösilage inte innehåller den fiberhalten som hö gör utan mera vatten, så ställer detta till för kaninens ömtåliga magar. Alltså inget att rekommendera.

Nu har man ju hört olika och vet inte riktigt vad jag ska tro på.
Vissa säger "Ja det är jätte nyttigt" och andra "NEj det är inte bara för kaninens tarmar", vet inte riktigt vad jag ska säga.
Men ni som säger NEJ: Om då hösilage inte är bra är det ok att ge de liite med som inte ersätter det dagliga behovet av hö utan bara så de kan smaka lite eller förstör även liten mängd tarmarna.
Ni säger ju att det är väldigt starkt i kaninens magar eftersom det finns mjölksyrebakterier men en väldigt liten mängd, blir det dåligt direkt eller är det mer av stor mängd och att man ersätter hösilage mot höet som ger effekt i magarna?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#10: Vad jag fick höra, så var det att magarna blev hårda p.g.a en för snabb övergång till hösilage ifrån hö.
Vet inget annat, och jag litade på det som sades.
Det finns ju så många olika åsikter om detta med hösilage..
Hösilage är absolut inte skadligt för kaninerna! Men ta det lungt med övergången bara :) Ensilage är ännu bättre om du kan få tag på de! Säg gärna hur de går sen :)

#13 Okej tack för ditt svar!
Kan tillägga att jag testat med hösilage i innan. Kaninerna reagerade alltså inte negativt på det! Inga hårda magar eller så! och det var frisk och fräscht! Gick riktigt bra och blev förvånad om att det skulle vara skadligt för kaninerna.
/johanna, www.metrobloggen.se/Johannaskaninblogg
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#14 bra att tänka på är ju faktiskt att de KAN vara döda djur i, det måste du undvika. Även om de luktar banan är de inte så bra, låter kul men då är de dåligt :)
Det är ju ett ämne som man får väldigt många olika svar på! Men jag ger mina ensilage och hö. Dels för att jag vill variera deras kost, men samtidigt inte ta bort höet och så får våra hästar ensilage så det finns gott om det! :)

#10 Fast mjölksyrabakterier finns redan i stora mängder i tarmkanalen och funkar dessutom som probiotika (förbättrar immunförsvaret och motverkar infektioner bla). Annars är mjölksyrabakterier bara en extra proteinkälla, de är inte sura i sig.
Nu blir ju hösilge inte speciellt surt heller eftersom det är så torrt. Det är surare än neutralt, men kan aldrig komma upp i den surhetsgrad som redan finns i magen (magen har ett pH på ca 2). Så var i mag-tarmsystemet är det det blir för surt?
Visst innehåller hösilage något mer vatten än hö, men det är inte värre än att de inte behöver dricka lika mycket. Det kan finnas mindre fibrer eftersom vallen skördas i ett tidigare växtstadium, men man kan tex ge i kombination med halm. Skillanden är dessutom inte så stor.
De måste äta lite mer av hösilage det för att få i sig samma TS. En kanin som vanligen äter 100g hö om dagen (80% ts) måste äta ungefär 120g hösilage (65% ts). 20 gram extra kan de nog hinna äta, det ger sysselsättning.
Det största problemet med silage är att det väldigt snabbt blir dåligt. En öppnad bal ska förbrukas inom tre dagar. Annars kan det angripas av både bakterier (dåliga), mögel och jäst innan man själv ser det och DÅ kan de bli väldigt dåliga.

Ni som skriver att hösilage är för surt eller för starkt och innehåller en massa dåliga ämnen. Var har ni fått höra det? Är det bara ett rykte eller har ni fått det från någon vetenskaplig skrift? Eller är det bara vad folk tror för att deras kaniner fått dåliga magar?
Detta är vad jag fått höra. Kan inte säga exakt var, dels från några veterinärer, dels från andra uppfödare. Från olika håll genom åren med andra ord. ¨
#11 Bör vara okej.
#12 Kollar man innehållet så är det det som jag sa som bör vara orsaken. Det baserar jag inte på en åsikt utan utifrån innehållet.
#16 Ensilage är en annan femma, det bör man inte alls ge. Men bra att du ger hö också.
#17 Surt vet i katten om det blir. Halm är väldigt fiberrikt men mina kaniner i alla fall ratar halm. Skulle nog inte ens kunna trycka ner det. De skulle inte äta det.
Ja det är en stor del i problemet också som jag ser det, bakterier frodas snabbt i öppnade balar. Så fort luft tillsätts så är det ett paradis för bakterier mm. av olika slag, det är även den typen av ämnen som jag delvis syftar på.
#18 Tror jag fått höra det från en veterinär bland annat. Även andra uppfödare. Men det är främst ensilage, där finns det en himla massa ämnen, men eftersom hösilage innehåller en del hösilage så skulle jag inte vilja ge mina kaniner det.
#19 veterinären kan man tyvärr inte lita på när de gäller kaniner ;) Har haft veterinären som frågat mig "vad tror du det beror på?" jaa, varför trro dom jag tog dit kaninen?!
Dessutom är ensilage bättre att ge än hö skulle nog jag säga, så vet inte varför du säger att de är 'värre' :P

#15 Jaja okej men det håller jag koll på ;)
Tack för alla svar!
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
# 20
vad är argumentet för det sista?
#22 Mer näring och protein i ensilage än hösilage, vad är motargumentet?
MajaL Du får ursäkta mig, men jag anser att du är helt ute och cyklar! Du skriver som om du sitter med facit på hand, men ändå verkar du inte veta mycket alls om ämnet. Vet du vad det är för skillnad på ensilage och hösilage? Nej, jag antog det. Det finns ingen skillnad! Man brukar kalla det ensilage när det är blötare, men det finns ingen fast gräns för när det är hösilage eller ensilage. Det som skiljer de två är alltså vattenhalten, och sen när är vatten farligt?
Du skriver att hösilage är dåligt för tänderna eftersom de inte slits lika bra som av hö. Tänderna slits för att de nöts mot varandra när kaninen tuggar. Det som spelar roll är alltså bara hur länge kaninen tuggar och inte hur hårt det som den tuggar på är (inte mer än marginell roll i alla fall!).
Du skriver också att "det innehåller många ämnen som inte passar in i kaninens tarmflora" (men vet inte vilka och kan inte ange källa). Ett faktum är att det innehåller mjölksyrabakterier och mjölksyrabakterier är mycket bra för kaniner! Jag har räddat säkert mellan 50 och 100 kaniner som haft magproblem med mjölksyrabakterier (egna och andras, som jag tipsat)! Det är inte på något sätt farligt.
Du skriver "Att bara #4 nämner att hon skulle behöva "vänja" sin kanin vid ett höbyte säger mycket. Byter man hö så behöver man inte vänja sin kanin vid det nya, aldrig. Men koncentrationen av mjölksyra och övriga ämnen i hösilaget gör att kaninens mage "chockas", samt den höga vattenhalten."
Är du medveten om att du just sa att gräs är ytterst farligt för kaniner?! Jag vet massor av kaniner som har "chockats" så svårt av övergången till gräs på våren att de har dött. Det innebär absolut inte att gräs är olämplig föda för kaniner! Däremot innebär det att vi som kaninägare alltid ska vara ytterst försiktiga när vi byter foder till våra djur.
Jag har under tre vintrar utfodrat mina kaniner med hösilage som enda grovfoder. De har aldrig mått så bra! Under en period tog jag även bort kraftfodret, så att det var det enda de åt (de fick även lite morötter och äpple, men det var väldigt lite per kanin eftersom jag har så många).
Okay, bara undrade av nyfikenhet varför ensilage var bättre än hö!
#24 Tackar för den… Jag försöker uttrycka mig i trevlig ton i alla fall. Jag vill bara hjälpa och upplysa med den info som jag har fått från olika människor genom åren.
Jag talar bara utifrån vad jag hört från andra uppfödare och annat kaninfolk genom åren. Desto högre vattenhalt = desto kännsligare för luftintag och nya bakterier.
Grär är farligt, det är helt rätt, i fel mängd. Vet kaniner som förätigt sig på gräs och dött också. Gräsets skillnad från höet är just främst vattenhalten. Men man ger ju inte sina kaniner fri tillgång på gräs.
"Du skriver också att "det innehåller många ämnen som inte passar in i kaninens tarmflora" (men vet inte vilka och kan inte ange källa)."
Här snackade vi som sagt främst om de bakterier som hösilaget angrips av efter tre dagar…
#20 Fullt medveten om det, men de vet ju vad hösilage innehåller och jag vill nog påstå att det är vettigt folk jag hört det ifrån. Där av att jag värderar deras ord.
Denna tråd påminner mig återigen om varför jag lämnade iFokus, folk här är ute efter att ha rätt, angripa andra personer i diskussioner och utse en syndabock i alla trådar. Trist, eftersom jag tycker det vore bättre med kunskapsutbytande istället. Ska framför allt alltid vara så huggig ton.
Trist… Trodde vi var ute efter att tipsa en person här.
#24 Jag har värderat mina källor som pålitliga och eftersom jag inte minns vilka alla olika personer (många olika) genom åren varit som sagt detta så kan jag inte heller hänvisa till de. Jag har dock värderat hur pålitliga de variit och satt värde i vad de sagt. Det lilla jag minns om anledningen är det jag redovisat här.
Mina kaniner & marsvin fick hösilage förra sommaren, då jag hade svårt att få tag på hö och dem mådde toppen! Gäller att hitta hösilage som är ganska torrt, på gränsen till hö.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#26: Förstår dig verkligen ang. detta med att det bara blir massa påhoppningar i trådarna, där det oftast är alla emot en..
Man känner sig inte trygg med att uttrycka sina erfarenheter och åsikter utan att bli påhoppad.
Har flera gånger funderat på att sluta här p.g.a detta.. Herregud säger jag bara.
#24 DU är det som har fel, för det är visst det stor skillnad på hösilage och ensilage. Ensilage är mycket blötare, mörkare (i alla fall det jag har sett) och luktar lite mer. Hösilage är mellanting mellan hö & ensilage.

#26 Tråkigt att du ser det som otrevligheter när man talat emot dig. Allt foder kan förstås var farligt om kaninen inte är van vid det. En kanin som är uppvuxen på gräs eller ensilage kan få problem med hö, men man hör aldrig att folk varnar för hö. Hö har sina nackdelar också, det är mycket mer känsligt i fält (innan det balas) och under lagringstiden, minsta lilla fukt i balen kan fördärva den. Allt fler och fler bönder går över till att tillverka silage istället eftersom det är mindre känsligt.
Givetvis kan kaniner helt och hållet äta grönfoder som grovfoder och ha fri tillgång på det. Det handlar bara om att vänja dem stegvis. Hade de inte kunnat leva på grönfoder så hade alla världens vildkaniner snart dött av förstoppning.
Och ang hösilge och ensilage så är ett typskt ensilage blötare än ett typsikt hösilage. Men det finns ingen precis gräns för var skillnaden går, gränserna överlappar varandra.
Kan vi vara överrens om att både hö, hösilage och ensilage går att ge till kanin. Men de kan få problem om foderbytet går för snabbt. Detta under förutsättning att höet lagrats väl och att silagerna förbrukas snabbt efter öppnad bal. Silage är mer näringsrikt och kan vara för kraftigt för lättfödda kaniner.
#30 Inte alls så jag menar, då missförstår du mig fullständigt. Det jag känner är att folk talar inte mot åsikterna utan mot personen som har åsikten. Det är det jag tycker känns trist här…
"Du får ursäkta mig, men jag anser att du är helt ute och cyklar! Du skriver som om du sitter med facit på hand, men ändå verkar du inte veta mycket alls om ämnet."
Kan man ta lite illa vid sig av när man läser. Vem som är ute och cyklar och vem som inte vet mycket om ämnet skulle jag inte yttra mig om. Här är ju en väldigt stor bredd av åsikter, tankar och funderingar. Dessutom vill jag nog också hävda att det är skillnad på ensilage och hösilage. Är uppväxt på en liten gård med många stora gårdar runt omkring och det skiljs på dessa två när de säljs i alla fall.
#31 Ja jag tycker att det är ganska stor skillnad ändå. Man ser skillnaden:)
MajaL, du har inte någonstans (före inlägg 26) sagt att du talar om bakterier som bildas efter tre dagar! Tvärtom talar du om att ensilage och hösilage är farligt för kaniner (ensilage ännu farligare än hösilage). Jag poängterade redan i #2 att det är viktigt att man ger färsk silage.
Självklart kan och till och med ska man ge kaninerna fri tillgång till gräs under den årstid det finns. Det finns ingen mer naturlig föda för dem! Men, som allltid när det gäller kaniner, så är en mjuk övergång mellan olika foder väldigt viktig.
Skillnaden mellan ensilage och hösilage. Från SLU, d v s Sveriges Lantbruksuniversitet http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=18:
_Ensilage är gräs som istället för att torkas till hö konserveras genom ensilering. Ensileringen bygger på att mjölksyrabakterier som finns naturligt på gräset producerar mjölksyra, som i sin tur sänker pH-värdet och skapar en kemiskt sur miljö. Sänkningen av pH-värdet och den syrefria miljön gör tillsammans att andra bakterier, jäst och mögel inte kan växa i fodret.
För att mjölksyrabakterierna skall kunna producera mjölksyra krävs att miljön är syrefri, därför måste tex ensilagebalar plastas in. Tillsatsmedel eller ensileringsmedel är olika preparat som kan tillsättas vid pressningen för att hjälpa mjölksyrabakterierna så att de snabbt kommer igång med att producera mjölksyra. Det finns flera olika typer av ensileringsmedel som verkar på lite olika sätt. Om bärgningsförhållandena under skörden är svåra kan det vara lämpligt att använda ensileringsmedel med god effekt mot klostridier. Likaså bör ensileringsmedel användas om ts-halten understiger 45 %.
Det ursprungliga namnet på alla ensilerade vallfoder är egentligen ensilage. Hösilage är ett namn som har kommit till i efterhand för sådant ensilage som har höga torrsubstanshalter (ts-halter). Det finns inga absoluta gränser för vad som är ensilage och vad som är hösilage, men då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage. Ju högre ts-halten är, desto mindre ensilerat blir fodret. Det beror på att mjölksyrabakterierna behöver vatten för att kunna producera mjölksyra. När vattentillgången minskar (ts-halten blir högre) begränsas också mjölksyrabakteriernas aktivitet, och ett hösilage är konserverat mer genom att det är lufttätt lagrat än vad det är ensilerat. Ts-halter över 65 % rekommenderas inte eftersom mögel (och jäst) lättare kan börja växa i sådant ensilage.
Ts-halt är en förkortning för torrsubstanshalt. Ts-halten anger hur mycket vatten och hur mycket torr substans det finns i ett material. Det är i den torra substansen det finsn någon näring. Om ts-halten är 55 %, så består fodret av 55 % näringsrik torr substans och 45 % vatten. Den officiella ts-halten i hö är 84 %, medan ts-halten i ensilage kan variera från ca 25 ända upp till över 70 %._
#33 Läs #19 igen…
"Ja det är en stor del i problemet också som jag ser det, bakterier frodas snabbt i öppnade balar. Så fort luft tillsätts så är det ett paradis för bakterier mm. av olika slag, det är även den typen av ämnen som jag delvis syftar på."
Undrar vad "ensileringsmedlet" innehåller… Föredrar att inte ge mina djur några onödiga tillsatser. Föredrar naturligast möjliga.
#33 "Hösilage är ett namn som har kommit till i efterhand för sådant ensilage som har höga torrsubstanshalter (ts-halter)."
"då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage"
Ja där har vi det ju! ;)
Det går alltså dels under två olika namn.

#34 Ensileringemedel består av olika mjölsyrabakterier, som alltså ska påskynda fermenteringen :)
#34 Står att det kan vara olika typer, är det då olika typer av mjölksyrabakterier?

#36 Var frågan till mig? Ja, som jag skrev är det olika mjölksyrabakterier. (Råkade visst skriva mjölsyra, men det var alltså mjölksyra jag menade :P)

Jag är verkligen tacksam för era kommentarer! Tack allesammans!
Ville verkligen ha ett svar på denna frågan som jag klurat på men fortsätt ni diskuttera fram ett svar!
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#37 Hoppsan, ja den var till dig. ;)
Okej.

okej har fått blandade svar och tror nog jag kommer ge kaninerna lite vid behov men annars fortsätter jag nog med hö.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

40# lite vid behov? Antingen så övergår man till hösilage eller stannar tycker jag.
Det är som att om du börjar med carrier så ger du väl inte lottie vid behov? eller hur menar du?
att du ska blanda eller bara ge ibland?
Rest in peace Valkyrie!

Jag har börjat att ge ensilage till mina kaniner för ungefär 4 dagar sen, Det är väldigt torrt och anledningen att jag börjat ge dom det är för att det är så otroligt svårt att få tag i hö häromkring i småbalar eller mindre. Det har funkat jätte bra hittils och jag hoppas det ska göra det också, mina kaniner verkar älska det då dom äter mycket =)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

#41 Jag menar att om det är KRIS på hö och vi inte kan ge dem något annat och så menade jag att ge de lite ibland =)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

43# Fast det är ju inte bra om du ger det om höet är slut och de inte är invana på det? det krävs ganska lång tid innan de kan övergå.
Ge inte hösilage om du inte redan då gjort en invaningsperiodiod just då ..
Rest in peace Valkyrie!
#42 Du måste mena hösilage, för ensilage är definitivt INTE torrt

#45 faktiskt inte. För på skolan (sveriges ridgymnasium) använder dom sig av ensilage och det är väldigt torrt och är inte hösilage, Har haft hästar hela mitt liv och vet att enslige oftast är blött, Men konstigt nog är detta inte blött. Eller av det torrare slaget iaf! :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
#46 Men då måste det vara hösilage eftersom ensilage är så pass blött, och är det då torrare så är det ju hösilage.)

#46 Jo men det trodde jag och alla andra också men dom konstaterade att det var ensilge, Men dom måste ju ha fel isf :)
#48 Ja det måste dem ju ha:D Hehe :P

#44 De är redan vana vid hösilage. Om höet är slut så kommer jag blanda upp genom att ge de lite blandat med de sista smulorna av höet.
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥