sele till rex.
Hej!
Nu när det är jul och jag äntligen fått lite lugn att mäta lilla Asta.
Vi har en dogman kattsele till henne men den går inte att korta in så mycket som behövs kring halsen.
Jag har försökt mäta henne och runt halsen har hon med måttbandet 19-20 cm utan att det känns för tajt, två fingrar tycker jag känns rimligt att man kan stoppa mellan halsen och halsbandet.
och 34-36 cm bakom framben.
Låter dessa mått rimligt?
Hur justeringsbar är en bogsele mot en h-sele?
Hon drar gärna i selen.
God jul!
En bogsele är väll inte lika justeringsbar som en H-sele, dock är den mycket bättre för "dragiga" kaniner.
Och det finns ju lösa band som man kan reglera vid halsområdet. Så jag tycker nog att en bogsele är bättre än H-sele, om man hittar rätt storlek.
Måtten har jag ingen aning om dem är "rimliga". Dock låter det som om hon behöver Medium/Lagre.
Kika runt lite på Rabb-it.se, dem har en guide om storlek och modell.
Där kan man även beställa selar med egna mått, så att kaninen får en sele som passar perfekt. Lycka till.
Tack!
TyvärverkarRabb-it ha julstängt även på hemsidan så jag kan inte kolla storlekarna…
Finns det några andra bra seltillverkare?
#2 Såg det för en stund sedan.
Tvvärr verkar det vara väldigt många som har justängt. Unique kaninselar (stavning?) vet jag inte om dem har "öppet". Annars kan ju även libraartic.com ha lite selar.

bor du i stockholm?
om du gör det så rekomenderar jag att köp en bröst sele på brommazoo, den är till hundvalpar egentligen men den är jätt justerningsbar och skulle passa din kanin kanon bra tror jag :)
ungefär sådär ser den ut :)
#5.
Den såg ju toppen ut! Är måttet 13-20 den justerbara halsvidden?

#6 min sele jag har kan man spänna upp så det är storlek 40 runt magen och 30 runt halsen :) så det lär passa en rex :)
#7 men det jag har problem med är att hitta en som går att spänna in tillräckligt runt halsen…
#8 Jag har också det problemet med bröstselar/kattselar, det är väldigt svårt att hitta något som passar till kaniner som är smala om halsen. Jag ska köpa in lite bogselar också till en av mina kaniner som drar mycket, den andra kaninen som är väldigt smal ska få en h-sele då hon är lite sprattlig och skulle troligen rymma ur en bogsele.
Mitt råd till dig är att testa en bogsele istället till kaninen i storlek M verkar bra för dig då dina kaniner är lite större än mina :) Är kaninen väldigt sprattlig och ibland försöker rymma ur sina selar hade jag köpt en H-sele men jag tycker det är värt och testa en bogsele iallafall :)

#8 jaha :)
men eftersom att det är en bröstsele så ska inte halsen ta emot när man håller i kaninen, utan bogen/bröstet ska ta emot så den kommer ju sitta lösare än en h sele..
själv har jag en hermelin/lejonhuvad som har den selen och en rex/vädur (med en väldigt smal hals) och den passar perfekt på dom och då har jag inte den på fullspänd runt halsen heller :)
men minsta man kan ha på selen är 18 cm, jag tror den passar på en rex :D
den kostar inte så mycket heller så om den inte skulle pasa är det nog inte så farligt? 49,90 kr :D
#10 Självklart ska dem inte sitta lika tajt som en vanlig h-sele :P men för mina kaniner så är den väldigt stor i halsen, har testat två olika storlekar men verkar va jobbigt att hitta rätt ;)
Jag föredrar bogsele och h-sele iallafall :D men visst alltid värt att prova :D Alla selar kostar ungefär lika mycket så länge man inte ska ha extra grejer så klart :) Är inte så dyrt :D

#11 jag tycker du ska prova den, om du har vägarna förbi bromma :)
den är jätte bra älskar den :D