Har lite frågor
Jag ska para Min hona Elsa nu i slutet av februari 2011
. Hon är 1,5 år gammal och en blandning mellan fransk vädur och Dvärg vädur, hon är blå

med den hanen
han är en värdurskorsning.
är de något specielt jag bör tänka på innan jag parar henne? :)
vad brukar ni tänka på innan ni parar era kaniner?
Tacksam för svar! :)
hare så bra/sandra & Kaninerna
Just ja..Och har hört att man kan ge honan persilja för att få henne brunstig om hon inte redan är de…Men hur mkt ska man ge i sånna fall?
Tänk på att du måste sätta in honan i hanens bur :)
se till satt hon inte skadar honom
tänk på att det kanske inte tar första gången
klipp bådas klor före
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Något att tänka på innan en parning:
- Vad är målet med kullen?
- Vad gör jag om ungarna inte blir sålda?
- Vad har honan och hanen för egenskaper som gör att jag ska para just dessa (gör aldrig en PARNING som jag själv inte skulle kunna tänka mig en unge ur)?
- Är jag beredd på att ungarna och/eller honan kan dö?
I din honas fall är det extra viktigt att hon är i bra hull med tanke på hennes ålder.
För ju äldre honorna blir, desto lättare verkar de ha att lägga på sig fett.
Detta kan då försvåra en förlossning.
Så det är viktigt att hålla sina avelsdjur i bra kondition.
Är de din honas första kull? Hon låter lite väl gammal i så fall i mina öron…
Är det hennes första kull, så tycker jag personligen att hon är allt för gammal.
Sedan är det som Ninni säger, har du något mål med kullen?
Har du plats för alla kaniner, tänk på att det kan bli upp till 10 ungar. Och om dem inte blir sålda måste du ha burar till dem.
Det är inte bara Att ta en kull för att. Det finns så mycket tid och ansvar bakom de där söta ansiktena.
Det kostar med extra mat, du behöver troligen städa buren dubbelt så många gånger. Tillbringa minst 10 minuter var med varje unge, varje dag.
Det kan bli dyra vetrinärskostnader, mamman kan råka illa ut. Ungarna kan fastna i magen, och det kan uppstå så många problem.
Det finns så många oönskade kaninungar på Blocket, o.s.v. Ta dig istället en funderare, och klura på om det kanske inte är bättre att ta hand om en av alla dem, istället för att kanske sätta 10 nya liv i samma situation.
Tänk smart nu.
Måste bara säga att både honon och hanen var SUPER vackra.
Jag älskar honans blåa färg och hanen ser ut som en indian kanin, villken snygging =)
Men det är ju viktigt "som alla säger" att du har en idé med kullen.
Försök redan nu att få någon/några lite intreserade av en unge.
Kaniner har ju varit svårsålda iår så börja reklamera i tid.
Jag hoppas att det kommer små bebisarkaniner till vår/sommaren, lycka till =)
Tack för alla svar! hon är i riktigt bra kondition och vi tränar och tävlar i hoppning väldigt mycket. pratade med en tjej jag brukar träna med hon har en kaninuppfödning..hon tycker att de är en bra ålder Att ta en kull när dom är 1,5 år gammla och hon tcker de är förtidigt att ta innan dom är ett år gammla.
så nu vet jag inte vem jag ska lysna på?!? :)
jag har 4-5 st som vill ha kaninungar ur denna kull.
Jag funderar själv på att spara en liten bäbis ur den kullen.
#7 är honan i bra kondition och har varit under hela sitt liv (alltså inte varit fet eller i dåligt hull innan) brukar de gå bra. Annars bör man para innan 1 år :)
Okej
Hon har varit i bra kondition och inte varit så fet så länge jag vet..Köpte henne för 1 år sen snart.
Alla svaren du fått är bra rekomendationer för att undvika komplikationer iom sen första dräktighet.
Men du bär det största ansvaret eller dina föräldrar om du är minderårig.
Hur du än gör lycka till.
MVH John