Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2770 ggr
[Ellahpella]
0

Är det möjligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm…?

Om en hona träffar en hane och blir dräktig kan hon då bli dräktig  I G E N  om hon träffar en annan hane typ dagen efter? Alltså att vissa ungarna kommer från den ena hanen och vissa kommer från den andre hanen, men föds på samma gång,från samma hona och i samma kull?

Jag har hört att katter kan det! :o

*Men är det möjligt att kaniner också kan det?

*Och ökar det risken för fler ungar?

Jag har nämligen råkat ut för det själv.

Det vart en tjuvparning och jag hittade två av hanarna tsm med en hona. Jag vet inte hur länge dom kan ha varit med varandra men nu efter lite mer än två veckor så visade sig att hon var dräktig.

Som tur är har jag hunnit förbereda och planera lite för ungarna nu. Så att om inte alla blir sålda så finns det lösningar.

Jag har varit extremt nyfiken på villken pappan kommer att bli, men (det här) jag har inte tänkt på det försen nu.

Kan det vara möjligt att B Å D A hanarna kan ha gjort honan dräktig? =)

Maila gärna för intresse av dom blivande ungarna =)

eal.a@hotmail.com

Hona- Viltgul, Hoppkanin.Hon är en super trevlig tjej med spring i benen. Namn: Jasmines Karisma

Hane 1-Manteltecknad,Ras: Rex, Charmig,gosig och har en underbar perssonlighet.Namn: Alvin

Hane 2-Brokad, Ras: Rex/Dvärgvädur. Han tycker att det är lite läskigt att bli lyft och kan vara lite prattlig. Men annars är han är underbar och lugn kille som älskar uppmärksamhet. Namn: Monty

Bild: Monty

[Ellahpella]
0

Bild: Alvin

[Ellahpella]
0

Bild : Jasmines Karisma

[Ellahpella]
0

Bild : Monty

Zvintos
0

En hona kan rent tekniskt bli dräktig med två kullar samtidigt, även om det är relativt ovanligt.
Normalt sett brukar det ena livmoderhornet täppa till sig, när det andra bär på befruktade ägg/foster.
Men ibland händer det att det inte täpper till sig som det ska.
Som sagt är det inte särskilt vanligt.

Däremot kan en hona bli parad av flera hanar samma dag och ungarna i kullen kan då vara efter olika pappor.

Kristall
0

Kaniner kan bära på två kullar samtidigt, men jag tvivlar på att en hona blir dräktig två ggr två dagar efter varandra. Risken är väl isf större att honan kastar den första kullen pga den nya hanen, och då inte blir dräktig alls.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Ellahpella]
0

OJJDÅ! :o

Men jag är typ säker på att hon är dräktig.

Hon beter sig så iallfall, sen börjar ju magen växa också =)

Okej.

Brukar honor fälla päls när dom är dräktiga?

Eller är det inget som man ska bry sig om?..

Zvintos
0

#6: En honas päls brukar kunna sitta lite lösare framförallt på bröstet när hon är dräktig.
Det är den pälsen som hon sen rycker bort för att boa.

[Ellahpella]
0

Okej, tackar =)