Hittekanin
Jag har alldeles precis fått hem en liten söt hittekanin, en ev. dräktig liten social kelen hona. Hon har sprungit runt i ett bostadsområde i 2 veckor utan att någon saknat henne, så hon fick komma hit under tiden hem sökes.
Det jag undrar är, vad har hon för färg? Jag har aldrig sett en sådan färgdelning innan, hon har inga utslag och inga andra "fel" men pälsen ser ut att vara…Hur ska man förklara..ojämn? Kan den se ut så? kan det vara för att den troligtvis varit innekanin och helt plötsligt kastats ut och byter päls? Eller ska hon helt enkelt så se ut?=)
Svårt att gissa utmed bilder och med en hittekanin, men ni mer erfarna. Vad skulle ni gissa för ålder och ev. ras?
Hon ser dels solblekt ut, dels som att hon fäller.
Så hennes färg är just nu svår att bestämma.
Gällande ras ser hon ut som någon korsning med lejonhuvad kanin.
Skulle gissa på lejonhuvad kanin och dvärgvädur, ev något mer i.
Ålder är i princip omöjligt att säga, mer än att den inte ser ut som någon kaninunge.
Så söt! Inte för att jag är skitbäst på färg och ras, men hon ser havannafärgad ut och hon är i fällning. En del kaniner ser ut som gamla risiga ryamattor ett par ggr per år, andra tappar lite åt gången. Jag skulle tro att hon är dvärghare, i alla fall korsad med en sådan. Skulle också kunna vara lejon inblandat.. Svårt med fällningen. Hur mycket väger hon? Lättare att fundera på raser då. :) Hur ser tassar och klor ut? Hur ser tänderna ut?
Verkligen en ursöt liten tjej och vad bra att du kan ta hand om henne så länge! :)
Solbränd havanna ser färgen ut at vara. Rasren är hon iallafall inte men jag skulle gissa på att hon har dvärgvädur och lejonhuvad kanin i sig.
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
Var finns hon?

Tycker också hon ser ut som en korsning med Lejonhuvad kanin i :) Men är det en böld eller något hon har på bröstet i #0 ?
#7: Ser ut som en stor hakpåse.
Ja att jag inte tänkte på att hon kunde vara inne i en fällperiod…fast de va nog det förvirrade jag menade med byta päls
Har inte velat väga henne ännu, hon ska få bekanta sig med buren först:) Men hon är ingen stor kanin, ska jag låta henne äta som vanligt när hon är så mager eller finns det någon speciell skonkost kaniner kan gå på efter svält?
Hon ser fin ut i övrigt..Någon har klippt klorna på henne för inte längesedan, ögon, näsa öron ser fina ut.
#9: Det bästa är att börja med enbart hö och vatten ett tag.
Sedan kan man introducera pellets och grönsaker försiktigt.
Annars finns risken att hon blir väldigt dålig i magen (i värsta fall får trumsjuka, vilket kan vara dödligt).

#8 okej :p tyckte det såg ut som typ en böld eller ngt först :P
Hon finns i Ronneby. Det var självklart för mig att ta hand om henne, har redan en hona och en kastrerad hane och vad gör en till ett tag;) Dock får de inte träffas ännu förrän hon landat lite och jag sett att hon är frisk.
Det är ingen böld, en hakpåse som #8 säger,. det ser lite konstigt ut som sagt för att hon är så mager lillan.
Hör av dig om du behöver hjälp med nytt hem!
#13 jag letar ju nytt hem till henne när hon piggnat till, och efter att ev. ungar fötts och flyttat hemifrån:)
Min lilla hittekanin är supermysig. Så kelen och go! Hon lägger på sig bra och verkar trivas=)
Hon vill ha ett bra hem där hon inte sitter i en bur hela dagarna, dessutom minst en kaninkompis då hon kommer bra överens med mina egna kaniner. Hon verkar dessutom van vid hundar och katter, då hon inte gömmer sig för mina.
Verkar hon vara dräktig?
nej jag tycker inte det, magen borde kännas större nu.
Kan kaniner bli skendräktiga? hennes tuttar är lite större än de ska vara tycker jag men hon kan ju haft ungar innan också..
jätte söt, lycka till med henne!:)
är det polisanmält så ni snabbare kan börja fixa nytt hem?
#19 ja det gjorde upphittarna för flera veckor sedan. Jag jobbar inom hittekattsvärlden så jag vet vad som behövs göras..Jag samarbetar dessutom med både länsstyrelsen och polisen.
#20 Jättebra :) Jag frågade för det är inte alla som tänker på det.
#17: Japp, kaniner kan bli skendräktiga.
#21 nej förvånansvärt lite vet vad som ska göras:(
#22 ah men då kanske det är det hon är, kan vi ju hoppas;)
Hm, jag har ju inte fått ta i henne innan så magen syns, men nu kunde jag lyfta henne försiktigt och magen är rejäl! Hon har normal avföring och känns inte gasig..vågar inte trycka på magen men den är stor iaf. Får hoppas hon bara är skendräktig?, men den har växt rejält sen hon kom för 10 dagar sedan:(
Någon som har erfarenhet hur kaninungar blir där pappan är en vildkanin?
Vi behöver inte fundera på hennes dräktighet längre….
4 små nosar hittades vid lunch! Duktig mamma är hon. Ser ut att bli svartvita allihopa.
Grattis eller vad man ska säga! Urfin kanin verkligen 
jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Vi har precis haft 1 hoppsankull och fått iväg 2 av dom, kastrerat den vi behöll och nu fick vi 4 nya små.
Smällar man får ta, men varför måste det jämt hända just mig;)
Någon som varit med om att en tamkanin föder ungar med en vildkanin, antar att de kaninerna blir som vilka tamkaniner som helst, men det ska bli roligt att se hur de kommer se ut i kropp och färg=)
bild på den stolta något smalare mamman:)
Men så söt :)
Ja, så kan det gå.
Sen är det ju inte helt säkert hon blivit parad av en äkta vildkanin, utan det kan ju även vara frågan om en förvildad tamkanin.
Det återstår att se sen vilka färger ungarna får.
Är det en äkta vildkanin kan det inte bli något annat än viltgrå.
#29 hm, så färgen är så dominant på vildkaniner att det bara blir den färgen även om mamman kan ha andra färger i generna? för här i ronneby har vi både viltfärgade och svarta vildkaniner.
låter säkert dum med mina frågor men genetik är intressant!:)
#30: Japp.
Eftersom riktiga vildkaniner inte bär på några recessiva anlag, kan det inte bli något annat än viltgrå.
För att annat ska kunna dyka upp krävs ju recessiva anlag från båda föräldrarna, någon som vildkaninen inte bär på.
De svarta vildkaninerna är antagligen fd tamkaniner som blivit förvildade. 
Och dessa är ju inte äkta vildkaniner, utan från början utsläppta tamkaniner.
ja, det är ju ganska vanligt med förvildade tamkaniner nu:(( Då återstår och se hur kaninungarna kommer se ut, kommer ju bli spännande.
Jag har kollat runt efter möjliga ägare ner i Skåne. Ingen jag känner vågar just nu eftersom det fortfarande är så mycket sjukdomar i omlopp. Många som importerat kaniner och vaccinerat dom direkt vid hemkomst har drabbats av myxomatos ändå och varit tvungna att avliva sina nya vänner. Runt skolan jag jobbar på hoppar sjuka och döende kaniner varje dag. Det är fruktansvärt.
För övrigt har jag en korsning mellan DVV-vildkanin själv, Nanou. Hon ser ut som en vildkanin förutom några vita strimmor på tassarna. Hon har ett jäkla temperament men är jättego! Duktig hoppkanin när hon vill! Tävlar i MSV just nu. Lycka till med bebisarna!
Såhär såg kaninungarna ut igår när de var 1 vecka gamla.
De är verkligen speciella och supersöta. Alla har samma mönster som man ser på den svarta. Det är 3 som den svarta och 1 blå.
Vad kommer de bli för färg/teckning-benämning?
De har väldigt långa bakben, långa smala öron, lång nos med prickar på nosslutet, och är ganska små men det är ju lilla mamma med:) Mamma Danija är en superduktig mamma.

Åhhhhhh vilka söta små korvar :D <3 hoppas det går bra för dig/er :)
/Elvira :D
De där ungarna är definitivt dubbelmanade. Det betyder att både mamman och pappan är lejonhuvade kaniner eller lejonhuvade korsningar, eftersom de får ungarna med dubbel mangen.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Ja precis som #38 skriver så är dom dubbelmanade, så inte är det nån vildkanin som hon parat sig med.
Dom dubbelmanade ser ofta ut att ha långa ben och långa nosar eftersom pälsen växer så sakta på sidorna och runt huvudet.
aha okej, då är mamman alltså en lejonhuvad korsning. Tänk vad små ungar kan berätta mycket;) Vad roligt för de små, kommer de bli korthåriga tror ni? Det får ju tiden utvisa men jag tror de blir görsöta.
Det betyder att antingen har hon blivit dräktig med en tamkanin hos ägaren och kastats ut, eller så springer det en till liten tamkanin(f.d) ute:(

Dom blir ju antagligen korthåriga med lejonman, fast ibland kan dom ju vara lite långhåriga på kroppen också, fast det fälls oftast sen.
Nu är hittekaninens ungar över 2 veckor och alldeles ljuvliga<3
De svarta har mer eller mindre vitt på sig, och den blåa är helt stålgrå.
De söker nya hem när de är redo!:)
Mamma Danija är så kelen och go, och världens bästa mamma
Hon söker också nytt hem.
Någon i Blekinge som vill hälsa på om ett par veckor och hjälpa mig bestämma kön?
Jag tror att de blir långhåriga efter som att båda föräldrarna har man.
Ang. kön så skulle du ju kuna fota könen och posta bilder här. 

Är det bara jag/bilderna som tagits fråne en viss vinkel eller lutar Danijas huvud lite åt sidan? Åtminstone på de första bildern…?
#47 om du kollar på alla bilderna ser det ut som om det beror på vinkeln eller att hon vrider huvudet ;)
Åhh va söta 
Hoppas du hittar fina hem åt dom alla
_Kram Evelina
_

Ååhhh vilka små trynhyvlar! <3
det är bara vinklat såklart:) Ja, de är så söta..
försökte mig på att lägga ut bilder på min hoppsankull här sist, men det var ingen som hade rätt..det var 3 killar i slutändan trots att alla var säkra på att 2 var tjejer ungefär;) svårt o fota små ninsar
Hittekaninens ungar är snart 4 veckor o herrejisses vad söta de är! Små dunbollar som är så sociala och goa. De har haft lite problem med ögonen så det baddas morgon o kväll och det gör dom ju ännu mer handtama
Tänk om dessa små sockerbitar hade fötts ute 
Gud så söta!:D
Nää gud vilka sötnosar! :)
”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D
Ååh, jag är kär i den blå!
Alla är dock underbara 
Aut viam inveniam aut faciam
igår blev de en månad och de är så söta små troll. De har börjar få springa i hagen lite om dagen och som de skuttar o hoppar. De är väldigt sociala och går i sin mammas fortspår.
Nej vad söt!:)
Åå gud va söta! Blir helt förälskad!
eller hur, det blev ju riktiga sötnosar av det här
tror ni fortfarande pappan är lejonhuvad?

sötisar 
//Camilla
Nu är lille Tusseliten snart 3 månader gammal och har inte hittat ett eget hem. Syrrorna har redan flyttat och de blev riktigt långhåriga.
Tusseliten är ganska korthårig men ändå inte släthårad.
Mamma Danija får stanna här då hon trivs så bra i vår kaningrupp och vi tror att hon är ganska gammal och ser inte mycket ut för världen (men för oss är hon sötast såklart)
Tusseliten vill ha ett alldeles alldeles eget hem:) Han är blå och blåögd och blir ganska liten.
något tips? hur man får bort hennes enorma hakpåse ?(hon har blivit fin i hullet nu men var så mager när hon togs in)
Vilka sötnosar :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
såhär såg de svarta ut, häftigt med de olika lagren päls som de haft ända sedan de föddes. de blev riktigt långhåriga.
#71 Inte nödvändigtvis :) Min lejonhuvade ddv som jag hade innan var lika fluffig som dessa och han fick bara lejonman :)
#72 vadå inte nödvändigvis? de var visst jättefluffiga när de flyttade, sedan kan de ju fälla av och bara få lejonman men det förändrar ju inte hur de var när de flyttade. Små söta dunbollar.
Har en kastrerad hane vars pappa är teddy. Han var långhårig som liten, nu är bara en tunn man kvar trots vinterpäls=)
#73 Ja det var så jag menade
#74 hihi okej, ibland blir det skrivna ordet lite fel=)
#75 Ja dem kan ju det:)
#69 aaww :) han är riktigt söt pojken :) <3 Hade gärna tagit hand om han ifall plats och tid hade funnits, hoppas du hittar ett riktigt bra hem till han, om du inte hittar något nytt hem till han kan du försöka leta upp en fodervärd så länge tills något bra hem finns, bättre att det tar sin tid än att bara stressa iväg sötnosen :)
Håller med om att det är fruktansvärt hemsk hur vissa kaninägare bara slänger ut kaninerna när de tröttnat på dem :S Jag förstår inte hur de tänker, det finns verkligen ingen ursäkt för att slänga ut en kanin överhuvudtaget, man ska inte skaffa en kanin om man inte klarar av ansvaret som följer med kaninen…