Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2996 ggr
SagaoAlfred
0

Skadad kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Som nog några av er redan vet så har jag numera mina två kaniner tillsammans och det har hittils gått jättebra. Dom har skuttat runt glatt i rummet tillsammans, legat och sovit bredvid varandra, slickat varandra på huvudet och sådär.
Vi brukar alltid släppa lös dem på morgonen och he in dem i burarna på kvällen igen.
Jag jobbade till klockan tolv idag, å jag gick som vanligt upp till kaninerna på en gång, då såg jag först lite blod i hallgolvet, sen när jag kom in till mitt rum var det hårtussar typ överallt!
Hittade kaninerna liggandes under sängen å båda två sov typ, men förstod att nått inte stod rätt till så jag tog fram Alfred först men märkte ingenting alls på honom.
Sen tog jag fram Saga och det första jag såg var ett litet jack i hennes öra, å sen kände jag en benflisa sticka ut ur hennes ben! Gråter
Alltså. Jag vet inte vad som hänt, men dom måste ha bråkat.
Hedde in henne i buren så att hon fick vila å gav henne extra mycket grönsaker å sånt, har sedan jobbat till kl fyra å sen har jag varit barnvakt.. Kom hem nyss och tog fram henne å hon kan skutta på benet å sådär, så jag vet att det inte är brutet.
Får inte känna alltför mycket där, min pappa jobbar och min mamma sover typ.

Vad ska jag göra!? Har nån annan varit med om något liknande?
OM det är en benflisa som sticker ut, kan det läka av sig själv?
Det kostar flera tusen om jag måste ta henne till vetrinären å så, men jag har väl inget val annars!

Bifogar en bild, men det syns inte så väl där men man ser att något sticker ut lixom..

KajsaM
0

Oj då. Ring vet.!

Tina-A
0

Jag skulle inte vänta på att det skulle läka sig själv, det kan bli infekterat och ställa till mycket stor skada om det skulle hända. Jag skulle råda att åka till veterinären eller ringa till en veterinär och be om råd! Råd kostar ju ingenting

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Frida-L
0

Veterinären, bums!!

bonnmora
0

Oj, om en benflisa sticker ut, läker det inte av sig själv, du måste åka till veterinären. Hoppas kaninen blir frisk igen!

SagaoAlfred
0

Ja, jag hade tänkt att jag skulle ringa imorgon, så då gör jag nog det. Hoppas hon blir bra igen, jag är så orolig >_<

Tina-A
0

#5: Jag förstår det. Hoppas allt går fint!

SagaoAlfred
0

Tack så jättemycket!
Har försökt sova nu men det går inte, ligger bara å tänker på Saga! Gråter
Jag kanske reagerar för mycket, men hon och alfred är mina ögonstenar och jag älskar dom helt obeskrivligt mycket.
Det värsta är väl att jag vet inte om jag måste lägga ut flera tusen på detta, tror inte ens att jag har råd med det.
Förhoppningsvis går allt bra och sådär, men jag kan inte låta bli att tänka OM det inte gör det.

Jag hör av mig sen hur allt går iaf!
Tack för allt stöd!

myriis
0

Åh stackare!

Jag brukar också "överreagera" jätte mkt om mina kaniner beter sig underligt. Men då blir man så otroligt lättat när man hör att det inte är allvarligt!

Berätta hur det gått!

Tina-A
0

Jag är också nyfiken. Håll oss uppdaterade!

SagaoAlfred
0

Godmorgon!
Åh, vilken jobbig natt det har varit. Har knappt sovit nånting alls..
Benet har svullnat lite tror jag, eller så inbillar jag mig bara. Men hon skuttar runt ändå å så, så jag vet att inget är brutet.
Om typ två, tre timmar ska en vän som är jätteduktig på kaniner komma hit å hjälpa mig att kolla henne. Då kan jag hålla i Saga, å hon undersöka. Det är så svårt att göra det ensam..

Å, jag vet inte hur jag ska göra som. Vill ju självklart med henne till veterinären om jag måste, men bara en undersökning kostar flera tusen. å jag har inte råd att lägga ut det just nu.. Men om jag måste så får jag väl låna pengar av någon eller nått.
Jag vill verkligen inte avliva henne, men det var några som tyckte att det nog var bäst om hon verkade ha ont.
Aja, jag får se vad jag å min vän kommer fram till idag :(

Jojsan
0

å stackarn! :( hoppas det det går bra och att du slipper fara till veterinären

SagaoAlfred
0

#11 Tack så jättemycket!

OM det är en benbit som sticker ut, vet ni om benet kan läka av sig själv eller måste jag till veterinären med henne då?

Frida-L
0

Jag tror faktiskt att du måste ta henne till vet…

Tina-A
0

#12: Jag tror att de flesta skador kan man läka själv, men jag tror också att i de flesta fallen så läker det fel och det blir aldrig riktigt bra. För att det ska läka rätt och utan infektioner och andra komplikationer bör man uppsöka en veterinär. Men det kanske inte är en benflisa

SagaoAlfred
0

Okej, nu har min kompis varit här.
Det verkar som att det är en klo som har böjts bakåt lixom, så att den nu står lite utåt istället..
Kan kaniner ha en klo där uppe? ;o

Tina-A
0

#15: Hmm… Nej? Eller - Kaniner har 5 klor, 4 st längst ner och där fram och så en lite högre upp. Men på bilden ser det ut som om skadan sitter närmare "armhålan". Den 5e klon sitter typ 1 centimeter ovanför de andra

KajsaM
0

Klo? Ja, med kaniner får man räkna med att om den skada sig måste man kunna lägg ut. Bra om man försäkra dom. Annars så kanske himlen är det bästa.

Frida-L
0

Jag skulle inte tveka en sekund med att åka till veterinären. Precis som Kajsa säger så får man räkna med att lägga ut pengar på veterinärkostnader när man skaffar kanin. (Ett bra tips?, som jag gör, är att lägga undan lite pengar då och då som man kan ta fram om kaninen måste åka till veterinären. Man kan lägga undan 150 kr i månaden eller liknande).

KajsaM
0

Smart Frida!

Frida-L
0

:)

SagaoAlfred
0

Självklart vet jag om att man måste räkna med sånna kostnader osv, å jag har pengar till det men det är pengar som jag egentligen måste ha till sommaren.
Och självklart åker jag in till veterinären med henne om jag måste, men ja, nu verkar det som att det är en klo. både jag, min vän (som haft kanin sen hon var liten och är jätteduktig) och min pappa säger att det ser ut som så. Jag hittar bara fyra klor där framme lixom, (som jag självklart brukar klippa å så) men ingen femte klo..
kan hon ha lixom, något fel så att den femte klon har hamnat lite längre upp men alltid legat mot huden så att den inte synts och att hon nu fastnat med den så att den böjts bakåt som sagt var?
hon verkar inte ha så ont längre heller… jag får känna hur mkt jag vill utan att hon reagerar, och hon skuttar upp på saker osv.

funderar på att vänta i några dagar å se om det lägger sig igen, å annars sen ta henne till veterinären..
man ser inte riktigt på bilden vars klon är, om det nu är en klo, den är inte vid armhålan utan mycket längre ner..
ska åka å vara barnvakt nu men ska försöka fota sen ikväll eller imorrn..

Frida-L
0

Du får förstås göra vad du vill, för det är du som vet hur det ser ut och hur hon mår. Men jag skulle inte vänta med att åka in till veterinären. På bilden ser hennes ben inte så bra ut.

Jojsan
1

jag råder dig också att åka till veterinären på direkten… Iallafall för att kolla upp det, det kan ju vara något allvarligt och det är ju inte kul om man kommer försent till veterinären… :/ men som sagt… du gör som du vill…

Tina-A
0

#21: Kolla på dom andra tassarna. Klon sitter på sidan av benet, som en tumme som hamnat högre upp

susanne-s
0

Låter som en liten missbildning. (klon) om den blir skadad igen kan du be en vet op. bort den. Tillbaka till skadan -är det en klo som blivit skadad så behöver du inte åka till vet direkt. Kaniner har otroligt bra läkkött och det läker säkert själv, var uppmärksam bara.!- håll rent i buren och klipp klon så kort du kan.
Nu har jag ju inte sett hur det ser ut utan går enbart på dina uppgifter.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

myriis
0

Nu har jag inte läst helt ordentligt, men är det en skadad klo? Säker på att den inte brutits eller liknande? Isåfall kan du, som Susanne sa, klippa den så kort som möjligt.

SagaoAlfred
0

Jag TROR att det är en klo, är 98% säker.
Det är inte en benflisa iaf, och det är ingenting som lixom har åkt in i huden och fastnat, pappa försökte lite försiktigt om man kunde ta bort den men den sitter fast.
det känns först som en pulpa å sen som en klo, så vi är nästan helt säkra.
ska kolla imorrn igen, vill inte göra det varje gång jag tar upp henne nu å sådär..
vet inte ännu om den är bruten eller nått heller, men hon verkar inte ha ont eftersom man får ta å klämma där å hon kan skutta runt som vanligt typ..
ska kolla bätte imorrn igen som sagt var!

KajsaM
0

Konstigt det låter konstigt men en klo där uppe. Har du inte märkt det förut?

SagaoAlfred
0

#28 Nej, det har jag inte gjort. Det är jättekonstigt tycker jag med ;o
hon har fyra klor där framme, men ingen femte klo som ska vara där bak lixom.. så jag antar att det har blivit en missbildning och att den är längre upp ;o
kom precis hem från stan men ska försöka fota sedan, får se hur det går..

[Niike]
0

Men varför låg det hårtussar och blod på golvet? Har det varit så att hon har bråkat med Alfred och klon har vikt sig då eller??..:/ Stackars niin. Hoppas hon blir bra!

SagaoAlfred
0

Ja, precis. Jag tror att det är för att hon är brunstig eller vad det heter just nu.
Hur ofta är honor det?
För dom har varit jättebra vänner innan, legat å sovit bredvid varandra, slickat varandra på huvudet osv.
Men jag har läst att när honan blir brunstig så kan dom bli surare å sådär, så jag tror att det är därför. För Saga är mycket surare mot mig å mina föräldrar också. Vill inte komma å kela så mycket å sådär, men det kan vara för att hon är i tonåren också. Alltså, så har hon varit nu i kanske två, tre veckor så hon har inte blivit surare nu sen hon gjorde illa sig.

Idag så ser det mycket finare ut iaf!
Klon har börjat lägga sig igen och sticker inte ut så mycket alls nu, så det är en enorm skillnad redan och jag tror det kommer vara mycket bättre om en vecka eller så.
Hon verkar inte heller ha så ont längre, för från början fick jag inte ta där å kolla, men nu får jag kolla hur mkt jag vill typ utan att hon rycker undan benet å så, och hon hoppar ner å upp på en kartong som jag har gjort som ett hus å sådär..