Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3957 ggr
nennsan
0

Vi=svart?

Kan 2 helvita kaniner få en helsvvart?

Ljusta
0

Ja, om en är blåögd och en är rödögd så kan det bli svarta ungar. Det beror lite på Vilken färg? de vita är "under" pälsen. En vit kanin är alltid en annan färg i generna.

Två blåögda kan inte få svarta ungar, inte heller två rödögda :)

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

Du behöver ju inte göra 2 likadana trådar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljusta
0

#2 Trådarna är inte likadana :)

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#3 Då kan man fråga båda frågorna i samma tråd, mycket lättare.)

Ljusta
0

#4 Så är det säkert, men man behöver inte "bry" sig så mycket om hur andra gör och svara otrevligt tycker jag. Skrivs det inte i en tråd så försvinner den snabbt, eller hur ;) Har man åsikter om det så kan man ju pm:a personen det berör istället.

Ljustadalens kaningård

rabzzit
0

#1 Jag tänker ställa en liten fråga i den här tråden också ( hoppas att nennsan inte tar illa upp ). Kan två helvita kaniner som bara har vita gener i härstammnings beviset också få en annan färg??

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

[Luppa]
0

Två vita blåögda kan bara få vit blåögd. Undantag om båda bär på vit rödögd, då kan det bli sk "syntetiska vit rödögd" som alltså är både vit blåögd och rödögd samtidigt.

Två vit rödögda kan bara få vit rödögd.

Zvintos
0

#7: Fast en syntetisk vit rödögd är väl inte en rödögd som är dubbel blåögd.
En syntetisk vit rödögd brukar man väl kalla en "rysstecknad vit blåögd", dvs anan xx.
Anledningen att det kallas för syntetiskt är att den inte är vit rödögd (aa), även om den ser ut som en vit rödögd.

jossan84
0

Egentligen är benämningen 'syntetisk' helt konstigt eftersom det betyder 'konstgjort' och färgen är ju inte konstgjort precis. Skulle vara bättre om det kallades 'falsk vit rödögd'. Och ja det är såvitt jag fattat det en rysstecknad som har wienerteckning som 'täcker' de färgade partierna.

[Luppa]
0

Aha… Så en vit rödögd utan ryssanlag kan inte ha dubbla wieneranlag? Eller snurrar jag till det nu? *fniss*

Zvintos
0

#10: Det kan den säkert ha, men den är ju ändå vit rödögd då. Glad
En "syntetisk", eller "falsk" som Jossan skriver, är ju en som ser vit rödögd ut men som ändå inte är det.
En anan xx är ju inte vit rödögd, men ser ändå ut som det.

[Luppa]
0

OK :)

jossan84
0

#11 Hm… anan xx är vit blåögd :) Syntetisk/falsk vit rödögd är an_ Xx. Dvs. ett wieneranlag.

Zvintos
0

#13: My bad. =)
Skrev bara vad jag nyligen läste i en diskussion (samt på en hemsida) och där står just xx.
Googlade på "syntetisk vit rödögd" och det var de två första som kom upp.

Fridaaaa
0

#5 Jag anser inte att jag har skrivit något otrevlig, bara det att jag såg 2 likadana trådar nr jag var inne sist

rabzzit
0

# 7 #8 #9 Tack! <333

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Sheltieliv
0

Lånar tråden om det är OK.

Är bara lite nyfiken. Min kompis kaniner tjuvparade sig för ett år sedan. Det var pappa - dotter som parade sig. Pappan var helt svart förutom en liten vit fläck på nosen, dottern helt svart.

I kullen föddes 3 svarta,  en beige, plus en vit med röda ögon.

Hur blev det så? Antar att det ligger i generna. Låg det vita med röda ögon också i generna, eller blev det pga. inavel eller nått?

Dotterns pappa är som sagt svart med vit fläck på nosen, och mamman till dottern var helt grå. Förutom dottern i den kullen föddes 3 andra svarta, plus en gul/svart japantecknad.

Tycker att genetik är lite intressant :) Hoppas att det var okej med trådkapnnig nu när frågan ändå är besvarad. Annars är det bara att säga till

Zvintos
0

#17: Det låg helt enkelt i generna. =)