Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2253 ggr
Jeppo
0

Kaniner som bara högger?

Vad tycker ni man ska göra med kaniner som biter? nu menar jag inte att dom är aggresiva i buren och morrar och så här, och sen kanske nafsar efter en eller biter i kläder. utan om man ska hälsa på dom och dom bara högger en? visar ingen aggresivitet (morrar inte eller nått sånt) utan bara helt plötsligt högger en så man får ett ärr.

Det är en hane okastrerad 2år. Han har höggt när andra kaniner vart i närheten och när han varit själv.

Har andra kaniner som är lite aggresiva i buren osv. men inte så här. han är inte aggresiv utan bara högger en helt plötsligt. han högger i armar, händer eller om jag bara står och han är lös kan han bara springa fram och bita mig i skon/foten och sen springa där ifrån :S?

Zvintos
0

Har han alltid varit såhär, eller har det kommit efter någon händelse eller en viss ålder?

Jeppo
0

Jag fick han i sommras, så har ju inte haft han så himmla länge, men sen jag har haft han så har han alltid varit såhär hemma oss mig.

Kristall
0

Har du andra okastrerade hanar? Kan vara att han känner lukten från dem och hugger därför.

Om det har med hormonerna att göra hjälper en kastrering oftast.

Men det kan även vara att han känner sig hotad, rädd, osäker eller har ont någonstans. En kanin som hugger oprovocerat mår i regel inte bra.

#2: Var han såhär i förra hemmet också? Om inte, vad var annorlunda där jämfört med hos dig? Kanske han helt enkelt vantrivs, kanske han saknar någon trygghet som han hade i förra hemmet.

Oavsett så skulle jag rekommendera kastrering, djur som visar tendens till aggression ska inte användas i Avel och i de flesta fall lugnar de ju dessutom ner sig efter kastreringen.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Jeppo
0

Finns andra hanar här ja. I förra hemmet användes han till Avel, det fanns andra hanar och honor där. Enlige förra ägaren var han inte såhär där.

Men asså bara om han är lös och man är i samma rum och han ligger och vilar eller nått sånt kan han få försig att helt plötsligt hoppa upp, springa fram till mig eller nån annan och bita och sen springa o lägga sig igen :s

Jag ska sälja honom, så mamma tänker inte lägga pengar på kastrering för honom om jag ändå inte ska ha kvar honom :s