Kanin bada?
Hej tänkte fråga en sak jag har undrat länge, är det farligt? för kaniner att bada? För vissa säger att dom kan dö, och jag har sett vissa kaniner som simmar och tycker det är jätte skönt. Jag hade en liten balja i min kanins bur förut, vattnet var lite ovanför fötterna och han älskade att vara i den, han satt och tvättade sej i den ofta och det hände att han låg i den också. Men nu är den borta efter att jag hörde att det var farligt, är det sant?
En sak till också, hur gör ni på jul om ni inte firar jul hemma ? Tar ni med kaninen då? för vi ska fira jul i umeå och det är jul och kaninen är ändå en familjemedlem så jag vill ta med den, men det blir så mycket. Hur gör ni?:)
/A
Risken som är är utifall kaninen inte torkas ordentligt, att den då kan bli förkyld.
Sen påverkas också kaninens päls negativt, då man kan förstöra pälsens naturliga fett som håller pälsen i bra skick.
om man gör det bara ibland då? jag har hört att öronen är känsliga också ?
#2: Stämmer att man bör undvika att få in vatten i öronen, med risk för öroninflammation som resultat.
Även om man bara gör det ibland så kan det förstöra pälsen och göra den tovig.
angående julfirandet, så skulle jag nog inte ta med kaninen, kaniner blir lätt stressade och så, det är bättre att lämna kaninen hemma med en kaninvakt. Men det beror förstås på hur länge du ska vara borta :)

om du har en långhårig kanin är inte att tvätta den så ofta att rekomendera, jag var tvungen att göra det förut tvättade han 1 gång i veckan i kanske en månad och nu är hans pälj väldigt tovig:( men han kommer snart tillbaka till sin vanliga päls igen .
och ha en balja sådär i buren är inte så bra som #1 säger om dom inte torkas så kan dom få lunginflamation eller bara bli förkylda :)
Nu i jul åker jag och min sambo och hans 2 barn till min syster, vi blir bara borta över natten, så kaninerna får stanna hemma :)