Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2744 ggr
KickanLilja
0

Gummimatta?

Jag har en stor innebur åt min kanin som är gjort av kompostnät. Nu ska vi göra en låda i själva buren så att hon får halm som burunderlag istället för vårt vanliga golv. Vi tänkte bygga lådan av formplyfa, vilken är ganska hal, så jag skulle vilja lägga in någon form av matta i otten. Funderar på någon sorts gummimatta (hon missar ibland var hennes toalett är..), men de är så väldigt dyra till en så stor bur som hon har.

Har ni något tips? på vad man annars kan ha?

Kristall
0

Till marsvin har man ofta vaxduk - vattentätt och billigt. Risken finns ju att kaninen tuggar/river sönder duken, men man kan alltid prova. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Sussii92
0

#0 I vår kompostgaller bur har vi en golvmatta sådan som man har i badrum :) Fungerar väldigt bra till våra ungdjur som också missar ibland ;) Så kan helt klart rekommendera att ha badrumsmatta/våtrumsmatta, den är lätt att torka upp på och ifall du viker upp kanterna slipper du få spånet ut på golvet också :)

KickanLilja
0

Tack för era svar!

#1 Vaxduk har jag provat, hon hade en jättefin grön med nyckelpigor på, men den såg tydligen för god ut för hon käkade upp den

#2 Kanske är det så att badrums/våtrumsmattor inte är lika hala som vanliga platsgolv?

Zvintos
0

Kolla på IKEA! Glad
Denna matta har jag, fast flera stycken då.
Funkar finfint.
Vill man inte att de ska glida isär går det ju alltid att sätta några enstaka stygn som håller ihop dem.

Sussii92
0

#3 Exakt, mina kaniner klarar av att rejsa runder på den utan problem iallafall :) På en del av buren har vi lagt ut en handuk som de använder som myshörna också och ifall man trots allt skulle tycka att det är lite halt kan man lägga in lite halm i botten (som jag beskrev innan att man viker upp kanterna så slipper man få halmen utanför buren också ifall det går lite snabbt i kurvorna i buren) ;)