vinteraktivering?
Vad ska man hitta på för aktivering till utekaninerna nu i kalla vintern? Kan man gå koppelpromenad i snön eller är det för kallt för dem? Tycker synd om barnens kaniner som bara får sitta i burarna och få lite kel i famnen en liten stund varje dag.
"En stund i taget - här & nu"
Har ni kompostgaller? Annars kan ju det vara ett alternativ, om nu buren står på marken ute?
För då är det ju bara att köpa ca 8 galler och sätta fast i varandra med buntband, och koppla ihop hagen med buren. Gör en trapp ned och låt kaninerna springa fritt i 1-2 timmar.
I hagen kan ni ha tunnlar, grenar, kartonger. Ni kan även gömma pellets i snön lite här och var, så får kaninerna leta.
Såhär kan det se ut:
Våra kaniner har en Hage i kompostgaller, Vi har hävt in en ca. meterhög snöhög som dom älskar att gräva i :)
Mina kaniner får springa i hagar utomhus. I hagarna lägger jag in stora snöhögar dem kan gräva i, lite grenar & ibland gömmer jag olika godsaker i snön. Brukar även ställa in ett hus & lite annat!
Mina får vara ute i koppel/hage/lösa så ofta jag hinner. Kaniner älskar snö
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Brukar låta mina utekaniner vara ute som vanligt fram till ca 15 minus. Sen beror det förstås lite på, vissa kaniner vill inte ut i den kalla snön trots att det inte är så farligt kallt, och då ska man ju såklart inte tvinga dem heller..
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Mina kaniner älskar snön, så de vill gärna vara i en Hage och gräva runt i snön = bra aktivering.
Kastanjegårdens Kaniner
Tack för alla tips?. Har varit ute med en av kaninerna i sele idag, fullt ös, sprang runt som en tok och grävde i snön och såg allmänt lycklig ut. Det blir nog koppelpromenader. Har ett växthus med tunnel och hus som de brukar få turas om att vara i och springa runt, ska kolla upp om det överhuvudtaget går att ta sig in där med all snö, får väl skotta fram ingången annars där så de kan vara där och rastas vintertid oxå :) Hanen är social och nyfiken som en hund, men honan behöver vänjas lite mer vid människor, hon ser vettskrämd ut bara man visar sig. Funderar på att kastrera hanen och ha dem ihop.
"En stund i taget - här & nu"
Annars är ju en kompostgallerhage, som du kanske bara ställer ute på gården en lösning? Dem kan ju få turas om att vara i den ca 30 minuter var, per dag. Billigt, enkelt och uppskattat!
Att kastrera hanen och ha dem ihop låter mycket bra. 
Och om dem bor i olika uteburar som är av samma typ, kanske man kan bygga ihop dem så att dem har 2 burar tillsammans?