Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4410 ggr
MangoO
0

Hur gör ni?

Har gått och tänkt på en sak ganska länge nu och tycker det är dags att kanske få lite svar på det.

Hur gör ni som har flera okastrerade hanar? Jag menar alla tål ju inte andra hanars lukter. Har själv en hane här hemma som verkligen INTE tål dom andra, luktar man minsta lilla hane så biter han, luktar man inte då är han jätte snäll. Så hur gör ni om ni har detta problem?

Hoppas ni förstår vad jag menar Glad

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

[Fruktiz]
0

Aj då.. Vad tråkigt att dina hanar bits när du luktar den andra hanen..

Mina okastrerade hanar är motsatsen till dina. De stryker sig bara mot mig och mina kläder, inte kissar revir eller bits alls..

Det enda jag kan komma på är att du kanske får byta till en annan jacka än vad du hade när du var med den ena hanen, nu när det är vinter..?

MangoO
0

#1 Jo, så är alla mina hanar förutom en. Han tål inte andra.

Hopp och skutt!

Lans
0

Jag har en hane som var lite så. Löste det genom att sälja mina två andra hanar Flört

Annars så brukar jag tömma toalådan med händerna (eller bara gegga lite där^^) varje gång jag ska ta ut en kanin som inte riktigt gillar lukten av andra.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Jenniebreen
0

Jag har aldrig varit med om att mina hanar inte tål varandra faktiskt! :) Dom luktar på varandra ibland men mer än så blir det inte men inte ens då visar dom att dom inte gillar varandra :)

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

MangoO
0

Ska prova det där med att gegga i toaletten (;

Hopp och skutt!

[Ellahpella]
0

Mina hanar "älskade varandra" =)

Jag hade dom t.o.m i samma bur.

Det funkade jätte bra, dom låg alltid och sov brevid varandra o värmde varandra och skulle ALDRIG komma på tanken att slåss.

Sen fick jag hem en hona.

Den dagen särade jag också på dom.

Nu kan dom inte ens gå i  buren gämte.

Men precis som #3.

Det går ju alltid att dölja sin doft =)

[Kaninlycka]
0

Du kan ju alltid kastrera dom, om du inte är uppfödare.

Fridaaaa
0

Jag har 2 okastrerade hanar och 1 icke steriliserad hona i samma bod (den ena hanen har en bur, honan har en bur och den ena hanen skuttar på en stor yta där, dem 2 burarna står på en hylla) och den fungerar kanonbra:) Hanarna kan visst det stå ut med varandras lukt utan problem :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ninnakm]
0

Mina hanar är lite olika. En hane, kastrerad avskyr andra hanar, han bor tillsammans med en hona. Så när jag varit med en annan hane och sedan går till dom, jagar han i väg honan och blir verkligen arg. Det är bara könsmogna hanar som är ett "hot" mot hans tjejer som han är så mot. Han har hamnat i slagsmål 2 gånger, en gång bet han av en bit av den andres öra och en gång bet han i munnen.

Sen har vi Quit, han är absolut inte så! Bara luktar och tycker det är jätte spännande och märker revir på mig (bara stryker sig)

[h-malm]
0

Har två okastrerade hanar. Nisse är precis som vanligt mot människor om man har hållt på med de andra hanen och det är Wille också.  Men om t.ex Wille är ute i koppel och går utanför Nisses bur, då får Nisse damp och håller på och stampar och springer fram och tillbaka. Skulle aldrig låta dom lukta eller hälsa på varandra, för stor risk. Och jag har vart med om några små bråk #9 hos dig ;)

MangoO
0

#7 Nja, är inte så sugen på att kastrera dom, dels för att det kanske inte fungerar och för det andra har jag 8 hanar. Men som sagt alla utom en fungerar med andra hanars lukter.

Jag får väl helt enkelt ha en "egen" jacka till Felix, han som inte tål andra Glad

Har tänkt så här också. Jag äger bara en enda hona och 8 hanar. Alla bor i samma omgjorda stall, men skulle det kanske hjälpa att hon bodde någon annastans? Kan hennes närvaro påverka kanske?Obestämd

Hopp och skutt!

[Becca-]
0

#11: Kastrera den som inte "tål" dem andras lukter då?
Det gör ju inget att testa, det västa som kan hända är ju att inget förändras men då har man ju försökt iallfall. Tungan ute

[ninnakm]
0

Det är ju inte säkert att det fungerar om du kastrerar honom, min kastrerade hane, som har varit det sedan han blev mogen för kastrering, är mycket värre en alla andra okastrerade hanar som bott här;)

MangoO
0

#12 Jag ska tänka på det (:

#13 Det är de jag är rädd för, att det inte ska funka alltså (:

Men kan honans närvaro påverka? Så att han känner hot av dom andra hanarna?

Hopp och skutt!

[ninnakm]
0

Säkert, min kastrerade hane känner att han måste ju vakta och skydda sina honor, så det påverkar tror jag!:)

[Becca-]
0

#14: Att honans närvaro påverkar tror jag säkert. Tror som #15, att han kanske känner att han måste skydda henne.

MangoO
0

Ska prova sen till våren att flytta ut henne eller honom och se om det funkar (:

Hopp och skutt!

EvelinaS-L
0

För mig funkar det jätte bra med två hanar i samma rum. den ena är lös i mitt rum och den andra är i en galler bur..

Fast om dom får mötas utan galler börjar dom bråka, men det är ju fanligt bland två hanar, som desutom är könsmogna….

_Kram Evelina
_