Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2307 ggr
[ninnakm]
0

Öronmärka/Ringmärka - vad är bäst?

Hej!

Börjar smått fundera på om jag ska ringmärka eller öronmärka. Vill helst öronmärka, men jag har inte dom pengarna till en tång. Benring är väl okej, men jag vill hälst öronmärka. Vad tycker ni jag ska välja? För och nackdelar? Jag behöver verkligen hjälp att bestämma mig! Föresten, vad kostar ungefär en tång?:)

MarHai
0

Tång finns oftast hos veterinären.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[ninnakm]
0

Okej, så man behöver inte köpa en egen?:)

MarHai
0

Nej =) Det är bara att ringa och höra med veterinären om denne har tång och siffror/bokstäver.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

zezagena
0

Ska förmodligen märka en kanin hos vet med egen tång under lättsedering.. annars blir det ringar till våren, för dyrt annars..

[Luppa]
0

OM man ska köpa en tång så tycker jag absolut att det är värt att lägga de extra pengarna på en Hauptner.

Jag har en från Kaninfarmen som jag köpte begangad för 300:- inkl siffersatser, tusch och allt. Den är absolut värdelös… Någon månad efter märkning så är det svårt att tyda vad som står.

Och så har jag en Hauptner för 1300, som är det absolut bästa köp jag har gjort. Blir supertydlig märkning. =)

[ninnakm]
0

#3 Okej, då ska jag hitta en som har, tack så mycket!:)

#5 Ok, jag skulle också gärna vilja ha en sån, fast jag har inte dom pengarna, men nu ska jag ringa runt lite till olika vet och se om dom har tång:)

Jenniebreen
0

Funderar på att börja ringmärka just för att det är billigare.

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

[Luppa]
0

#6 Veterinärerna använder ofta Hauptner, pga att de är så bra. Men det beror på om de har rätt storlek? 5 mm (eller är det 5,5…) är bäst för dvärgkaniner.