Två dog - sjukdom?
Hej!
Nu var det länge sen jag skrev här, vet inte om nån kommer ihåg mig..
I lördags dog min ena kanin, Rufsan. Det var inte så oväntat eftersom hon var 9½ år. Men igår dog en annan av våra kaniner, Jenny. Hon var bara 5 år men å andra sidan dvv och ganska tjock. Nu misstänker jag att det är en sjukdom eftersom de inte bara dog så tätt inpå varandra utan även låg likadan - på sidan med benen rakt ned och nacken bakåt. Någon som vet vad det kan vara? Ingen visade några tydliga symptom, lite slöa senaste timmarna kanske.
På en vecka har vi gått från tre kaniner till en, och jag hoppas verkligen inte att han också dör. Han ska få sitta i sin bur tills vi har städat hagen ordentligt och hoppas att han inte blivit smittad av något om det är en sjukdom..
Vila i frid Rufsan och Jenny <3
Den positionen kaninerna låg i när dom dött är annars väldigt vanligt.
Det är normalt att dom drar upp huvudet väldigt mycket och nästan lutar huvudet bakåt mot ryggen samt att benen sticker rakt ut.
Det går såklart inte att säga vad det är, det du kan göra är att skicka in för obduktion.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Säger som #1 att kaniner ofta brukar ligga så när de dör.
Har även hållt i kaniner som dött och de har gjort samma sak, dvs "krampat" och dragit huvudet bakåt för att sedan dö.
Så för mig låter det faktiskt fullt normalt.
Att den ena bara blev 5 behöver inte vara något konstigt heller.
Alla kaniner blir inte lika gamla, utan alla har olika livslängd.
Okej, tack så mycket för svaren! :) Vi har inte haft någon kanin som dött på fem år, så därför kändes det lite konstigt med att båda dog på mindre än en vecka. Känner mig mycket lugnare nu iochmed att det är vanlig position.