Vad blir det för bebis?
Undrar vad det blir av bebisarna om renavlad blå otter och blåmantlad dvärgvädur paras?
Beror på om ottern är gogo (dvs "dubbel otter") eller gog.
Är ottern gogo blir det bra blå otter, är ottern gog blir det både blå otter och blå.
Jaha…. då är otter ett dominant anlag över blåmantlad. Om två blå otter har blåmantlad i äldre genarationer då? Blir det endast blå otter och eller blå då också?
#2: Otter är dominant över enfärgad, ja.
Svårt att säga om ottern ärvt det eller ej, det återstår i sådana fall att se.
Glömde såklart skriva att ungarna kan bli med eller utan brokning/mantel. =)
Precis som Ninni skriver så får du bara blå otter om ottern är gogo, annars om gog 50% blå otter och 50% blå. Och oavsett så får du 50% brokat/mantlat statistiskt sett, men slumpen styr ju :)
Ljustadalens kaningård
Blå otter gogo + blåmantlad = blå otter
Blå otter gog + blåmantlad = blå otter, blåmantlad och blå.
Det är så här du menar?
Brokning? De har väl inte scheckanlag eller hur menar du?
Försöker förstå detta men det är inte alltid så lätt 
#5 Precis!
Mantelteckning är samma anlag som brokning och scheckanlag. Det som nedärvs olika är hur mycket vitt det blir på kaninen, men det är som sagt samma anlag. Min erfarenhet när det gäller mantelteckning är att om den enfärgade (här ottern) inte har mantel bakom i stammen så blir ungarna lätt sämre manteltecknad eller brokad.
Ljustadalens kaningård
#5: Inte riktigt.
Blå otter (gogo) + blå mantlad = blå otter med eller utan mantel/brokning.
Blå otter (gog) + blå mantlad = blå otter och blå med eller utan mantel/brokning.
I båda fallen kan det blir brokat/mantlat. =)
Och precis som #6 säger så är det samma anlag för brokat, mantlat och scheckteckning.
Bara olika hur de breder ut sig, så att säga.
#5 Eller… tillägg till ovan…
Blå otter (gogo) och blåmantlad blir blå otter och blå otter manteltecknad. Alltid, när en förälder är manteltecknad eller brokad så blir hälften av ungarna mantlade/brokade (statistiskt sett).
Ljustadalens kaningård
Då är ju inte denna kombination mellan blå otter och blåmantlad så lyckat. Väldigt bra info av er båda. Tack för hjälpen.
Inlägg 7 och 8 hann komma innan jag postade inlägg 9. Värmde glögg 
Jag uppfattar det som att risken är större på ev. avkommor för brokning än manteltecknat även vid en bra blåmantelteckning hos stammodern + blå otter gog?
#10 Det vet man egentligen först när ungarna kommit :) Min erfarenhet är att det ofta är så, men det kan säkert finnas en del undantag såklart. Hanen jag har hemma som heter Manne (kolla på min hemsida) är ett resultat av en bra manteltecknad och en som inte ha mantel bakom. Han är manteltecknad men inte så bra mantlad, för mycket vitt.
Ljustadalens kaningård

#10 Att ena föräldern är otter påverkar inte hur manteln ser ut. Däremot har ju alla icke brokade kaniner anlag för hur tecknigen skulle sett ut om de varit brokade. Så parar man en mantlad med en helfärgad så kan ungarna få dåliga teckningar pga att den helfärgade har anlag för dålig teckning.
Modifierande anlag kallas det. De kan ha anlag för teckninges utbrening utan att ha anlag för teckningen :)