Tångbett??
Jag är helt okunnig och önskar hjälp utav er kunniga.
Hur ser man på bästa sett tångbett. Att ta kort på kaninen i profil är jättesvårt. Om ovan och undertänder nästa är helt mot varandra, är det då en normalvariant eller bettfel?
Vad tror ni om kortet? Går det att verkligen se på det?
Tack för alla svar!
Jag tycker inte att det ser ut som något särskilt ovanligt bett faktiskt, av det jag kan se.
Kaninens undertänder ska vara strax bakom övertänderna.
Bakom de synliga övertänderna sitter nämligen de sk peg-tänderna och tänderna i överkäken ska alltså vara precis emellan dessa och på så sätt slipas där.
De är lättare att se om du tar en bild mer från sidan.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag tycker mig se att det kanske inte är helt ok bett, om bettet är helt stängt där?? Men en bild kan självklart luras så det är lättare att se från sidan. Tångbett är precis som det låter, det ser ut som en tång i profil, tänderna går mot varandra helt.
Vad är det för kanin?
Ljustadalens kaningård
Jag håller med Ljusta, ser inte helt bra ut det där.
Åh! Tack för alla svar!!
Han var helt avslappnad när jag tog kortet och detta är så mycket han kan bita igen.
När jag tittar så är inte tänderna exakt, exakt som en tång men nära inpå. Blir inte riktigt klok på detta? Kan det vara ett normalbett som växer till sig?
Hur kan jag ta kort i profil?? tips? på hur jag håller honom.
Är en dvv.
En vett kanske lättast kan avögra? :S :)
Om det hade varit ett tångbett så borde tändernas slitytor ligga mot varandra.
Mao så borde övertänderna vara jämnslipade. Jag tycker att det ser normalt ut. Tångbett är det åtminstone inte. Inte heller under- eller överbett.

Om du tittar på tångbettet i artikeln om defekter så är framtänderna i överkäken helt jämna nertill. Bettet på din kanin ser bättre ut, men det är svårt att avgöra över en bild.
Ett tångbett blir ju inte direkt tångbett över en natt utan brukar utvecklas till det med tiden från att ofta ha sett bra ut innan.
Detta bett ser på min dator inte helt ok ut, utan ett bett som är på väg mot tångbett. Men man får ju hoppas att det är bilden som luras :) En bild i profil vore bättre, men det är lättast att fixa om man har någon som håller kaninen och en annan som knäpper :)
Ljustadalens kaningård
Jag tackar för alla trevliga svar och jag visar troligtvis kaninen för ev vet.
Det går bra att stänga denna tråd/tack!
#12 Att låsa trådar