Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2961 ggr
sskaniner
0

uteburar

hej

är det samma måt på en utebur som man har på sommaren som dom kan äta gräs i som det e på en innebur?

eller vad är det för några måt på en sån?

:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

malinroth
0

Vad menar du? Det finns ju hur mycket olika mått som helst på både inneburar och uteburar… Minsta tillåtna mått för kanin under 3kg är 0,5 kvadratmeter där minsta sidan är minst 50cm lång och höjden är minst 50cm. Det gäller både inneburar och uteburar. Men som sagt det finns massor med olika mått, ju större desto bättre.

sskaniner
0

okej ne jag undra bara om det var några andra minsta mått på uteburar än 50#50#50 för jag ska bygga några nya:) o dom kommer bli höjd 68cm, bredd 83cm och längd 127cm men det e ju så mycket olika mått som gäller hehe

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Fridaaaa
0

Det är samma mått som gäller på inneburar som uteburar:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zvintos
0

Just rastburar vet jag inte exakt hur lagen syftar, då dessa ju inte är tänkta som permanent boende.
För måtten är ju för just permanent boende.

Kristall
0

Rastburar/hagar etc där kaninen vistas en kortare tid på dygnet (dvs som den inte bor i 24/7) "får" väl vara i princip lika små som transportburar (eftersom det räknas som tillfällig vistelse)? Sen bör man ju inte gå helt efter lagen heller, man får ha lite sunt förnuft.

Buren som kaninen bor i större delen av dygnet bör däremot följa lagen (t.ex. 0,5 kvm för dvärgkaniner), oavsett om det är en ute- eller innebur, Hage etc.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)