Tjuvparad?
En av mina honor, Leah, en 9,5 månader gammal hona har rymt ur sin rasthage och hoppat in på tomten (där min hane rastades), bara det att staketet är ca 100 cm eller högre (!) :O
Så när jag såg dom så såg jag bara en brun skugga försvinna bakom lekstugan och jag släppte pelletsen och vattenskålen jag hade i hänederna, sprang efter och lyftte upp honan och tog in henne i pannrummet i någon minut för att knäppa kort och kontrollera.
Som tur var verkade det bara vara "klet" på baken, fast liksom baken vid typ ryggen.. Har inegn aning om hur länge dom varit tsm, men skulle gissa på minst 5 minuter och kaniner är ju snabba, och hanen (Bobban) har har tidigare parat på ca 10 sek..:/
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
jadu jag tror nog tyvärr hon blivit parad :/ det e bara och vänta i 1 månad så får du veta!
Det är ändå ganska stor chans att det inte blir några ungar. Det är ofta kaniner inte blir dräktiga så här års. I alla fall när man vill att de ska bli det…
.
Hur som helst är det inte mycket annat att göra än att vänta och se!
Inget elakt men det känns som om dina kaniner blir tjuvparade hela tiden.
Kanske dags att skaffa säkrare burar/hagar eller hålla bättre koll
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Håller med #3 att dina kaniner blir tjuvparade hela tiden och att du behöver skaffa mycket säkrare burar&hagar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kan bara hålla med # 3 #4
#3, #4 och #5 Om så är fallet är hon nog medveten om det själv också. Tycker det är onödigt att ge såna pikar, olyckor sker.
#0 Det finns nog inte många andra val än att vänta och se (om du inte vill ta henne till veterinär och kolla upp det såklart..). Förhoppningsvis blir det inga ungar!
#6 En sån olycka kanske sker 1 max 2 gånger, inte så här många gånger. Tycker bara synd om kaninerna att bli tjuvparade hela tiden

Kanske onödigt men välbehövligt kanske hon behöver kolla över vad hon gör fel…….
Synd om kaninerna första var ju inte så gammal andra kaninen (eller om det var samma som blev tjuvparade efter en månad efter igen där dog alla bebisarna KONSTIGT MAN REAGERAR
Om man vet att kaninerna blir tjuvparade ofta så kanske man ska göra något åt saken. Och om man inte vet så kanske det är bra att någon säger åt en?
# 3,4,5,7,8,9
Ursäkta, men det har hänt EN gång tidigare och det var för att någon SLÄPPT UT KANINERNA ur sina burar..:/
Och det var INTE samma hona, och jag trodde verkligen inte att honan kunde ta sönder nätet i rasthagen som var tak, hoppa ut och hoppa över staketet in till själva tomten.
Nu är det faktiskt så att vi har klänypor över där och har ca 1,5-2 m plåttak lutade mot staketet och lås på burarna satte jag dit direkt efter första gången..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

10 # men sen hade hon ju blivit parad efter dom varit lösa bebisarna kom ju 2 månader efter så det måste ju vara att dom tjuvparat sig efter????

I tråden Hemskt Bobby och Kassy så står det att dom fick bebisar 2 månder efter "någon" släppt ut dom ???
#11, #12 Ja, hon fick ungar sent, men dom hade inte träffats efter det som hände.
Elin.
Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.
Det är väl klart dom måste ha gjort. En kanin kan inte gå dräktig så länge
säger som #14 En hona är endast dräktig i 1 månad. Inte så länge som du sa (#13).
#14-15 Ja en hona brukar vara dräktig i ungefär 29-35 dagar vissa mer och vissa mindre :) Men inte två månader.
Har hört om att hennes kaniner blivit tjuvparade en gång tidigare, visst är det fel och man borde fixat till alla eventuella ställen där de skulle kunna rymma till varandra men som sagt istället för att prata om vad som hänt innan så skulle vi kanske hjälpa henne istället genom att ge tips? för att förhindra detta, så att det inte händer någon mer gång ;)
#16 har med en gång fast en gång till måste det ha skett då en kanin inte kan få bebisar 2 månader efter att den hade träffat hanen.
Jag skrev bara att hon behöver bättre hagarna så att dem inte kan ta sig in till varandra, helst ha hagarna/burarna så att inte obehöriga ser burarna så att dem släpper ihop dem igen
#17 håller med om det :) att se över hagarna hade varit en viktig återgärd även placeringen som #17 säger, finns det inget annat ställe utan insyn att placera hagen på? :) Vad har du för nät i taket på dina rastburar kassy? :)
MINA KANINER VART UTSLÄPPTA UR SINA BURAR, dom rymde alltså inte. Och Kassy KUNDE ha blivit parad då, men vi VET INTE. Vi var inte hemma då och dom var i sina vanliga burar, vi hittade dom blodiga i grannens trädgård. Vi åkte till veterinär och fick salva att smörja på såren osv..
Efter det har dom ENDAST varit i sina burar, men hälsat genom galler.
Jag vet inte hur, men kaninerna HAR INTE HAFT NÅGON CHANS ATT RYMMA, men Kassy fick kaninungar ett bra tag senare. Veterinär har sagt att om dom har sperma på benen/runt det området kan dom bli dräktiga ett tag efteråt. Jag vet inte om det är så i detta fall, men själv har jag ingen annan teori. Tro vad ni vill, men gjort är gjort.
Efter hon fött ungarna delade jag på henne och hennes syster, Leah eftersom dom delat bur sedan dom föddes. Vi satte även hänglås på burarna. Äv en privat anledning var min bror dum mot Kassy/mamman villket gjorde att hon stressats och inte brytt sig om ungarna. DÄRFÖR DOG UNGARNA, HONAN VAR 6 MÅNADER DÅ.
Igår rymde Leah ur sin rasthage, jag har sådandär rasthage från tradera med hälften nät/hälften plast, men själv resulterat att den är urkass. Har därför plåtskivor över nu, klumpiga och jobbiga, men säkrare.
Den andra "rasthagen" är staketet runt våran gård, dvs ca 1000 kvm, och staketet är gjort av hundgårdsnät och träplankor och är på ca 110 cm högt.
"Kaningården" är UTANFÖR staketet och ganska nära grannens staket och så¨långt ifrån vägen det går innan en fors/vattendrag som rinner.
# 4 Mina kaniner har rymt EN gång och blivit utsläppt en gång (men det verkar tydligen vara mitt fel att någon annan dum människa släppt ut dom?) och jag blir påhoppad med att ha dålig koll,burar och att mina kaniner paras hela tiden. Det är ju inte ens samma hona! Medans i en annan tråd där hennes kaniner rymt EN gång får förståelse mm, medan jag möts av "att dina kaniner blir tjuvparade hela tiden och du behöver skaffa mycket säkrare burar&hagar." ´Men jag förstår inte vad jag gjort för att bemötas så. Visst, det var RIKTIGT klantigt av mig som inte iakktog kaninerna hela tiden utan fixade utomhus osv under tiden, men det har bara hänt EN gång.
I "Hemskt Bobban & Kassy" skrev jag klart och tydligt att någon släppt ut kaninerna, och det påstår ni vara mitt fel. KANINERNA VAR INTE ENS I RASTHAGAR DÅ.
#20 & 21 Jag har aldrig påståt att det varit ditt fel :) Tycker bara att vi hellre ska hjälpa dig än att ta upp vad som hänt tidigare, typ ge tips? om vad man kan göra för att undvika t.ex. att människor släpper ut ens kaniner :/ som att ha lås, att fundera på placering osv :)
När jag frågade om nätet så undra jag bara vad hon lyckats ta sig igenom för att komma ut, mina kaniner kan inte rymma genom kompost nät som vi har som tak på vår rasthagen och i övrigt är den också i kompostnät dock dubbelt så inga små busiga dvärgkaniner kan ta sig ut , kaniner har en tendens till att ta sig ut ur riktigt små hål om de bara vill :)
# 22 Bild på "nätet"
#19 Märklig veterinär för sperma överlever bara 3-4 dagar så det är omöjligt! För hur skulle det komma in i slidan på kaninen om det var på benet? Helt omöjligt.
Och vi har aldrig påstått att det är ditt fel, vi ville bara hjälpa dej så att det inte händer igen
På ett ben handlar det väl snarare om minuter!
3-4dagar i rätt miljö.. ;) i den här kylan minuter som katti sa
MVH John
#24 ja, jag tänkte fel, jag menade att det håller i 3-4 dagar i kroppen:)
#26, det förstod jag! Men jag kunde inte låta bli
.
# 23,24,25,26,27 Själv vet jag inte så mycket om just det ämnet, utan tar det förslag som andra ger att det KAN vara..

Du verkar ju inte vilja ta till dig info iheller eller hur och anser du inte gjort något fel.?????
Skit samma hoppas det går bra för din kaniner iallafall.
Då är det nog någon annan som gått och tjuvparat dina kaniner tidigare, om du inte gjort det själv. Finns inte en möjlighet att den första parningen gjorde att hon fick ungar två månader senare.
Ljustadalens kaningård
Det är lite mupp. Dom har vell inte träffats efter gången när dom blev utsläppta. Dom fick vell inte ens nosa på varandra genom galler för att dom var " osams " ??
Elin.
#0 "Kletet" ser ut som snö?
#27 Hehe misstänkte det
#32 Ja nu när du säger det så tycker jag med att det liknar snö :P
# 32 & 33 Det är ju 3 dm snö häruppe och kaninerna brukar springa även där det inte är skottat..men ja, det är en del snö också 
Man får väl hoppas att det inte blir något..
#32 Antagligen så har det väl fastnat snö i den eventuella sperman. Eftersom att hon är blöt så långt upp så har han antagligen varit på henne.
Lycka till med ev ungar och se till att säkra dina hagar & burar bättre. Tänk på att kaniner som är riktigt sura kan para sig genom galler.
Knappast genom rakt lodrätt galler! Men jag vet flera som har blivit dräktiga i trekantsburar
.
# 35 & 36 Hanen bor inte ens hemma för tillfället så..
Till våren kommer även alla kaniner få en 200x250 cm's burar med burnät/fyrkantsnät/minknät i tak och golv.
Rasthagen jag har nu är ju kompostgaller och "hålen" är ju ganska stora där..:/
#37 Hade tidigare också kompost nät på mina uteburar men en av mina kaniner dog väldigt hemskt efter att hon rymt genom ett av dessa hål och därför har jag nu valt att ha dubbel kompostnät ute jag har alltså satt dubbla nät för att minska hålen. Dock var den kanin som rymde en liten hermelin kanin men hon har aldrig tidigare på sina 8 ½ år någonsin ens tänkt tanken att sticka, hon satt liksom kvar och vänta på att man skulle ta upp henne om hon kom lös men nu är det hänt så kan inget annat än se till så att det aldrig aldrig händer igen, som jag sagt tidigare kaniner kan komma igenom även relativt små hål om de bara vill.
Så mitt tips? är som sagt, sätt dubbla nät så du minskar hålen om du har kompostnät vilket jag i övrigt tycker är en bra rastbur men har man mindre kaniner av dvärgras så bör man sätta dubbelt.
# 38 Det är en av anledningarna till att jag ska skaffa burar med betydligt mindre nät :P Tills dess blir det mest selträning dock ;)
#22 Vart är den där buren köpt? :) Eller vart finns den att köpa på internet?
# 40 På Tradera för ca 5-6 hundra
#38 Ja exakt mindre nät eller dubbelt nät, sen beror det så klart på vad som fungerar bäst för dig :) Jag har själv en väldigt stor rasbur så jag sätter hellre dubbel än köper nytt nät ev. sätter ett nät med mindre hål utanför kompostgallerna som man också fäster i varandra :)
# 42 Eftersom jag vill ha kaninerna i sina rasthagar dygnet runt under sommaren vill jag även ha tak och golv så detta blir deras enda betesbur ^^ Fast den flyttas efter behov :P
#43 haha ja då får du fixa ett bra tak och golv då också ja :) Men jag tänkte mest på "väggarna" av rastburen :D :P
# 44 Jo, förstod det 
#37 E inte bobban hemma hos dig?!
Elin.
# 46 Kesella & Bobban var ju ensamma hos pappa förut, men numera bor alla kaninerna hos pappa..
#46 Aha!
Elin.