Id-märker ni?
Id-märker ni era kaniner?
Vilken typ av id-märkning föredrar ni?
ID märker med öronmärkning
Själv har jag id-märkt mina med mikrochip.
#3 Vet inte om det finns något register över kaniner, men jag har id-märkt mina eftersom jag periodvis jobbar utomlands och det är mycket lättare att få de över tullen/tullarna om de är id-märkta…
De behöver inte sövas, de kan inte skada sig efteråt och det är billigt (gav 250 kr per kanin hos den lokala veterinären).
Kan gärna berätta mer om ni vill veta, men då i någon annan tråd :)
Jag märker mina med ring, funkar jättebra! Men tycker dock mer om öronmärkning.
märker med ring, men skulle öronmärkning varit billigare skulle jag valt det:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Chip är bäst tkr jag (: En spruta sen är det över (:

Berätta gärna mer om Chip! :)
Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se
#4 & #7 Jag hade gärna velat hör mer om chip också :) låter intressant
Tänker märka med ringar till våren men ska oxå märka en hona nu med örontatuering hos vet ( 400 kr)
TJätteintressant med chip. Tyvärr ej godkänt vid utställnig (ännu) då måste kaninen ha både chip o märkn/ring isåfall.
Chip som ett risgryn, läggs under huden m h a grov nål, i bindväven kapslas chipet sedan in o avläses vb med scanner.
Undrat varf inte kaniner kunnat chip-märkas då det t o m funkar på fåglar =) då läggs chipet i bröstbenet tror jag..
Jag vill gärna höra om chipp! Var registrerar du sedan?
#11 Man kan inte registrera med chip. Vill du ställa ut så är det ring eller öronmärkning.
#12: Jag tror hon menar om det finns någon form av register som det finns på exempelvis hundar. =)
#13 Jaha, ja så kan det ju vara. ;)
Jag öronmärker, det är det absolut bästa tycker jag. mycket lätt att identifiera kaninen.
Hoppas för allt i världen att chip aldrig kommer att bli godkänt för kaniner. Fy satan vilken tid allt skulle ta, tänk utställningarna, ska domaren läsa av chippets nummer och identifiera det kommer det ta sjukt lång tid innan utställningarna är klara…
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#13 Precis.
Skulle vara kanon med ett id-register liknande de som finns för katt och hund. 
#15 Ja, dyra avläsare dessutom. Och tänk att varje domare skulle behöva en.
#15-16 Fungerar ju alldeles utmärkt inom både hund-, katt- och hästvärlden tex. 
Men är man rädd att det ska kosta så…
Fast nu tänker jag mig snarare ett register för alla kaniner, inte bara avelskaniner alltså.
Fast det är lite skillnad på hund/katt/hästutställningar och kaninutställningar :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#18 Får nog instämma med #19 här. På kaninutställningar kan det vara tusentals kaniner som då ska chipkontrolleras. Man ska ha många dommare på det också, man kan själv tänka utifrån antalet kaniner hur många som behövs.
Det behöver vara smidigt, enkelt, lätt och gå snabbt.