Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 4820 ggr
LucyLove
0

Vitscheck?

Hur ser man skillnaden mellan vitscheck och enkelbrokad med lite färg? Jag ahr alltid undrat färgen på en av honorna.
Hon är helt vit med ljusbruna öron, runt ögonen och en liten prick på baken.
Ge gärna bild, jag läste nämligen om en sjukdom. Skriv inget om sjukdomen, det behövs inte.
Ge bara bild eller info!!

Tack /E

Zvintos
0

Det går inte alltid att se med blotta ögat om de är vitscheckar eller inte.

jossan84
0

Man kan kolla på stammen. Är en förälder helfärgad så ungen garanterat inte vitscheck. Är båda föräldrarna brokade/mantlade/scheckar så är det 1 chans på 3 att den är vitscheck.

Vet man att ena föräldern är vitscheck och den andra är enkelt brokad/mantlad/scheck så är chansen 1 på 2.

Vet man att båda föräldarna är vitscheck så kommer alla deras ungar att bli vitsckeckar.

Men i princip vet man inte att kaninen är vitscheck förrän den börjar visa sjukdomssymptom.

LucyLove
0

Jag har ingen aning om hennes stam. :/ Men har alla vitscheckar den där sjukdomen? M nånting..?

Zvintos
0

#3: Nej, alla vitscheckar har inte automatiskt den sjukdomen.

LucyLove
0

#4 Okej :) Men hur ser enkelbrokade ut? Bild?

Zvintos
0

#5: De kan se likadana ut som vitscheckar.
Just därför man inte alltid kan skilja de åt rent utseendemässigt.

LucyLove
0

Ja, men jag vill ha bild ändå då jag inte vet exakt hur de är tecknade osv. Har ingen en bild på en vanlig enkelbrokad? Jag vet att de kan skilja färg på vissa osv. Men har du en enkelbrokad, så bild! :)

Onslow
0

#7 Det går inte att veta exakt hur en enkelbrokad eller en vitsheck ser ut. ^^'
Alla brokade ser ju olika ut, de har sina fläckar på olika ställen.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

MajaL
0

Förstår jag dig rätt om du menar att du vill veta om du har en scheck eller brokad kanin?

Sjukdommen rör förresten alla kaniner med dubbel genuppsättning av k, allstå kk. Det är inte bara scheckar utan alla vitbottnade kaniner kan ha sjukdommen.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

jossan84
0

#10 En liten rättelse bara, det är genen K (stora K) som ger brokat och KK vitscheckar. kk är helfärged :)

MajaL
0

#11 Alldeles rätt, missade trycka ner tangenten.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Kaninlycka]
0

Hur är det då med scheckraserna, ex tysk jättescheck?

MajaL
0

#13 Har kaninen scheck som färg så är det samma för alla. Dubbel uppsättning av K = kroniska tarmbesvär. Alltså oavsett ras. Vissa uppfödare bryr sig inte om detta dock, tyvärr.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Kaninlycka]
0

#14 Det var intressant att höra faktiskt.

Jag har två jättescheckar varav den ena har väldigt känslig mage. Hon har inte lika bra hull som den andra heller. Har tänkt att det beror på att det är en hona och den större är en hanen. Hanen väger 400g mer och de är 3.5 månader gamla.

MajaL
0

#15 Kan vara KK som spökar. Det innebär kroniska tarmbesvär och magsmärtor.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Becca-]
0

Har som jag sagt i tidigare trådar, funderingar om min ena hane är vitscheck. Har förstått nu att det nästan är helt omöjligt att veta.
Han är helvit med färgade öron, runt ögonen och 3 prickar på rad längs ryggraden.
Efter att ha frågat om föräldrarna och morföräldrarnas färger,  så har jag fått info om att både mamma och pappa brokade, men även mormor och morfar. Vill inte sno tråden, men är det mest troligt att han är i riskzon för att ha drabbats av sjukdomen?
För det konstiga är att han är den "vitaste" i kullen, dock är det hans syster som är dåligast i hull, och får ofta spänd mage o.s.v.

jossan84
0

#15 Om de är bra tecknade så är de nog inte vitscheckar. Hos scheckraserna får vitscheckar för lite färg för att vara godkända.

LucyLove
0

#9 Jag vet, det är därför jag skrev att jag visste att det kunde skilja på färg osv. Med osv menar jag tecken och sådant..

[Kaninlycka]
0

#18 Hanen har för mycket och honan har för lite teckning.

Fridaaaa
0

Man kan inte veta om en kanin är vitscheck på teckningen. Det är sånt man märker om dem blir dålig, och man kan gissa om den är det eller inte om man vet vilka färger föräldrarna har.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Kaninlycka]
0

Fast nu kom jag på att pappan till mina kaniner är blå, så då gäller väl inte detta för mina oavsett deras teckning.

Så det kanske bara beror på hona/hane då i alla fall. Glad

Fridaaaa
0

#22 Vitscheck kan det bara bli om man korsar mantlad+mantlad, brokar+brokad eller mantlad+brokad :)

Zvintos
0

#23: Och även schecktecknat. =)

Dvs alla teckningar som har Kk riskerar att drabbas av det om man parar dessa med varandra.

Fridaaaa
0

#24 Glömde skriva det;)

[Kaninlycka]
0

#23 Jo jag vet.

Det var därför jag skrev att det inte gäller mina. Tänkte om det var scheckteckningen som spökade eftersom min hona har så känslig mage, men så kom jag på att uppfödaren sa att deras pappa är helblå.