Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2216 ggr
LMTninis
0

avmaska kanin?

ja, jag har nu övertalat min pappa att kaninerna skulle behöva avmaskas, men själv har jag ingen aning om hur man gör, var man får tag på avmaskningsmedel eller vilka märken som är bäst o.s.v.

Och viss är tunn rygg (ryggraden känns ganska mycket) och rund mage ett tecken på mask?

så jag skulle bli glad om nån kunde beskriva i detalj hur detta fungerar? Skäms

//evelina & kaninerna :)<3

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

[h-malm]
0

Avmaskningsmedel finns på apoteket. Du ska ha dosering för hund 0,2 % tror jag det var. Har sånt medel hemma. Du lägger en klick i munnen som kaninen slickar i sig. Du behöver dock bara avmaska om du vet att dom har mask, annara är det onödigt ;)

LMTninis
0

#1 okej, tack så mycket .) men jag är ganska säker på att dom har mask iaf en av dom är jag 99% säker på för hennes ryggrad är riktigt spetsig och den synns när man bara kollar på kaninen sen är magen som en rund liten uppsvälld boll där nere :(

förövrigt är hon pigg!

Kickan90
0

#2 äter hon som hon ska?

mer eller mindre? :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

LMTninis
0

#3 matskålen är alltid tom varje morgon och så har det alltid varit sedan jag fick henne, vattenskålen brukar inte vara helt tom men nästan :)

Hö äter hon när man lägger in nytt men inte om det är gammalt som hon haft i buren i några dagarn :)

Kickan90
0

#4 okej, för ibland kan de äta mindre :)

#1 hur länge ska man avmaska kaninen?
en gång, 2dagar osv? :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

kaningodis
0

Ett tips? är att söka på "mask" här på forumet, då får du fram massor av trådar som kommer att svara på dina frågor!

Hur är kaninerna annars? Är de pigga och det mesta är som vanligt men  de avmagrar så har de troligtvis mask. Om de har mask så kan de bli lite matgalna och kasta sig på maten när man ger de pellets eller vad man nu ger. De äter och äter men ändå så magrar de.

Om du kollar i det nylagda bajset, kan du se några maskar då? Ser man det så är man ju säker på att de har mask. Me de kan ändå ha maski magen även om det inte syns i avföringen.

Jag har använt mig av Axilur; flytande medel i en burk på 50 ml, går att köpa på apoteket.

Ge 0,5 ml/kg i 5 dagar sedan upprepar du behandlingen efter 9 dagar (14 dagar från första behandlingsdagen).

Var noga med städningen! Jag städade burarna ofta när jag behandlade och efter varje 5 dagarsbehandling så rengjorde jag buren med rengöringsmedlel och sedan med klorin.

Kastanjegårdens Kaniner

LMTninis
0

#6 okej tack, ja matglad är hon (har hon dock alltid varit) men hon magrar, kan inte se något i bajset.

brandie
0

Exakt likadant för min kanin! Spetsig ryggrand, tjock mage kastar sig mer över maten än vanligt men för övrigt jättepigg och busig… Bäst att jag skyndar mig att köpa avmaskningsmedel till min lilla gumma! Behövs det recept från en vetrinär?:)

LMTninis
0

ja, låter ju exak som min kanin då :)

jag köpte bara från apoteket, axilur hund & katt, flytande.

[h-malm]
0

#8 Du behöver inte recept från veterinär. Finns receptfritt på apoteket, axilur som #9 ska du ha…men mitt var inte flytande, utan som en salva?? ;)

brandie
0

Nu är hon avmaskad;) jag köpte i tabletter.