Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3955 ggr
Xanon
0

Vad säger han?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är en ny medlem här på kanin-sidan då jag ganska nyligen fått hem min kanin som var en omplaceringkanin. Han är drygt ett år, okastrerad och jag gissar på någon slags blandras. Vet inte när han är född (bara att det är drygt ett år sen), vart han kommer från början och han har ingen stamtavla.

Han har varit hos mig sen förra helgen, drygt en och en halv vecka idag, och det var i lördags jag hörde ljudet första gången. Då hade han varit ute i snön en kort stund och jag hade tagit in honom igen, torkat honom och han började utforska soffan och började med att vända sig upp mot mig och lät.

Han har bur i mitt rum, men har fri tillgång till hela rummet, han är endast i buren när han äter eller går på lådan. Ljudet kom mer och mer ofta, jag la märke till att det oftast kommer när han tittar upp mot sängen eller springer fram och tillbaka framför sängen, dock bara när jag sitter i den. Han kan hoppa upp, det har han gjort innan, men jag ogillar det så jag har satt ner honom varje gång.

Numera kommer ljudet med jämna mellanrum och samtidigt som han slår ner ena baktassen i marken, så var det inte innan. Han är lite ängslig och så inför oss fortfarande, men att han är rädd kan jag inte se några tecken på. Han kommer nyfiket fram, man kan klappa och ta upp honom, även om han som sagt är lite ängslig över det, men han brukar inse ganska fort att det inte är någon fara.

Min första tanke var att han kanske var lite uppblåst och att det bara var luft som kommer upp, då vi håller på att vänja honom vid sitt nya foder (han får 50% av sitt gamla mixat med vårat "Dodson & Horrell rabbit royal"). Men magen är inte spänd eller känns uppblåst. Sen trodde jag att det var ett läte som bad om uppmärksamhet, men nu när han stampar samtidigt så tror man nästan att det är för att han är arg eller rädd.

Ingen utav de läten som finns beskrivna verkar vara som detta, det är som i ljudfilen nedan fast en aning dovare.

Någon som vet vad detta kan vara?

Länk till ljudklipp

(Kan tilläggas att jag är van smådjursägare, har haft kaniner sen tidigare och även gerbiler, hamster och marsvin)

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

[h-malm]
0

Vet inte vad för ljud det är han gör, men stampa brukar kaniner göra när dom varnar för fara har jag för mig"/

emlj
0

min kaninhona gjorde också så och det är ett tecken på att de trivs (:

ostergardets
0

Om han stampar så betyder det att han är arg, rädd eller som #1 säger, fara. Är det ett morrande ljud han gör?

Zvintos
0

Stampningar är kaninens sätt att tala om att det finns något farligt, dvs den varnar för något.

Men, jag har faktiskt varit med om en kanin som lät och stampade när den inte fick hoppa upp i soffan.
Så det var mer som om den var förbannad.

Det ljudet de gör när/innan de stampar tycker jag låter lite nasalt, eller hur man ska förklara det.

ceesia
0

Min hane gör ibland ett liknande ljud (fast dovare, inte lika "gnälligt") när han blivit skrämd av något plötsligt ljud eller liknande. Han gör ljudet och stampar i marken samtidigt, så jag skulle tro att det är nåt sorts varningsläte!

hjartelyckanskaniner
0

Låter det som om han grymtar? För då kan det vara att han visar att han gillar dig och vill upp till dig men du sitter i sängen. Min ena hane gymtar och stampar när han visar det. Även ett tecken på att han gillar dig är deras parningsdans eller vad man ska kalla det. Då springer de runt benen och grymtar.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[m-i-r-a-n-d-a]
0

mina kaniner burkar låta typ så när dom ligger ner å sträcker på sig :p

zezagena
0

tror han uppvaktar dej Flört

Brummande/smattrande ljud o stamp=

-kolla på mej, jag är en stilig hane som passar dej fint =)

(stamp är inte bara varningsljud/rädd utan oxå uppvaktningsljud)

zezagena
0
Xanon
0

#2 Det hade ju varit skönt om det var så :)

#3 Nej, absolut inget morrande, inte ens i närheten.

#4 Jo, jag vet ju att stampandet betyder fara men han stampar bara till en gång, och han gör även ljudet utan att stampa.

#5 Jo, samma här. Ljudet är inte en inspelning från honom,utan ett klipp som lät så nära man kunde komma. Men inte lika gnälligt och en aning dovare.

#6 Nja, grymtar vet jag inte om han gör men han springer runt mina ben när jag ska ut ur rummet. När man går in rummet så blir han lite ängslig och springer in under stolen, men kommer fram mot sängen sen när jag har satt mig i den. Har man uppe honom i knät och borstar/klappar honom så slickar han nästan konstant på mina händer, armar eller ben.

Men han verkar vara trygg i rummet annars, han ligger ofta mitt på mattan och rullar sig t.ex. och han är ju nästan aldrig i buren utan går alltid runt och nosar eller gnider hakan mot saker. Han kan sitta på golvet, och låta samtidigt som han stampar till en gång och tar sedan ett skutt. Jag rör mig väldigt lugnt, och har ingen tv eller musik på, så jag vet inte vad som skulle skrämma honom alla upprepande gånger.

emlj
0

Jag tycker att låter som han trivs (: Kaniner är inte så tysta som vi tror.. Min hona kommunicerade med ljud jättemycket med mig. Hon kunde ligga rak lång på golvet och helt plötsligt fara upp och stampa och göra sån ljud, sedan sprang hon runt runt mig. Det var mer att hon var glad och trivdes (:

Stampning betyder inte heller hela tiden att de är rädda (för det mesta kanske men ja) utan att de vill VERKLIGEN poängtera något :p Och jag har läst och utifrån mina egna erfarenheter att de trivs i sin flock. :)

Xanon
0

#11 Okej, det var ju goda nyheter, då får jag utgå ifrån det :)

Han hoppar även en del, inte över grejjer utan han tar luftsprång, varför det? Ibland verkar det som att han sparkar med bakbenen, som om det vore glädjeskutt.

Hur ska jag göra för att knyta våra band då, förutom att klappa, borsta och så varje dag? Han är ju ganska reserverad av sig än, vilket kanske inte är så konstigt, men hur vinner jag hans förtroende?

emlj
0

Glädjeskutt är det ;) Så roligt att se.

Ta små steg i taget och pyssla om honom varje dag. Ge han något gott att gnaga på och prata lungt (: Det verkar som han redan trivs bra trots att det har bara gått en vecka.

Xanon
0

#13 Okej :) Mat från handen är han lite tveksam till, ibland går det jättebra och ibland så vill han helt enkelt ha. Men det kommer nog det också :)

LinneaJohaanson
0

Har han ett halsband eller ett sele på bilden?
Om det är ett halsband så råder jag dig att byta till ett sele.
Kaniner är känsliga runt halsen och jag kan bara tänka mig hur det känns att bli dragen i halsen för en kanin

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Fridaaaa
0

#15 Det är till & min olagligt har jag hört att ha halsband på kanin när man har dem ute.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinneaJohaanson
0

Jag har för mig det också!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Fridaaaa
0

#17 Misstänkte det, går nog lätt att kolla upp någonstanns.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Xanon
0

#15 Nej, självklart så är det en sele :)