Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 5635 ggr
Zekina
0

Kastrering + Försäkring?

Jag har en hane här hemma som jag funderar på att kastrera då jag inte tänker använda honom till annat än kel och hoppning.
Då undrar jag om det är någon som vet om kostnaden från kastreringen går på försäkringen?

Tacksam på förhand!

[Emma--]
0

Kostnaden för kastrering får man stå för själv. Men det kostar inte mycket att kastrera en hane ändå.

[Becca-]
0

Om hanen inte skvätter eller beter sig "hanigt" finns det egentligen ingen andledning att utsätta honom för narkos. Tycker att det är såpass riskfyllt.

[Kaninlycka]
0

#2 Det där är bara gammalt snack och oerfarenhet.

Alla kaniner av båda könen som inte ska gå i Avel bör kastreras så de slipper den stress det innebär att vara fertila till ingen nytta. Dessutom är risken överhängande att okastrerade honor drabbas av sjukdommar i livmodern.

Har många av dina kaniner dött under narkos eller varför uttalar du sig så?

[Becca-]
0

Har hört några som har haft kaniner som dött.
Du behöver inte ha en sådan ton i ditt inlägg, knappt att man vågar säga vad man tycker här inne.. Herregud.

[Kaninlycka]
0

#4 Men det är sant. Glad

Du kan själv ringa och höra med de bästa kaninveterinärerna vi har här i Sverige. De rekommenderar att alla kaniner som inte ska gå i Avel kastreras av ovanstående anledningar.

Att som dig gå ut och säga att riskerna är alldeles för stora bara efter vad du hört, det tycker jag tyder på antingen dålig erfarenhet eller helt enkelt okunnighet.

[Becca-]
0

#5: Vår vetrinär sa detta till oss, så jag grundar inte detta bara på det jag hört och sett.

Men jag tycker att man ska få ha olika syn på saker, och inte bli påhoppad av den andledningen.
Jag gav henne bara ett råd inget annat, sedan får hon väll avgöra om hon vill gå efter det eller inte.

Man kan ju inte heller lita på det som sägs härinne i forumen, ta upp det med ett par olika personer med utbildning i detta område, och fråga där istället. Alla vetrinärer säger ju inte lika, men om man vet att personen ifråga kan sitt ämne tycker jag att man kan lita på den.

Kassy
0

Abslout inget illa menat till dig # 6 men kastrering på hanar är nästan helt riskfritt nuförtiden, och det kan vi vara tacksamma för ;)

Dock finns det undantag, som allt annat finns det ju några som skiljer sig från mängden.., dvs att dom dör.

Men att kastrera gör det tex enklare för hanen om hon ska/redan tävlar honom, så slipper han tänka på sin instinkt hela tiden, villket kan göra det lättare för honom

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[Wera]
0

Håller med #3.

Raainboow
0

Hört att de slutat att sterilisera/kastrera små kaninhonor då 4/10 dör. Små kaniners hjärtan är så "fladdriga" att de inte rikitigt klarar en så stor operation som att ta bort livmoder + äggstockar plus narkosen. Därför jag inte fick sterilisera mina två små kaninhonor :/ å vi ringde å kollade med en bra veterinär :(

Kassy
0

# 9 Vad menar du med små kaninhonor? Rekomenderas att kastrera tidigast vid 6 månader, men om rasen är liten tex hermelin så stämmer det inte. Visst, risken kanske är liite större, men man kastrerar fortfarande honor och det är ganska säkert ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Raainboow
0

#10 nää asså jag menar mindre raser. Vi bestämde ju oss för att kastrera/sterilisera våra två dvärgvädur/hermelin raser och fick då tråkiga besked av två veterinärer då de sa att de har slutat utföra såna operationer då det är fyra av tio som dör. Tycker inte det är värt att de den risken. Och självklart är det en betydligt större risk man tar när man kastrerar en hona för då går de in i kroppen å tar ut hela livmodern + äggstockar när man bara tar bort tesikel + bitestikel som hänger utanför kroppen på hanar. Iaf i norrbotten sterileserar/kasterarar de inte små raser honor.

[Emma--]
0

På sätt och vis så är kaniner känsligare mot narkos, men idag om man går till rätt ställe så är det egentligen ingen större risk än vad det är med alla andra operationer. 

Men det är inte alla ställen som genomför en sån operation. Eller det verkar snarare vara långt ifrån alla som genomför den. Men det är väl just för att det krävs lite mer kunskap kring det, och bättre utrustning.

Och risken att t.ex en hona kommer få livmoderinflammation är rätt så stor, så risken att kastrera henne är inte direkt högre. 
Och väntar man tills det händer så är nog risken t.o.m större att dom dör än att dom hade dött under operationen.

Raainboow
0

de närmsta veterinär som är kunnig nog är 40 mil bort å de utför inte en sådan operation. Men jag var där och kastrera min tyska jättescheck hane igår.
Min dv hona är nu 3 år och inte fått livmodersinfektion än iaf.. min andra hona dv/h blir snart ett och har inte heller. de två bor ihop utan problem också.

Jag tar iaf inte risken att sterilisera dem utan får ta chansen med livmoderinfektion då jag varken har ålder/pengar att åka längre ner än 40 mil :(

[Emma--]
0

Och du har kollat med djursjukhuset i gammelstad?

Paulinaborg
0

Den veterinären vi var hos och kastrerade våran hane sövde inte honom. Han fick bara en spruta i benet så att han blev lugn och sen bedövning efter en stund.

Zvintos
0

Jag tror svaren handlar mycket om hur pass kaninkunniga veterinärerna är, och sen såklart på vad de har att tillgå på kliniken/sjukhuset.
Min förra veterinär kastrerade kaniner på löpande band utan några problem.
Har kastrerat 2 kaniner där helt komplikationsfritt.

[Becca-]
0

Jag ska nog sluta komma med egna åsikter, det verkar ju som att man måste hålla med alla andra för att slippa bli påhoppad..

[Emma--]
0

#17 Det gäller att inte tolka saker som skrivs för negativt även om det ibland låter så Glad

Du tycker det är för riskfyllt med kastreringar. Och som med alla operationer så kommer det alltid finnas en risk.
Men det finns även fördelar med en kastrering. Det ger ju t.ex hanar en chans att få en kaninkompis. 

Och för honor är det ännu fler fördelar. 

Men som sagt, det finns en risk. Och man ska vara medveten om att kaniner är känsligare för narkos än t.ex katter. Men det betyder i sig inte att fler kaniner kommer att dö.

Det gäller bara att leta fram en veterinär som vet vad den sysslar med. Bara genom det så minskar man riskerna.

[Becca-]
0

#18: Jag menade precis som du säger, att det finns risk med operationerna. Men det finns såklart mycket mera fördelar än nackdelar med att kastrera, men jag ville bara att hon skulle ha det i bakhuvudet. Att det kan hända.
Och jag säger absolut inte att hon inte ska kastrera, även om det kanske lät så i mitt inlägg..
Ber så mycket om ursäkt till TS, hon ville ju bara ha råd, inte bråk.

Raainboow
0

#14 Som sagt, jag kastrerade i Öjebyn, där de renoverat upp, gått på kaninkurser och det djurskujhus som jag ser som bäst. De sa att många slutat med att sterilisera/katsrera små kaninhonor just för att det är så många som dör :( Gammelstan har jag inte kollat, men det är svårt för mig att ta mig dit :/

[Emma--]
0

#19 Jo precis. Det ska man alltid vara medveten om när det gäller en operation.

#20 Okej. Men gammelstad har bra utrustning även för att söva ner små djur och dom kastrera fortfarande honor också. Så möjligheten finns i alla fall

Shabby-Chic
0

Kastreringen går endast på försäkringen om kaninen är sjuk, prostatabesvär, livmodersinflammation eller liknande.

Jag skulle aldrig kastrera mina kaniner, även om jag bara hade dem till sällskap.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

Emmsann
0

Som #22 säger så tror jag bara det går på försäkring om kaninen är i ett sjukligt kastreringstillstånd. Jag har kastrerat 4 kaniner och det har kostat kring 800 varje gång men oj vad det är värt pengarna. På några sjukhus söver dom inte djuren med narkos utan det finns något annat som jag inte vet vad det heter at the moment men jag vet av egna erfarenheter att det inte finns några risker för veterinärer nu för tiden är ganska duktiga.

//Emma

Raainboow
0

Det är alltid en risk att söva ner kaniner. annars skulle de inte varna om det och oron skulle ju va betydligt mindre. Tycker att det är viktigt att tänka på att det är en risk man tar när man söver ner en kanin, deras hjärta är betydligt "fladdrigare" än tex hund/katts. och sen för många som får för sig att det är riskfritt å sen dör kaninen är det nog inte så roligt..

lukasfelix
0

Det finns alltid en risk att söva ALLA djur. Notrmalt sett är det ingen fara att söva kaniner, katt, hund eller vilket annat gör man nu talar om. Jag menar - man söver tillochmed fiskar och jag tror nog inte att fisk är så mycket tåligare än kaniner

HoppeTeqla
0

Tänkte berätta en positiv historia om kastrering för de som är oroliga för att söva och låta operera sina kaniner.

Min hona Teqla kastrerades vid 6 års ålder på rekommendation av veterinären. (Hon var korsning vädur/gotlandskanin om nu storleken spelar nån roll.) Det gick alldeles utmärkt och hon levde 5 år efter kastreringen som en betydligt lugnare och gladare kanin när hon slapp könsdriften som fick henne att vara skendräktig? alldeles för ofta. Det visade sig också att hon hade tumörer på livmodern så det var en himla tur att hon blev opererad.

(Mina två hannar är också kastrerade utan några problem alls.)

Eidesdotter
0

Tänkte bidra med en positiv berättelse jag med.

Min kanin kastrerades som ca 1-åring. Gick bra men han var väldigt trött och sömnig under nästan ett helt dygn efteråt. Vet inget om den veterinärens erfarenhet eller kunnighet.

Som 9-10-åring genomgick han en stor bukoperation. Den gick jättebra. Han sov stadigt och vaknade snabbt. Den operationen gjordes på en klinik där de var vana att söva och operera kaniner.

Det finns risker, så vitt jag förstår större risker än för katt och hund, men om man hittar en vet. som vet vad h*n gör minimerar man de riskerna, det är jag säker på. Elimineras gör de dock aldrig. Det är farligt att sövas för oss människor också.

Det luriga är att för att fler vet. ska bli bra på att söva kaniner måste de öva. På våra djur…Obestämd Men man vill ju bara välja en erkänt duktig veterinär till sin älskling.

Katti
0

Jag är helt övertygad om att veterinärerna överdriver (medvetet eller omnedvetet) risken för livmoiderproblem hos honorna. Det är helt enkelt så att veterinärerna ju aldrig får träffa de friska djuren, utan bara de sjuka. Då är det lätt att som veterinär få för sig att de flesta är/blir sjuka!

Ett exempel från hundvärlden är att jag pratade med en veterinär om att ta bort eller inte ta bort bakbenssporrar på hundvalpar. Han sa att man "måste" ta bort dem för "…annars skadar de sig förr eller senare. Det gör alla hundar." Jag har frågat runt i bekantskapskretsen och träffat på ganska många som huar hundar med bakbenssporrar. En hund av dessa har haft problem med en sporre!

Ett annat exempel är att veterinärerna säger att hanhundar som har en eller båda testiklarna kvar i buken får canser i denna, så de måste kastreras förebyggande. Tittar man på statistik så är det väldigt liten risk att hanhundar får testikelcancer. Risken kan dock vara något ökad om testikeln ligger i buken och inte där den ska. Men senare åsrs forskning talar för att det inte ens är så! Ändå rekommenderar säkert 95% av alla vetrinärer att man ska kastrera kryptorchida hundar. Varför? För att de tjänar pengar på det så klart!!!

Jag har under 30 år fött upp många hundra kaninungar. Så vitt jag vet är bara en av honorna (men ganska många hanar!) kastrerad. Ingen, vad jag vet, har fått några livmoderbekymmer! Jag är mån om mina kaninköpare och väldigt många ringer tillbaka till mig om det är några problem. Av det sluter jag mig till att det inte alls är så vanligt som veterinärerna vill göra gällande!

[Emma--]
0

#28 Det där angående hundarna så är det väl för att det inte ska avlas vidare. Och det är något som verkligen inte bör avlas vidare på. Och då är ju bara förebyggandet av cancer ännu en positiv sak.

Och risken för livmoderinflammation och sådant är högre hos kaniner som inte används i Avel. Kaniner "är gjorda" för att ha kullar, och kaniner som då enbart är sällskap och fertila löper större risk att drabbas. 

Cancer och inflammation brukar ju dock upptäckas först efter att kaninen börjar bli lite äldre. Men cancer i livmodern är den vanligaste dödsorsaken bland honkaniner. Och det är något ett försäkringsbolag lätt kan se, även om dom bara ser dom sjuka kaninerna.

Och det som är ännu mer lömskt med det att när man väl ser symptomen så kan det ofta vara försent. Om man kommer se några symptom.

jossan84
0

Kaniner behöver ungefär tre ggr så mycket narkosmedel som en katt i samma storlek, därför finns en större risk att hjärtat stannar under narkosen. Jag vet inte hur vanligt det är men tycker att man hör ganska ofta efter det att veterinärer skulle börja öronmärka att kaninerna dött under narkosen.

Katti
0

Aldrig i livet att det är den vanligaste dödsorsaken hos kaninhonor. No way! Däremot skulle det kunna vara den vanligaste dödsorsaken till att kaniner avlivas hos veterinären (vilket jag också starkt betvivlar).

Är helt övertygad om att den vanligaste orsaken till att man söker veterinärvård för sin kanin är mag/tarmproblem på grund av felutfodring (övergödning och/eller avsaknad av grovfoder). Det är säkert vanligaste dödsorsaken också. I allla fall om vi bortser från att kaninen avlivas eller släpps ut för att man har tröttnat på den…

Veterinärer förordar inte kastrering av kryptorchida hanhundar för att de inte ska gå i Avel. Däremot är det ett av argumenten för att alla hanhundar (som inte ska gå i avel) ska kastreras.

Ska höra med Agria om det går att få fram statistik. Jag jobbar ju för dem Skrattande.

Ljusta
0

#31 Håller helt med dig!

Har heller ingen erfarenhet av att honor som inte är kastrerade ska få problem med livmodern, och ändå har jag haft kaniner i hela mitt liv (och är nu 34 år). Tror att det är en stark överdrift!

Och det är alltid en risk att söva alla sorters djur, så att säga att det är riskfritt är väl inte sanningsenligt. Men fördelarna med att kastrera kan ju uppväga nackdelarna.

Ljustadalens kaningård

[Emma--]
0

#30 det handlar nog mycket om åldern tror jag. Det är helt galet att kaninungar ska sövas för att märkas. 

#31 det är den vanligaste dödsorsaken enligt försäkringsbolagen, eller enligt agria snarare. Vet inget annat bolag som försäkrar kaniner.
Sen är det ju omöjligt att veta exakt vad alla andra kaninhonor dör av. Så du kan ju höra med agria om du vill, det finns då på deras hemsida också är jag rätt så säker på. Du kan ju även kolla med roslagstull som också har något på deras hemsida om just livmoderinflammation och cancer. 

Eftersom det är osäkert om det är genetiskt eller inte med kryptorchida hundar så är det ju egentligen ganska viktigt att kastrera. Sen kan vi bara sitta här och gissa varför veterinärer ger råd om kastrering. Men jag tror knappast det enbart är för att tjäna pengar.

lukasfelix
0

Tror inte heller att veterinärer säger det enbart för att tjäna pengar, de ( de flesta iaf) har ändå valt yrket pga ett intresse för djurens välfärd,