(X) Varför just kanin?
Enligt forskare i USA är kaninkött lägre/mindre värde i kalorier, kaliorier och fetthalt än kyckling/höns, fisk & nötkött. Hur kommer det sig då att ni föder upp kanin istället för tex höns?
Endast teoretisk fråga, inget påhopp för er som föder upp för produktion eller så 
"Rabbit meat is lower in fat, cholesterol and calories than chicken, pork and beef"
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Kaniner har ju fördelen att dessa kan man ha var som helst, vilket man inte kan ha med höns.
Ex om man bor tätbebyggt kan kaninerna bo i garaget, medans det ex inte direkt är lämpligt att ha höns där.
Fast att det är mindre fett, kolesterol och kalorier än ex kyckling är ju inte särskilt negativt.
Ex Kolesterol är ju något man bör undvika att få i sig för mycket av.
# 1 Ja, men om det är mindre bör ju även "nyttigare" ämnen i köttet vara mindre bra, eller?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#2: Att det är mindre fett odyl innebär inte automatiskt att det är mindre av det nyttiga. =)
# 3 Okej, men en höna, måste man avbloda den?
För att kanin är godare?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Plus att folk har det som en hobby och vill man ha kaniner som en hobby så ska man ju inte ha höns. Det är ju samma sak som om att man gillar hästar men skaffar sig en ko 
Sen kan man göra saker med skinnet och pälsen efter man har slaktat kaninen, vilken jag i alla fall inte skulle vilja göra med en höna!
Kaninkött är populärt just för att det är fettsnålt (4%) och få kalorier kolhydrater :) Diabetiker rekomenderas att äta kaninkött.
Sen är det lätt att föda upp till slakt. Kort dräktighetstid, ungarna kan gå tillsammans fram till slakt(runt 4 månaders ålder). Uppdelade efter kön såklart. Honorna kan få flera kullar om året. Lättskötta. Billiga. Och såklart bra och mycket kött! Väldigt eftertraktat.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Dessutom har man inte samonella på kaninkött, som det finns på kyckling, gris och nöt 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
# 7 Kaninhanar ska man dela på vid MAX 12 veckor, dvs 3 mån..
#9 Det finns inga lagar och regler på att man ska sära på hanar. Finns folk som har hanar tsm hela deras liv.
Man särar på dom när man själv tycker det behövs!
# 10 Är det inte lag på att könsmogna hanar inte får vara med varann?
Nope bara rekomendation pga bråk, många köttdjur klarar sig utan större bråk.
MVH John

Det ligger bättre ekonomi i kycklingkött då det finns en större efterfråga. De flesta som föder upp köttkaniner har utställning (av samma kaniner) som en sidohobby och många slaktar bara för eget husbehov.
#4 Ja kycklingar ska också avblodas.
Kycklingfarmare lever enbart på kvantitet.
Skulle kaninuppfödare haft samma skit lag på yta/djur som höns har, hade vi haft 4gånger mer kaninkött..
Jag är nöjd med hur vi har det nu. :)
MVH John
#11: L80 säger:
"Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans."
Så precis som med att hålla kaniner ihop, är även detta en rekommendation.
Det finns alltså ingen lag att man inte får ha okastrerade hanar ihop, bara att man inte bör.
Lite halvt OT dock.