Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 629 ggr
KajsaM
0

Ang. Kastrering

Sitter här och funderar över en sak:

Kan man kastrera en kanin för att den har okänd stam. Så den inte kan bli pappa. Jag tänkte så att  han aldrig kan bli pappa. Och ifall honan och hanen inte funkar tillsammans. Vad tycker ni?

Elina.
0

En lugn hona funkar ofta bra tillsammans med ett hankastrat. Ser inget fel i att kastrera, och oftast så funkar det ju bra med hankastrat + okastrerad hona. Men det finns ju alltid en risk att det inte funkar, dessutom så är ju kaniner inte flockdjur.

myriis
0

Jag är imot kastering. Tycker inte vi ska "operera om" djur för att dem t.ex. ska gå ihop med andra. Men är dock inte imot kastrering om det är nödvändigt (t.ex. någon sjukdom/fel)

ciss
0

Ska du inte använda honom till Avel, så .. ja.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Vet man ingen stam på kaninen ska man inte använda den till Avel ^^

SaraB
0

#4, varför inte? :) Är det för att det kan finnas sjukdommar och så vidare.? :)

KajsaM
0

#4 Det var därför jag tänket kastrera.

Myriis jag vet att du inte tycker om det :)

Säg så här. Honan och Hampus går inte ihop. Jag särar på dom i varsin bur. Skulle det skada Hampus att vara kastrerad även fast han bor ensam?.. Kommer mest troligt att beställa tid när Viggo ska vaccineras.

KajsaM
0

Tack förestan för att ni svarade på min fråga :)

Elina.
0

Kajsa skrev:"Skulle det skada Hampus att vara kastrerad även fast han bor ensam?"

Varför skulle det skada honom? Han skulle må minst lika bra som han mår nu av att bo själv.

KajsaM
0

Ja jag vet inte :P Okej Tack för era svar :)

Tina-A
0

Nej, jag tror inte han skulle må det minsta dåligt av att en dag vara kastrerad faktiskt :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ciss
0

Han vet ju inte det ;P

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

SagaoAlfred
0

Min kanin mår mycket bättre nu sen jag kastrerade honom. Han skvätte väldigt väldigt mycket och sådär innan jag gjorde det, framförallt när min hona blev könsmogen.
Nu är dom bästa kompisar och han mår hur bra som helst!
Så jag tror inte det är nån fara med hampus om du kastrerar honom!

KajsaM
0

Men Hampus har aldrig svättat kommer han att göra det efter kastreringen? :)

Tina-A
0

#13: Vår kanin har inte skvätt någonting efter kastrering

KajsaM
0

Okej, Hoppas att inte han heller gör det ;)

twinnie
0

#5 Japp. Bettfel mm.

SagaoAlfred
0

min kanin skvätte inte heller först, förns jag skaffade min hona. då började han skvätta jättemkt.

men om han inte gjort det innan så kommer han nog inte göra det efter du kastrerat honom heller ^^

Henni-Chan
0

Men e de någon som vet vad de kostar att kastrera?

Jag bor i Stockholm och har en hane som jag funderar på att kastrera men är osäker på pris!

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Tina-A
0

Jag tror det kostade ca 300 när vi kastrerade vår kanin. Men det brukar skilja sig från ställe till ställe, vi gick till roslagstull!

KajsaM
0

#17 Okej, vi vår hoppas :)

Hampus kommer fara själv kanin till i Juni. 300? Gud vad billigt :)

amanda_91
0

vill bara säga att ja ringde och frågade hur mkt det kosade att kastrera i närheten av mej å gissa hur mkt?690 kr! blev helt paff. skit dyrt ju. så priset variera ju eronde på vad du borRäcka ut tungan

myriis
0

Tänkte bara så att inget missuppfattas (som det verkar ha gjort, har fått lite komentarer ;p. Inte i denna tråd men iaf.) 

Jag ogillar inte folk för att dem kastrerar sina kaniner! Alla tar sina egna beslut och har sina egen åsikt. Bara för att jag beslutat att inte kastrera mina kaniner får självklart andra kastrera sina!

KajsaM
0

690 trodde jag att det kostade helt ok tycker jag :)

Myriis: Självklart förstår jag det :)