Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1318 ggr
Busangardens
0

Snippeli Snipp dags

Efter nyår ska Molle och hans bror Abbe bli en manlighet mindre dvs de ska snippeli snippas.

Jag undrar nu:

Ska man plocka bort deras mat inna snippningen och i så fall hur långt i förväg?

När kan man ge dem mat igen?

Har hört de fryser vid uppvaknande av narkos, stämmer det och ska jag då använda filtar?

Har hört att man inte får ha burunderlag i buren utan ska lägga filtar dät, stämmer det?

Bör jag vrida upp elementet i rummet också (det är avstängt nu)?

Efter snippningen, hur länge ska man vänta tills man låter de båda träffas på neutral mark?

Zvintos
0

Maten ska inte plockas bort innan ingreppet, det var min veterinär noga med att påpeka när jag kastrerade min hane samt syrrans hane.
Pga narkosen har de sen svårt att reglera sin kroppstemperatur, det stämmer.
Så man får se till så att det inte blir för kallt, men ej heller för varmt.

I och med att det är 2 hanar blir det lite annat när man kan låta de träffas.
Hormonerna bör ha lagt sig helt, vilket kan ta lite tid.
När jag satt ihop hane + hona har jag väntat 6-8 veckor.
Men då är det ju för att inte hanen ska kunna göra honan dräktig.
Det är inte säkert hormonerna lagt sig tills dess heller.
Så det är svårt att säga hur länge.
Problemet med att sätta ihop de för tidigt är ju att det kan uppstå bråk och har det väl uppstått bråk mellan två hanar kan det vara knepigt att göra något åt.

Busangardens
0

#1 Ja den som bråkar av dem två är ju Molle. Abbe gör inte ett smack mot någon annan kanin så jag kanske ska hålla koll på Molles hormoner och se när han lugnat ner sig för gud bevare mig vad vild han är nu okastrerad.

ceesia
0

När jag kastrerade min hane sa veterinären att det var viktigt att han började äta igen så fort som möjligt, så du kan nog ge kaninen mat direkt du får hem den igen. Min vet sa även att om kaninen inte vill äta så kan man pressa ananassaft (måste vara färsk, inte konserverad) och bjuda det så att magen kommer igång igen. Det behövde jag dock inte göra, min kanin började äta som vanligt efter ett par timmar. :)

Busangardens
0

#3 Ska man servera annanssaften i en skål då?

ceesia
0

#4 Det går säkert bra. :) Veterinären sa att de gillar smaken och därför eventuellt dricker saften fast de inte har någon matlust.