Din burs mått
Vilka/vilket mått har dina/din bur/burar?
Den som jag har:
Längd: 1.80
Höjd: 85 cm på högsta, 60 cm på lägsta
Bredd: 57 cm
”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D
Äger inte ens en bur…. Men till marsvinen har jag en normal stor.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#1 vad är en normalstor?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Köpte den i en djur affär. Brukar bara finnas denna stl eller jätte små. Passar både kanin & marsvin
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
EN FACKARE:
(b): 120 cm
(d): 50 cm
(h): 50 cm
TVÅ FACKARE, VARJE FACK ÄR:
(b): 110 cm
(d): 62 cm
(h): 58 cm
EN FACKARE:
b): 160 cm
(d): 50 cm
(h): 50 cm
#3 Dem i djuraffären brukar vara för små även att det står till marsvin& kanin :/ Den som passar kanin är oftast försmå för kanin och passar bättre marsvin tyvärr. Till 2 marsvin ska buren vara minst H:25,L:100 B:50 :)
Jag har inga burar heller. 
Min hona har fritt skutt i hela lägenheten och min hane har ett eget rum. Planen är att båda ska skutta helt fritt tillsammans så fort de är kastrerade.
Mina burar:
Innebur för två kaniner:
Längd: 200 cm
Höjd: 100 cm
Bredd: 100 cm
Uteburen för en kanin:
Längd: 127 cm
Höjd: 60 cm
Bredd: 60 cm
Reservburarna (de vanliga minsta lagliga, dessa används bara som tillfälliga burar ibland för endast en kanin):
Längd: 100 cm
Höjd: 50 cm
Bredd: 50 cm
Juste har en innebur också som ingen använder efetrsom den är olaglig! 100x 50x45 tror jag den är..
min är 122x68x58
Kramar Emma! :)
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P
#5 fel, inte enligt lag iaf, enligt lag ska en marsvinbur vara minst 0,3m2 och 25 hög, så en bur som är 25 hög, 75 lång och 40 bred är laglig till 2 marsvin, dock är 0,5m2 (100 lång och 50 bred) det marsvins folk brukar säga som minsta då dem lagliga måtten är på tok för litet.
#10 okj då vet jag det, har läst fel då:) Ja men den är på tok för liten för 2! Djurplågeri att ha dem i så liten bur :( Till marsvin tycker jag att buren ska vara MINST 110x50x50 helst mycket större:)
2fackare 120*70*70
1fackare 110*55*55
Inne bur 109*92*Fri höjd
MVH John
Bredd: ca 110 cm
Längd:ca 110 cm
Höjd: ca 50-60 cm (lutning)
EN FACK (ingen kanin i den för tillfället):
Bredd: 60 cm
Längd: 85 cm
Bodelen;
Bredd: 65 cm
Längd: 85 cm
Höjd: 55 cm
TOTALLÄNGD: 170 cm
EN FACK:
Höjd: 60 cm¨
Längd: 110 cm
Bredd: 70 cm
OMBYGGT FÖRRÅD:
Bredd: 150 cm
Läöngd: 160cm
+ hål/höutrymme:
Bredd: 62 cm
Längd: 105 cm
I förrådet står även transportbur, stenar, sitthyllor osv + en liten vinterbur:
Bredd: 48 cm
Längd: 70 cm
Höjd: Har inget tak då kaninerna hoppar mellan transportburen och buren, även fast dom har en ramp som dom använder ibland..
Vet att vinterburen är olaglig i mått, men eftersom kaninerna har hela förrådet att skutta på så anser jag den fullt användbar ändå
EN FACK:
Bredd: 62 cm
Längd: 105 cm
Bodel:
Bredd: 40 cm
Längd: 46 x2 (boet är 92 cm men en mellanvägg då den ena sidan används som toalätt och den andra som bo)
Alla ska få nya sommarburar till våren med måtten:
Längd: 250 cm
Bredd: 200 cm
Höjd: 100 cm
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Mina två tussar delar på en bur som är: L:170 B:70 H:60-70.
Mina två kaniner bor i en Hage av kompostgaller inomhus.
Längd: 230 cm
Bredd: 140 cm
Höjd: 320 cm (vi har väldigt högt tak i vårat hus…)

Båda burarna, eller håller på och bygger den ena, är:
Längd: 150 cm
Bredd: 80 cm
Höjd: 65 cm

6-fackare:
Längd: 100 cm (luckorna mellan facken kan tas bort, då blir det 2m)
Bredd: 70 cm
Höjd: 60 cm
3-fackare:
Längd: 170cm
Bredd: 80 cm (minst minns inte riktigt)
Höjd: 65-70 cm
Innebur:
Längd: 110 cm
Bredd: 50 cm
en- fackare: (kommer så småningom rivas)
0,8 kvm
180cm x 90 cm x 70 cm bor mina i.

2 st
120*50*52
Hemmagjord utebur
120*85*60
6-fackaren (som kan bli till dubbelt så lång 3-fackare) hemma hos mamma där kaninerna bor halva året + lite till, varje fack är:
Längd: 150cm
Höjd: 70cm
Bredd: 70cm
Skolans burar där mina kaniner bor lite mindre än halva året:
Längd: 80cm
Höjd: 80cm
Bredd: 80cm
Min kaninkille bor i en innebur på L120xB58xH54,5 cm ungefär. Väldigt liten men mamma vögrade köpaa någon annanstans än på djuraffären.
Personligen hatar jag den då det står i skötselrådet som man fick med t.ex "En kanin som väger ungefär 3-4 kilo som inte fåfr komma ut så mycket trivs bäst i en bur som är ca 90x40x40 eftersom detta blir stort och rymligt så kaninen kan få röra sig och aktiveras själv. En kanin som ska må bra ska även ha mineraler i vattnet och en saltsten, gärna en mineralsten också. I övrigt så är s.k. gnagarblandning bäst för kaninen då det både är gott och nyttigt! kaninen mår bäst om den får en tuss hö kanske en gång i veckan också så tänderna får jobba. De bästa grönsakerna att ge är morot och sallad." Oj, nu blev det lite OT, menmen.
Vänliga Hälsningar Lina
#21 Herregud vilket skötselråd, ibland undrar man om djuraffären har nån hjärna överhuvud taget!
#22 Jamen precis. -_____________-
Vänliga Hälsningar Lina
När dom skötselråden trycktes var det lagligt. 2007 kom lagen om sitthylla.
MVH John
#21 helt sjukt vilka skötselråd!
#21- Sjukt, det dummaste jag har hört!