Saltsten?
Fick precis höra att det är livsfarligt att ha saltsten till kaniner. Stämmer det? Min kanin hade saltsten som hon slickade ofta på men hon fick också alltid varierad kost. Det skadade inte henne
Fick höra av någon som sa att får kaninen pellets behövs ej saltsten då den får förmycket salt i sig och kan då få förmycket salt i njurarna elr vad det nu va. :/
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Man behöver inte ha saltsten till en kanin som får bra kost med pellets och hö men livsfarligt tror jag inte det är :) Mina kaniner har saltsten fast de har bra kost men de använder den mycket sällan så de har kontroll över saltbehovet men har man en kanin som visar klart att den tar in för mycket salt så ska man klart inte ha en saltsten till den.
Kan som #1 säger påverka levern. Det kan vara lite bra att ge under sommaren, men kan bli onyttigt under vintern och resten av året.
Mina kaniner får 2 msk om dagen med foder på vintern och har saltsten/gnagsten.
På sommaren får dom 1 msk med foder, massa gräs och så brukar dom ha en saltsten/gnagsten ibland, tror inte jag hade det i sommras. Är allt det okej? :)
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Man ska inte ge dem saltsten.
#4 Det är inte bra för kaninerna att få så mycket, dem kan få urinsten osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Blev helt chockad när jag läste det för i djuraffär och i kaninböcker rekommenderar dem saltsten. Veterinären har heller ej sagt något så vart kommer denna fakta ifrån? :p
#5 Jag har också läst i böcker att man ska ge dem den mängden foder o.s.v.. 
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Saltsten är inte livsfarligt, men det är inte bra. Slickar kaninen regelbudet på saltstenen så kan det vara en bra idé att byta foder. :-)
Det är lite olika tycken beroende på vem man frågar och vart man läser.
Djurkliniken Roslagstull rekommenderar exempelvis inte saltsten:
"Salt eller mineralsten
Är inte heller nödvändigt för en sällskapskanin på lämplig kost. Saltstenar missbrukas ofta av kaniner eftersom de slickar på den för att de tycker det är gott. Överdosering av salter kan bl. a. leda till njursakdor . Mineralstenar kan också vara helt olämpliga, eftersom vissa kaniner bildar stenar i urinblåsan om de har tillgång till extra kalk."
Jag ger enbart saltsten till dräktiga och digivande honor.

#9 Aha okej. Tycker det är synd att sådan här fakta går många kanin ägare nog miste om för de lyssnar blint på djuraffären. Men nu vet jag!
Vad jag har hört är saltsten farligt för njurarna om kanine äter pellets. När jag hörde det tog jag bort saltstenar till mina kaniner, och jag märker ingen skillnad så jag har inga saltstenar längre.. .)

#11 Va bra (: Nu vet man iallafall att saltsten inte är nödvändigt
Jag använder inte saltsten varesig till min kanin eller till mitt marsvin. Ett bra foder är nr 1 som alla säger.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#13 bra att du inte har saltsten til dina marsvin då det inte alls är bra för dem pga urinsten osv :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad jag vet så är pellets blandningarna gjorda för att kaninen ska få i sig alla de näringsämnen som den behöver. Saltsten, vitaminer och liknande kan göra att kaninen får i sig för mycket av just ett ämne. Men det är ju klart att om din veterinär har sagt att just din kanin behöver få i sig mer salt så är det klart att man ska ge den vad kaninen behöver.
Mina kaniner har varken saltsten, extra vitaminer el. mineraler.