Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4192 ggr
[Becca-]
0

"Ballong-mage"

Skrev om detta i min andra tråd med fick inget svar, och vet inte om det är akut.
Det är så att jag, för 2 dagar sedan fick med mig Hösilage ifrån en bonde hem.
Jag gav dem detta i 2 dagar fram tills igår, då jag köppt vanligt hö igen.
När jag för en stund sedan kände på deras magar var dem spända och väldigt uppblåsta. Troligen är det av Hösilaget eftersom magen var mjuk innan.
- Varför blir magarna spända? Tål dem kanske inte Hösilaget?
- Vad kan man göra för att "ballong-magen" ska försvinna? Hö och vatten?

Tacksam för svar!

brandie
0

Det kanske är så att du byte för snabbt från vanligt hö till hösilage? Då kan det vara så att de inte tålde den snabba ändringen… Men om du bytte långsamt så vet jag tyvärr inteSkäms

eamy
0

Hösilage är värkligen inte bra för kaniner, det är för starkt för deras magar och kan ge dom gaser, så antagligen har dina kaniner gaser i magen eller så är det för att det är ett för snabbt byte av höet.

det du kan göra är att mesera på deras magar typ ta 3 fingrar och tryck lite lätt bakåt asså mot rumpa på dom lixom. har hört att man kan ge olja eller vad det var också :)

[ninnakm]
0

Mina kaniner har klarat hösilage, men då vänjde jag dom vid det rätt länge i från det gamla höet, nu mera såhar jag varnligt hö, vänjde du dom det vid hösilaget? :)

[Becca-]
0

Nej, jag gjorde tyvärr inte det eftersom jag hade helt slut på det gamla höet.
Vet att jag skulle ha köpt vanligt hö innan det hann ta slut men jag visste inte att vi hade slut på påsar i garaget, trodde vi hade minst 1 till iallafall. Men nu har jag köpt nytt vanligt hö, la in lite av det tillsammans med Hösilaget.
Tror ni magarna blir bättre?
Och hur länge ska dem vara utan pellets?
Har gett dem endast blad och grönt + en annanas bit och hö.

MajaL
0

Hösilage innehåller många olika jäsningsprosesser som normalt inte hör hemma i kaniners magar. Jag skulle inte ge mina kaniner hösilage. Uppblåstheten beror säkerligen på de olika jäsningsprosesserna, vilket inte alls är bra för kaninmagen, utan leder till magont då kaniner inte kan rapa eller fisa för att bli av med gaserna.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Becca-]
0

#5: Vad kan man göra?

MajaL
0

Byt bort hösilaget helt till vanligt hö, ge lite mindre pellets än vanligt, sedan ska det gå tillbaka till det vanliga och magen ska bli normal inom några dagar. Låt kaninen röra sig mycket. När magen är normal igen så ge vanlig pelletsmängd igen.

Du kan ge lite extra tillskott av B-vitamin. Om det inte blir bra efter 1v.  kontakta veterinär för att få Critical Care, det är bästa fodret för kaninmagar i obalans.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Becca-]
0

#7: Okej tack. Har inte gett pellets över huvudtaget nu. Ger bara löv och grönsaker. Vet du förresten något som innehåller B-vitamin?

ostergardets
0

#8, solrosfrön, broccoli & bladgrönsaker mm. innehåller B-vitamin.

[Becca-]
0

Tack för all hjälp alla!

MajaL
0

#8 Låter bra.

#9 Man ska inte ge solrosfrö, för allt i världen. Det är nästan som att ge de något giftigt.

Finns små flaskor med B-vitamin för hund i djuraffärer, rekommenderar de.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Becca-]
0

Okej, kan meddela att deras magar är betydligt mycket mjukare idag.
Har börjat ge dem lite pellets i en "leksaksboll". Det var efterlängtat kan jag säga!
Tack för all hjälp alla!

[Kaninlycka]
0

#12 Skönt att dina små mår bättre igen!

MarHai
0

Varför inte ge solrosfrö?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Becca-]
0

Ja, undrar oxå det. Varför inte solrosfrön? Tungan ute
#13: Ja, det är inte roligt när man vet att dem inte mår bra. Man går bara runt och oroar sig för sina pluttar..

ostergardets
0

#11, säger som #14, varför inte ge solrosfrön? Har då aldrig hört att det ska vara giftigt för kaniner, däremot att de går upp i vikt, men aldrig att det ska vara farligt.

MajaL
0

Visste ni inte? Det är ju bland annat därför man inte ska ge gnagarblandningar. Flört

Solrosfröns fett är för fett, fettet lagrar sig mycket lättare än annat fett, det innehåller även för lite fibrer för att kaninen ska kunna bryta ner fröna på ett bra sätt. Solrosfrön kan försämra kaninens tarmmotorik samt leda till fettlever. Alltså pålagring av fett på levern. Båda dessa akuta tillstånd har oftast dödlig utgång.

Om vi skulle säga att #0 här hade gett sin kanin solrosfrö in maten, så skulle det mycket väl kunna vara det som orsakat kaninens magproblem nu, men det skulle i så fall vara på en akutare nivå än vad det är nu. Det hade med andra ord kunnat vara värre än vad det nu var, eftersom detta inte orsakats av solrosfrön.

Frön och nötter är inte kanin-mat, de är inte gnagare och bör helt enkelt inte äta gnagar-föda. Föd det är ungefär samma sak med nötter.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Becca-]
0

#17: Väldigt bra information.
Detta hade jag ingen aning om!
Hade tidigare en form av hemmagjord "gnagarblandning" med solrosfrön, havre och torkade saker. Gav detta som godis endast, och tur var väll det inser jag nu..
Har slutat med denna blandning för länge sedan och ger nu endast RR, finns det nötter och solrosfrön i den tro?
Du kanske inte vet, men innehåller pellets nötter och solrosfrön? Har redan innan tänkt sluta med Stampe, som jag har nu. Och endast ge RR.
Tack så hemskt mycket för informationen!

louise-ariel
0

#17 Det är inte alls farligt!

Man ska inte ge gnagarblandning för det är ju såna här gröna och orangea sockerbitar i…

Det finns inte ens solrosfrön i alla.

Solrosfrön kan man ge kaniner som är i dåligt hull då det är bra med fett i och inte för mycket fett

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

Kassy
0

# 17 Tack för informationen! Men om man gett 2,5 kg solrosfrön under ett halvår och sedan slutat, är det farligt??

Och hur mycket piggare blir kaninerna av havre?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

MajaL
0

#19 Du menar det puffade riset i olika färger gissar jag, det är inte socker. I de flesta finns det solrosfrön. De maler även ner solrosfröna ibland i pelletsbitarna så de inte syns. Syns först om man läser innehållsförteckningen. Solrosfrön är svårare att bryta ner för kaninens tarmbakterier, den innehåller alldeles för lite fibrer och för mycket fett.

Det är upp till dig att tro vad du vill, det spelar mig ingen som helst roll. Men jag vet det jag vet och min kunskap stöttas upp av forskare i USA där man kommit mycket längre än i Sverige samt många års erfarenhet.

Det är bättre att ge baljväxter till kaniner med dåligt hull förresten.

#18 RR, Royal Rabbit? Kolla innehållsförteckningen. Skulle inte tro det men ring och fråga tillverkaren om du är osäker, sedan ska det stå innehållsdeklaration på förpakningen.

Varsegod, ingen orsak. :)

#20 Det är ju bra att du slutat med det. Farligt och farligt, det är ju inte bra, men så länge kaninen inte insjuknat så är det ju bra. Man kan inte göra något åt fettlever, så det är bara att fortsätta ge kaninen en bra och hälsosam kost. Som sagt, har kaninen inte insjuknat och dött så är det ju ingen fara. :)

Havre kan de få en del spring i benen av, men det är också ganska individuellt har jag märkt.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Zvintos
0

#18: Rabbit Royale innehåller: Gräs, vete, havre, havrekli, korn, ärtor, majs, skalad sojaböna, morötter, halm, sojaolja, örter (ringblomma, mynta, brännässla), frukt (QLC - naturliga antioxidanter), komplett vitamin- & mineralsupplement.

Så nej, det innehåller inga solrosfrön, andra frön eller nötter.

[Becca-]
0

#22: Tack!