Kanin iFokus

Kanin

Etikettminneslunden
Läst 1999 ggr
[Jodine]
0

Rest in Peace Emo Licious

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För snart 5 timmar sedan fick min kanin Emo ett strokeanfall. Pratade då med min vän som är utbildad djurvårdare som sa att han kunde ha en vecka kvar om vi hade "tur".

Så nu för en halvtimme sedan fick han ett sista krampanfall och somnade in. Jag höll honom under hela anfallet, han verkade må bättre när jag kunde lugna honom när kramperna blev intensiva, och han kunde sova lite till och från.

Han är en omplaceringskanin så jag vet ingen ålder, men jag fick ha honom i ett halvår iallafall.  Kommer sakna hans buttande på fötterna i tid och otid, när kan kommer rusande i full fart som en hund när kylen öppnas, och till och med att jag måste schasa bort honom från soffan var tredje minut. <3

Det kommer bli tomt här hemma, trots alla andra djur. För att vara så liten tog han upp väldigt mycket plats.

[h-malm]
0

Vila i frid Emo <3 :'(

Sussii92
0

vila i frid :(

[Jodine]
0

1 och 2, tack =,(

nu ska det bara fixas med veterinärer osv så han får begravas. Vet inte riktigt vad jag ska göra med honom nu, de öppnar inte förrän på måndag och jag vill verkligen inte lägga in honom i frysen heller fram tills dess.

Planen är att få honom kremerad hos veterinär, eftersom det är för kallt för jordbegravning.

[h-malm]
0

#3 Var på semester när en av mina kaniner dog. Hon fick mormor lägga i frysen tills vi kom hem…inte så där jätte kul :(

Sussii92
0

#3 När min kanin dog nyligen så la vi henne i en handuk i en kartong som vi sedan la i uterummet som håller det kallt men inte frysgrader så hon bevarades väl under 2 dagar innan hon kunde begravas. Har du inget lite kyligare t.ex. ett uterum, bod eller förråd som håller det hyfsat kallt där han kan ligga tills ni har möjlighet att fixa detta?

Föresten vad menar du med för kallt för jordbegravning? Är det omöjligt att gräva i marken hos er eller vad syftar du på, är lite förvirrad ikväll.

[Jodine]
0

#5 han är i frysen nu iallafall, har bara balkong på markplan, vill inte att fågrar/katter/whatever ska dit och äta och riva omkring =/ Ja, det var det jag mmenade, det är en haövmeter snö och 15 minus här, så det är omöjligt att gräva.

Sussii92
0

#6 ah okej då har du tyvärr inte mycket val :( Okej, har du kollat hur marken är under snön? jag begravde min kanin i marken för bara några dagar sen då det visade sig att marken hos mig var så pass mjuk fast det var kallt ut och vi har också snö på marken :) Du kanske kan känna hur marken är? bara ett tips? om du vill markbegrava men kremering fungerar ju också fast jag tycker det är ganska läskigt själv så markbegraving var bäst för min lilla kanin :)

Lycka till med begraviningen iallafall

Fridaaaa
0

r.i.p

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jodine]
0

#7 nej, jag har inte gjort det än, men gissar på att det är ganska fruset =/ Sen beror det lite på hur mycket kremeringen kostar också, jag har definitivt inte mycket pengar att göra av med, så är det alldeles för dyrt får jag fixa det privat =/ Men huvudsaken är att han få komma vidare iallafall, att begravas i jorden vore onekligen det bästa, men då får jag kanske vänta till i vår…

#8 tack

Sussii92
0

#9 Ja kan tänka mig att det kan kosta en del men går inte markbegravningen så är det inte mycket man kan välja på :/

Men om jag varit du hade jag gått ut med en spade och tagit bort snön och känt på marken hur hård den är, beror ju helt på var man bor och vad er mark är uppbyggd av :)

Det är inget stort hål du behöver heller utan om man tar en kartong med t.ex. en handuk i som du tycker passar att han ska få vila på sedan mäter du upp på marken vad du skulle behöva gräva.

Vårt hål blev ca: 40x40 cm (LxB) och sedan höjden så att låda + mer fick plats så det ska nog inte vara så svårt att fixa.

Be någon stark typ din pappa eller någon göra det åt dig om du inte orkar själv :)

Sedan lägger du lite jord på toppen av graven eftersom den efter ett tag kommer att sjunka ner lite.

Sussii92
0

Det blir nog bra hur du än begraver han :) Han kommer få det bra i kanin himmelen där han kanske träffar min lilla kanin hona också :)

[Kaninlycka]
0

Vila i frid lilla kaninen.