Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2100 ggr
Ellenfyrkant
0

Vad krävs för raserna ?

Jag funderar på vad som krävs av ägaren till några olika raser som jag är intresserad av. Idag har jag en dvärgvädurskille som jag håller på att uppfostra för fullt - med framgång och har kaninvana sedan ganska många år tidigare.

De raser jag fattat tycke för är: Lejonhuvad, Holländsk kanin, Angora. Vad krävs av mig som ägare för att bli en bra "matte" till en kanin av dessa raser ? Angorans specialla pälsvård har jag läst om och skulle inte vara ett problem för mig. Hur ofta behöver man borsta en lejonhuvad ? Hur höga aktivitetsbehov har de olikaraserna ? Typiska temperament ?

Berätta gärna vad du vet ! Glad

Mvh Ellenfyrkant

Nicklasangora
0

Angora: Du behöver inte hålla på så mycket med pälsen. Dom sköter sig själva för det mesta :D Kan behöva borsta bakom öronen i bland då det kan bli tovor. Vad som krävs av dig är ju intresset för att klippa dom. Och kan vara bra och ha intresse för ullen.
Angora kaninerna är jätte snälla och goa. Behövs inte mycket tid för att dom ska bli tama.

Holländare: Samma vård som med din dvv. Jätte trevlig ras blir tama på noll tid. Men en svår ras att hålla på med för deras teckning är väldigt speciel.

Lejonhuvad: Vet ej. Har inte haft denna ras men har hört att dom ska borstas då och då. Och det är jätte svårt att få tag i bra djur.

(Förlåt för stavningen skriver på en jätte gammal dator)

// Http://Orrelundskaniner.webs.com

Shabby-Chic
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De flesta lejonhuvade behöver bara borstas nån gång i månaden, men de som är överpälsade (som den på bilden) behöver borstas nån gång i veckan.

Jag har bara lejonhuvade dvärgvädurar och min efrfarehet är att de är väldigt lätt att uppfostra

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

Ellenfyrkant
0

#1 Tack för svar. Vad menar du med "bra djur" ? Pratar vi mentalitet eller utställningsexteriör eller vad ? Glad

Mvh Ellenfyrkant

Nicklasangora
0

#3 jag menar till utställning om det är vad du vill hålla på med :D Finns säkert finna djur om man letar en stund :P

ostergardets
0

Jag har dubbelmanade Lejonuvade Kaniner, men har även teddy. De som är teddy behöver borstas ca. varannan ibland varje dag för o inte få tovor. De dubbelmanade behöver inte alls lika mycket pälsvård, endast o kamma igenom manen ibland. Jättehärliga temperament! :) Mina får daglig aktivering i form av aktiveringsbollar, grenar mm. Sen får de självklart vara ute några timmar/dag. Kan verkligen rekommendera Lejonuvade Kaniner då de är helt underbara! :)

Ellenfyrkant
0

#5 Haha, då vet jag att teddy inte är något för mig. Men används begreppet "dubbelmanade" övergripande eller finns det något annat namn för det ? Är det t.ex. vad #2 menar med överpälsade ?

Mvh Ellenfyrkant

ostergardets
0

Jag antar att det #2 menar är "pekingteddy", dvs. har kanske en förälder som är teddy och en som är dubbelmanad. Ungen växer upp som teddy men fäller av på ryggen vid ca. 6 månaders ålder. En dubbelmanad kanin behöver knappt någon pälsvård. Endast på huvudet där den har man som man kan kamma igenom ibland. :) Det finns alltså enkelmanade, dubbelmanade, teddy, och "pekingteddy".

Ellenfyrkant
0

#7 Intressant. Så hur stor skillnad är det på enkelmanad och dubbelmanad ? Ser man stor skillnad på dem ? Är pekingteddyn lika "krävande" som den dubbelmanade i pälsvård ?

Mvh Ellenfyrkant

Westham
0

Dubbelmanad är väl huvud+kjolen på ett lejon enkelmanad endast huvudet.
Niklas: är det inte så att man kan förstöra ullen om man "övervårdar" den innan man klipper en angora?

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Nicklasangora
0

#9 jo ullen blir helt förstörd om man klappar dom hela tiden. Men ska man ha dom till kel fukar det ju :D Jag klappar bara mina på huvudet och under magen (Om dom vill).

ostergardets
0

#8 Precis som #9 säger så har dubbelmanad mkt päls på huvudet samt en "kjol". Den enkelmanade har ingen kjol.

En pekingteddy är ganska krävande i pälsväg. Behöver precis som teddyn borstas varje/varannan dag tills den fällt av. När den fällt av blir pälsvården betydligt enklare och det räcker att borsta pälsen ca. 1 gång per vecka, beroende på hur mycket underull kaninen har. Det varierar från kanin till kanin men räkna med en del pälsvård där också.

Söker du en kanin som inte kräver någon större pälsvård så skulle jag rekommendera en enkel/dubbelmanad men vill du borsta o så så passar teddyn bra! Enklast är det om du isf. köper en teddy med lite underull = enklare pälsvård. :) Men borsta som sagt varje/varannan dag för att undvika tovor. Dessutom blir kaninen socialare om man pysslar med den ofta så det är ju ett stort plus.

Ellenfyrkant
0

Tack för alla bra svar !

#11 Teddys ser ju onekligen gosiga ut men jag har inte riktigt det intresset för päls, kan nog sträcka mig till att borsta grundligt typ 2 ggr i månaden. Flört Räcker med hundens pälsvård. Skrattande

Mvh Ellenfyrkant

[vretenskaniner]
0

Jag har en holländsk kanin och han har en grym personlighet! Är hur mysig och go som helst, alltid snäll! Älskar att vara ute och att hoppa är en favorit ;)

Kan även rekomendera Rexen som är så underbar så det inte går att förklara! Pälsen är jättehärlig plus att den ena är aldrig den andra lik Glad

Ellenfyrkant
0

#13 Åh, gillar också Rex-pälsen men har bara träffat en och hört om en annan, ingen av dem gillar att bli upplyfta, bara kelade med när de får sitta i sin bur. Är det något rastypiskt drag ?

Mvh Ellenfyrkant

[vretenskaniner]
0

#14 Nej absolut inte! Har en hane här hemma som är så kelsjuk och sprattlar aldrig! :) Underbara!

ostergardets
0

Det finns ju även dvärgvädur rex om du gillar dvärgvädurar?

Annars finns det ju hermelin rex samt "vanlig" rexkanin. :)

Brumelisa
0

Har tittat på lite hemsidor där rexdvärgvädur har wienerteckning. Det dök upp lite frågor inom mig. Undrar därför;

Om en wienerteckning finns i stamträdet hos en kanin kan den någonsin kallas wienerfri?

Hur många led måste gå för detta i så fall?

teddybaby
0

#8 Jag har ett teddylejon som kräver mycket pälsvård. Inget att rekomendera om man inte är beredd på att borsta en eller ett par gånger i veckan minst. :)