Hans öga rinner:(
Jag skrev här för några veckor sen att min kanin Labans ena öga rann. Det försvann men det kommer tillbaka lite då och då. Igårkväll så regnade det lite men jag gick ut med honom i sele ändå. När jag skulle sätta in honom i buren efter det så såg jag att det rann vit grejs från hans öga. Jag tvättade lite med koksaltslösning och så. Sen idag så har det inte blivit mycket bättre. Skillnaden är att det är lite klibbigt vatten som rinner ur hans öga och inte vitt grejs. Det ser inte ut som att han har nåt i ögat. Jag har torkat väldigt mycket runt ögat men pälsen vill inte torka:( Det har alltid varit samma öga, det andra ser helt normalt ut. Han är pigg och glad som vanligt, men jag är ändå orolig.
Uppskattar verkligen svar!:)
Står han i drag?
#1 Svarar åt Hedda för jag känner henne, och han står skyddat från drag. :)
Testa tvätta med svalt kamomillte, det funkar för mig. 
medarbetare på allergier.ifokus .
Det kan helt enkelt vara så att den har trånga tårkanaler, eller är lite väderkänslig.
Har haft en kanin vars ögon enbart rann på hösten och vintern (varav han fick bo inne vintertid).
Sommartid var hans ögon jättefina.
Säger som #3, har en teddyvädur som får otroligt rinnande ögon på vintern, veterinären kunde inget problem hitta. Helt enkelt känslig mot vädret. ^^
Men har oxå en hane som bor i en "gård", han kan skutta som han vill och har även en bur att gå in i. Men han vill inte sitta i buren, det e ju sååå mycket bättre att sitta ute :P Han hade konstant rinnande ögon, nu stänger vi in honom i buren på kvällen o ögonen slutade rinna.
Så det finns många olika saker som kan orsaka rinnande ögon.
Fick lära mig för ett tag sedan av en veterinär i Kalmar att kaninens ögonvar är vitt.
Olika anledningar kan tex. vara;
Främmande föremål/Damm
Drag/Temperaturskillnader.
Täppt ögonkanal.
Ögoninfektion..
Mögelangrepp i bostaden.
Jag har haft både katt och kanin med trånga tårkanaler, och det absolut bästa jag provat är ögondropparna "JP Eye Care". De är helt ofarliga för ögat och använder man de några gånger i veckan (eller dagligen) så hjälper de till att öppna tårkanalerna så att tårflödet blir mer naturligt och djuret slipper rinnande ögon.
Vänliga hälsningar
Cindy

tack för alla svar:D hans öga rann i ca 2 dagar och sen så när jag höll på att torka ögat så fick jag ut ett litet höstrå på ca 1 cm..men det är bra nu:D