tänkte starta en..
tråd om ett ämne som vore intressant att diskutera här inne.
sexuell utnytjing
Själv tycker jag att det har gått för långt! man vågar inte vara ute hur sent som helst, ha kort kjol på sig eller urringat fören man kanske riskerar att bli våldtagen! det är hemskt!
Och att vissa säger " Hon får skylla sig själv att hon gick med kort kjol, för det ger sådana singnaler till män" det är inte klokt! jag blir så arg alltså!
som i sommras så var där nästan en våldtäckta varje/varannan dag här nere i skåne! usch och fy säger jag bara!!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Visserligen sänder man ut vissa signaler när man har kortkort kjol och tajt linne med djup urringning. Men samtidigt borde karlarna lära sig hålla band på sig själva!
Men eftersom samhället ser ut som det gör, tror jag man som tjej tyvärr måste tänka på vad man har på sig för kläder.

Jag turs inte gå hem ensam knappt. Jag tycker det är hemskt! Stackarns alla flickor som har blivit sexuellt utnytjad!

Hur f-n kan man resonera så att om en kvinna har på sig kort kjol så får hon skylla sig själv?! Herregud vi är männsikor allihopa. Varför ska männen få någon slags djurstämpel, det är diskriminerande mot båda könen. En kvinna ska kunna gå runt naken utan att hon ska behöva riskera att någon ska ha sex med henne mot hennes vilja. Det är FEL!
Som att man skulle säga till en kille: Hörru ta på dig långa byxor, om du har shorts kanske du kan bli sexuellt utnyttjad extersom du sänder ut sådana signaler. Helt sjukt..
Jag avskyr att gå hem från kompisarna själv >.< Ofta är jag hos grannen (eller vi bor en bit ifrån varandra, men jag kallar henne granne xD) Och det är en skog imellan. Brr säger jag bara >.< Otrevligt att man måste vara så rädd! Enda gången jag inte känner mig rädd är när jag går ut med hundarna.
#3, jag håller med! man ska helst enkelt kunna gå helt naken utan att någon får för sig att våldta en! Man ska inte så och spegla sig och tänka: "nää,, jag får nog byta linne/tröja för det kan hända att nån där ute kanske våldtar mig" usch nej! INTE TREVLIGT ALLS
#4 Precis, man känner sig alltid lite rädd när man ska gå hem eller liknande om man är själv!

Jag brukar låsas prata i telefon :P
smart av dig! de ska jag nog också börja med! :P hehehe!

#7 heheee :P Annars brukar jag se jätteful ut att jag t.ex håller ut magen :D Som ni kanske märker är jag skiträdd 
hahah hålla ut magen?! hehehe :P
mm, man ska försöka se så ful ut som möjligt! :D
Kan hålla me om att det är lite läskigt ibland :S Speciellt när man går hem och tänker på vad alla sagt.. om våldtäkter o så. Då börjar man kolla runt sej, är det nån där? Men speciellt läskigt är det när det känns som att det går nån bakom sej…
#10.. usch ja, det är ju endå den värsta känslan när det känns som om någon förföljer en! själv har jag förföljese mani!! jag måste liksom kolla runder mig hela tiden för där kan vara någon, även om jag vet att där inte är någon för jag kollade precis för 5 minuter sedan, det är som ett tvångsbeteende.. :S inte kul iaf..
Jag kan känna mig lite otrygg om jag går själv, speciellt nere vid båthamnen. Där var det en äldre kvinna (runt 50-60år) som blev våldtagen mitt på dagen!!
Till råga på allt bor hon på min gata, och hennes man har cancer.
Snacka om att allt ska hända dem.
Men det är enda våldtäkten jag hört om så länge jag bott här (hela mitt liv). Iaf som stått i tidningen. Ibland kan man ju höra rykten, men hur ska man veta ifall det är sant ellet inte? Speciellt i en liten stad/by/samhälle kan ju både det ena och det andra ryktet gå.
Den allra värsta sortens våldtäkt, är när små barn, äldre människor eller handikappade (både psykiskt och fysiskt) blir våldtagna.
Sådana som inte kan försvara sig själva. Det tycker jag är riktigt jäkla lågt!
Visst, ALL våldtäkt är illa. Men det finns vissa som är RIKTIGT ILLA!
Det är sjukt att vi måste anpassa oss efter våldtäcksmännen…
Vi kan inte ha på oss vad som helst och vi kan inte gå hem i mörkret och vi kan absolut inte vara ensamma eller fulla…
Jag är lite rädd jag åker hem själv, men jag tänker att egentligen kan det hända var som helst när som helst.. Och att det ska hända Mig. Just nu. Är en väldigt liten risk. Men ändå.
Man borde ha pepparspray med sig var man än går..

#8 haha, jag gör likadant!! Typ gör mig skitful i håret och gör underbett om det kommer ngn misstänkt gubbe!! Jag ska köpa pepparspray, och ha med mig överallt!
En liten fundering bara..
Är inte pepparspray olagligt att ha om man inte är polis?
Det är iaf vad jag hört från varenda en jag känner.

Vad är pepparspray?

ja, hehe det är inte klokt attman ska behöva stå ut med att "akta sig" för idioter,
men för att känna sig säkrare kan man< Ha med hund, eller någon person, eller pepparspray eller vitpepar mald, funkar oxå. hahah man andvänder den bara om det behövs!! haha*
och sen kan man ju gymma och träna så att man är snabb, smidig och kan försvara sig..om någon skulle hoppa på en…
sikta mellan benen eller på halsen så slutar den som håller på med något med det!!
Jag är inte särskillt skraj, men visst finns det typer..
Bara man är förbred, man ska alltid ha mobilen med sig, med pengar & batteri--
att prata i telefonen är ju smart, eller låtsas, det avleder nog..
man kan äen hålla hårt i nyckelknippan om man ser någon skummis som kan tänkas hopp på dej och hugga till på person som anfaller dej, en nyckel gör ont att få igenom magen,…eller någon annansstanns och räknas som självförsvar!
den går heller inte så långt ion att personen riskerar att dö..
ha det bra!
men om man är lite rundo om fötterna så är det svårt att springa ifrån.. ;) heheh.. men ja jag har också hört att bara poliser få ha pepparspray..

#17 Det som är bra är att även om man inte har pengar så kan mann ringa 112 :)
Det är hemskt.. Man blir ju kränkt resten av livet.
Läste i tidning Om en flicka som blev mamma åt sin egen pappa , Och hon var 13 år , Gode hemskt att bli våldtagen av sin egen pappa. Fast det är hemskt hur som helst då.
tur man bor i ett litet samhälle, inte stor risk då att man blir det, Men ja det kan ju hända.
Tror inte det bara gäller kläderna tror inte dom tänker åå en tjej med kort kjol hon ska jag våldtag, Dom är nog Gode sjuka.

Nej, det är nog inte så att dom ser en en tjej med kort kjol och tänker att dom ska våldta henne men det är det alla skyller på.
Om en tjej som blivit våldtagen går till polisen frågar dom direkt vad hon hade på sig. Om hon t.ex hade stringtrosor är det kört. Då får hon skylla sig själv. Samma sak om hon är så full så att hon inte kan säga nej, eller drogad. Anämler man det ser dom det som att man ville eftersom man inte sa nej, det är helt sjukt.
Det finns ngt spray man kan köpa med knallröd färg som sitter kvar i en vecka, så den som försökt våldta eller råna ngn blir röd i ansiktet i en vecka :)

#21 Haha den färgen vore toppen! ;P

Det finns iallafall pepparspray på en affär i närheten ^^
#21: Ja, jag har också läst om den färgen. Men sedan läste jag hur de testat den och den inte funkade. Visserligen fastnade färgen på kläderna och det var svårt att tvätta bort, men den skulle visst gå bort ganska snabbt på kroppen! Och så kan ju dom iof stanna hemma om dom blivit "träffade" :/ :/
Jag tror mycket på att skrika rakt ut så högt man bara kan, för våldtäcksmannen blir nog lite skraj då och orolig över att någon ska komma. Finns ju sånna här överfallslarm som piper högt som bara f*n..!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#24 Jag har ett sånt larm, är en dosa med ett snöre i, dosan är som en halv kameramobil i storlek. När jag vet att jag ska gå själv någonstans har jag den i fickan, gärna om det är mörkt, med handen kring snöret. Sen lyssnar jag aldrig på mp3 eller så om jag känner mej osäker så jag hör om någon kommer! Larmet är bra på det sättet att om man själv är beredd och håller den vid attackerarens öra så får han hörselpromblem, ibland, kan leda till tinitus och det tycker jag de gött kan ha om de hoppar på nån!
#25: Ja, det tycker jag också de gott kan få! Är lite osäker till det där med färgen för alla bryr sig ju inte heller om dom får lite färg på sig. "Det tvättar jag bort sen".
Kanske lite jobbigare med ett högt larmi örat. Första reaktionen är ju att ta bort larmet eller hålla sig för öronen. Och då springer man!
hm, jag har hört något annat hemskt också. att vissa häller i steriliseringsmedel för hästar i tjejer drinkar på t.ex ett uteställe.. så blir tjejen helt snurrig och ser nästan inget, och dessutom gör det henne till steril, och sen tar männen och våldtar henne, smart för dom, för tjejen kommer inte ihåg hur han såg ut och det kan ju inte bli något barn… usch det är hemskt sådant här alltså!! =(

#27 Fy f*an så hemskt!
#27: Har läst om det i tidningen också, att de gått ut och varnat alla tjejer! Så lämna ALDRIG drinken/läsken obevakad, ha alltid koll på den!!

Jag blev drogad i höstas och jag höll ändå drinken i handen hela tiden! Kommer inte ihåg något mer än när jag började kvickna till och mina GOA VÄNNER var där. Sen kom syster till mig och hon såg på hehe, mina "pizzor" att allt inte stod rätt till, dessutom hade jag tidigare på kvällen inte känt igen henne, MIN EGEN SYSTER! Och svurit åt henne och slagit en killkompis till henne helt oprovocerat och tro mig, det här är INTE jag i vanliga fall! Jag är bara glad och så. HEMSKT! Allt är blankt ca 8 timmar av den kvällen, efter ca tre fyra cider… Och då är jag ändå en ganska go och "stabil" (;P) tjej!
Tur var ändå att jag hade mina vänner där som såg till att inget mer hände, hade baksmälla i tre dar efteråt, har aldrig haft det förr… helt knas… HA ALLTID NÅGON MED DEJ PÅ PUBEN/DISKOT!
#30..usch nä så hemskt!! ja man ska nog alltid ha med sig nån kompis eller liknande :/ annars verkar det som om man kan råka ut för vad som helst nästan !!

Usch fan vad hemskt att någon häller droger i drinket. Riktigt läskigt!
Men det där med stereliseringsmedel för hästar är bara en myt, även fast det finns andra droger att hälla i drinken.
Min kompis var på väg mot bussen här om veckan. Sen kommer en vit skåpbil åkande. Det var en man i typ 50års åldern och flint (as äcklig). Han stannade och hade öppen dörr samt 1 ben untan för. Han frågade om hon ville ha skjuts men hon sa nej tack. han frågade typ 3ggr men hon sa nej. sen sa han. Bussen kommer inte! jag är ju busschaför jag skjutsar dej! Men hon sa nej och började gå. då skrek han: NEJ KOM TILL BAKA! typ 3ggr men hon fortsatte gå, sen åkte han efter och hon sprang in på en grusväg och gömde sej bakom en buske. han stod kvar utanför och väntade och ropade tilslut åkte han! Det läskigaste är att han bor vid våran skola och har sett han typ 2ggr.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

fy vad äckliga 'historier' ni berättar :S urk, det är vidirgt allt som händer
#33, rikitgt läskigt!
#6, så gör jag med ;) fast jag brukar alltid ha skjuts av mamma elr pappa till o från kompisar (elr andra kompisars föräldrar) för antingen bor jag nära kompisen jag ska till elr långt bort.. använder även mopeden på typ sommartid så slipper mam&pap köra ;D elr sover jag över hos kompisen om jag ska hem sent ;) *kluddigt*
#32.. nej det är inte en myt! absolut inte!!
#35: Precis. De har t.o.m. gått ut i tidningen förut och varnat oss kvinnor/flickor!

#33 Fy vad läskit. Finns det inget ni kan göra??

Själv har jag hört från en överläkare (från mammas jobb) att det var en myt som var väldigt omtalad i början av 90-talet, man ska inte tro på allt som står i tidningarna ;)
men har inte någon man blivigt åtala mot det, har för mig det iaf?!?
Dom har anmält till polisen men inget har hänt. Jag gick själv engång mot skolan när jag mötte gbben. men då snappade jag upp mobilen och knappade på den och gick ganska snabbt för bi. låssades som inget alls. då gick det bra. Han stirrar as mycket på en. Som när jag gick med kompisen när det hände så STIRRADE HAn hatsikskt hela tiden! vägrade sluta! såg ut som han tänke: Du din! Jag ska mörda dej!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#40 Ush vilken gubbe, se till att följa upp anmälan, så det händer nått. Vet av erfarenhet att annars kan man få vänta… LÄNGE! Läskigt…
Jag känner 2 personer som också blev drogade på krogen. De blev bjudna på champagne av en okänd man, och han frågade om de ville smaka från HANS glas. Då sa dom "nej, nej, nej!" men han hade en flaska med sig också och då vågade dom smaka. Då hade han lagt i något i flaskan. Det konstiga var ju att han själv drack därifrån så han måste ju också varit helt drogad, bara för att kunna droga andra.
De gick i alla fall direkt hem, tillsammans, och speciellt den ena tjejen har tappat mycket minne från den kvällen och hon spydde och mådde superdåligt. Jättetrist. Hemskt.

Tycker faktiskt att vi ska göra som i USA. Där kan man gå ut på nätet och kolla var alla dömda sexbrottslingar bor.
Jag hade då iaf velat veta om det bor någon i närheten av mig.
#43.. det verkar vara en jätte bra idee.. tycker jag iaf! =)

#43 Det vet jag inte om jag tycker, kanske, men är det inte lite kränkande… De har ändå blivit "friskförklarade" eller suttit av sitt straff då… nej jag vet inte
man kan ju ta bort de som har blivigt "friskförklarade" från registert bara.. =)
Jo det skulle vara bra. läste i en frida tiding om nån tjej som uppfunnit ett Våldtäcktsbälte. Man var tvungen att leda en knopp igenom en laburint för att få upp skärpet. Männen som överfaller kan ofta vara lite fulla eller påverkade, eller ha bråttom osv. och inte få upp skärpet. Det var en tjej som hade bältet och blev överfallen av en påverkad man. an lyckades inte få upp bältet och kunde hon lyckades ta sej låss.
Man borde alltid ha ett sånt bälte (har aldrig nått bälte på mej).
Pepparspray
Typ värsta järnklubban. Då skulle man nog vara ganska säker! anars skulle man väll få ha värsta riddar dräckten med hänglås! :P
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#47 jo, hörde det med, var nån på ung företagsamhet tror jag, men idén blev inte så framgångsrik då man oftast hade på sig bältet på just puben, och ja låt säga att det kanske inte alltid gick så bra att få ner byxorna när man själv ville(ex på toan ) :P
Jag hatar verkligen att gå ensam när det är mörkt! Knappt att jag vil lgå ut med hundarna själv :P Mkt är nog vad man hört och läst.. Men jag har verkligen blivit aktsam sedan jag läste på internet en gång om en stackars tjej på 11 år (det är något år sedan nu) som bara hade några 100 m hem så tog en bil upp henne och de tvingade in henne i bilen.. Sedan våldtog 3 st äldre killar henne och när de var klar med henne slängde de ut henne helt naken långt bort hemifrån, lämnade henne där och åkte iväg.. Och detta var alltså mitt i vintern i oktober eller nått sånt!! Jag mår illa än idag när jag tänker på det! Stackars tjej.. Minns inte riktigt om hon tog livet av sig eller hur det nu var och jag minns inte om de fick fast killarna som gjorde det heller =/

#49 Usch vad hemskt! 

Man ska alltid gå där det finns mycket folk och inte gå ensam när det är mörkt
Om pepparsprej så är de olagligt att ha. Men hårspray är lagligt och det gör jävligt ont att få i ögonen.
Jag gick på femenistisk självförsvar, och om att gå hem själv så hade vi en ganska kul övning. 'Gå som en kille'. dvs, man går mer självsäkert, bredbent och sträcker på sig. Man ser mer själsäker ut då, och folk ger sig på folk som verkar osäkra inte folk som är självsäkra.
Och, om vålstäckter. så 80 % av alla våldtäckter i sverige sker i någons hem, med folk man känner. en vän, släkting eller pojkvänn/mann. Även om de i mörka parker är de man hör om är det bara ca 5%…
#43: Jag är lite kluven i den frågan.. Jag menar, om en person gjort ett brott och sedan ändrat sig. Alla i hela kvarteret vet var man bor och man blir säkert trakasserad eftersom alla vet vem man är. Det kanske går så långt att vissa vandaliserar huset eller tomten för att visa hur arga dom är. Hur ska då den här personen som gått vidare och försökt släppa allt och bättra sig, någonsin kunna gå vidare?
Men samtidigt tycker jag det kan vara bra då man kan varna sina barn och undvika att gå dit. Men ja.. Jag är som sagt var lite kluven