Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3472 ggr
Lyan
0

Satin?

Jag håller på att kolla upp lite angående satinanlaget och hur det fungerar på andra raser än marsvin.

Hos satinmarsvin finns det en sjukdom som är direkt kopplat till satinanlaget.

Så jag har lite frågor, hoppas någon kan svara :-) Eller om ni har någon länk till någon som vet? Jag är inte alls insatt i kaniner och vet inte var jag ska söka.

Är det samma anlag på kanin?

Blir satinkaniner lättare sjuka än vanliga kaniner?

Har någon varit med om tand- eller skelettproblem på någon satin?

Tack på förhand!

zezagena
0

Är oxå lite intress om det skulle vara så o vad det isåfall beror på- inavel/begränsat avelsmaterial..?

vad för sjdm är kopplat till satinmarsvin?

Lyan
0

På marsvinen är det själva satinet som utlöser sjukdomen, bärare drabbas inte. Det spelar heller ingen roll om det är inavel eller inte. Forskningen visar att alla satinmarsvin blir sjuka, det är bara en frågan om när.

Jag har en hane som är helt frisk och han är 4 år, men hans barnbarn dog i sjukdomen endast 6 månader gammal.

Jag har fött upp satiner innan jag fick reda på hur omfattande denna sjukdomen är.

Sjukdomen har tidigare kallats Osteodystrofi, förtvining av skelettet, men kallas nu bara satinsjukan då namnet OD inte stämmer med vad som händer i deras kropp. Märgen i benen förbenas och nytt poröst ben utvecklas i lederna, skelettet blir skört och frakturer läker inte som hos friska djur. De dör när de inte längre kan äta pga smärtan.

Det har införts ett registreringsförbud inom Svenska marsvinsföreningen. Satinungar efter satinföräldrar får inte registreras eller ställas ut annat än i Pet. Tyvärr är det lätt att komma runt då bärare-bärare får paras och satinungarna reggas.

I Finland har jag för mig att det är tvärstopp, satiner får inte ens vistas på utställningar, men detta är bara vad jag har hört, jag har inte kollat källan ännu.

Zvintos
0

Intressant att marsvin drabbas av detta.
Har inte hört någon om detta på kaniner (ej heller guldhamstrar, som också finns i satin).

zezagena
0

Låter läskigt o hemskt plågsamt för de stackars satinmarsvinen Gråter

Kan fråga en tjej som föder upp satin-kaniner om hon hört el upptäckt några såna fel..

Finns ju äv satin-råttor..

[nataschaj]
0

Lite ot kanske, men vad är satin? är det pälsen? om det är pälsen, hur känns de då??

Men aldrig hört att kaniner fått den sjukdomen.

Zvintos
0

#5: Satin gör att pälsen blir glansig.
Vet inte exakt hur pälsen känns på kanin, men på hamster blir den riktigt mjuk.
Den kan även göra att pälsen blir lite tunnare på en del individer.
Kan tänka mig att det lär bli ungefär samma på kanin.

(Lite OT, men bild på satinpälsad guldhamster)

[nataschaj]
0

6 jaha! tack för svaret, den va rikitgt fin ;)

Lyan
0

#7 Det är det som är en del av problemet med marsvinen, de är otroligt vackra!

Jag vill som sagt kolla om dessa problemen finns även hos andra arter. Om det är samma anlag. För som sagt finns det hos otroligt många djurslag och det sista jag hörde var att det ev. finns på häst! Där har jag dock ingen stark källa utan har bara läst och tittat på bilder

Rättar mitt första inlägg också! Naturligtvis ska det stå ARTER och inte raser!

Lyan
0

Här finns information hur satinet påverkar marsvin

ostergardets
0

Det finns även rexsatiner på kaninväg. Dessa har iaf. inte vad jag hört några problem… "Vanlig" satin vet jag inte, men marsvinen drabbas nog värre.

jossan84
0

Såvitt jag vet känner man inte till några defekter på satingenen på kaniner. Men så är satinkaniner ännu ganska ovanligt i Sverige.

Det finns några bilder på kaninfarg.se bla. under färgerna lux, vit rödögd och bourgogne om jag inte minns fel.