Aktiveringstips
Hej alla!
Jag har en dvv på lite drygt 4år gammal, han bor inomhus i en 1.40 bur. Enda stället han kan springa lös på är i köket men min mamma har köpt fina överdrag av jeanstyg på alla 8 stolar och jag vet att han kommer börja bita på dessa…. vilket medför han får sitta mycket i buren just ni, så han är väldigt understimulerad och har börjat hitta på en massa "dumheter" i buren. Bla. så gnager han galler, han kan gnaga mitt i natten, eller gärna kl sex på morgonen… en natt väckte han mig säkert 5 ggr.
Så jag behöver helt enkelt aktiveringstips på saker han kan pyssla med i buren! Ös på med roliga ideér = )
Jag brukar ta fyra toarullar, sen skär jag ett äpple i fyra delar och lägger in en äppelbit i varje toarulle. Äppelbitarna ska sitta fast inne i toarullen så att dom får kämpa med att få ut äppelbiten. Mina kaniner kan hålla på hur länge som helst, Så när jag kommer ut nästa dag så ligger det sönderrivna toarullar överallt.

Tack för tips?! = )
Jag brukar också köra på toarulle, fast brukar lägga i havre, pellets eller lite gott från hamstrarnas fröblanding. Sist hade jag i russin, men aldrig prövat med äpple så det ska jag testa = ) Han älskar ju äpplen!
Har idag hittat en lägenhet, så kommer i jan/feb att flytta och så får min lilla nin det mycket bättre med Motion och vistelse utanför buren, och till våren kommer han troligen att få flytta ut =)
Men till dess så vill jag gärna ha ännu fler roliga aktiveringstips!! 
Ni kan ju alltid köpa en kompostgallersektion och göra en liten Hage utanför buren.
Lägg in lite tunnlar, gamla filtar, och ta ett snöre och sätt fast en morot eller godsak, häng upp den, så kaninen får kämpa lite med att få tag på moroten.
Mina kaniner älskar när man hänger upp en filt emellan 2 stolar eller annat, så att filtens kant precis nuddar golvet. Dem brukar då leka Kurra Gömma med varandra, och springa igenom filten och busa :)
#3 Min hane också! Det låg en tröja på en stol och så hängde armen på sidan av stolen, Han älskade att puffa och springa runt den :D
Men vad är egentligen viktigast, din mammas nya överdrag till stolarna eller att kaninen mår bra och får vara ute och skutta? Det finns ingen aktivering i världen som kan få din kanin att må bra av att sitta i bur hela tiden.
Han behöver Motion och stimulans också. Kaniner som får sitta i bur jämt blir först understimulerade som du beskriver din och sedan kan det gå över i depression.
Be din mamma snällt att prioritera kaninen framför stolsöverdragen.
Håller faktiskt med #5 om detta.
Kan du inte göra en Hage av kompostgaller? När jag hade en innekanin så vågade jag inte ha honom lös i rummet när jag inte var där pga av att jag var rädd att han skulle bita sönder saker. Jag gjorde då en Hage av kompostgaller som han kunde vara i när jag inte var i mitt rum. I hagen hade jag bla grenar, en boll med pellets i, pappersrulle mm.
Kastanjegårdens Kaniner

Nu blir det ett långt inlägg, men verkar som att jag behöver föklara lite för att slippa bråk i tråden = )
#5 & 6
Skulle jag kunna be mamma om det så hade jag inte behövt skriva här ; ) Att han mår dåligt av att sitta i bur hela tiden är ju just orsaken till att jag frågar er om lite tips? på roliga aktiveringar åt honom. Jag har ju inte skaffat kanin för att låta honom sitta i bur och ha trist, men ibland så ändras situationer. För att ta det kort och enkelt - jag har pysslat med djur aktivt i 10 år, så vad som händer med djur som blir understimulerade i bur vet jag mycket väl, har gått naturbrukslinjen på gymnasiet, håller på med hästar, hundar, smådjursuppfödare, studerat bla. djurparker och understimulerade djur där och mycket, mycket mer. Så den disskutionen kan vi hoppa över och slippa bråk = )
Men för att förklara lite mer för er som undrar, naturligtvis så dessa överdrag inget som är viktigt för mig, men för min mamma som betalat flera tusen för dem samt skickat efter dem från Kungshamn o Smögen vill nog inte ha dem sönderbitna tyvärr vilket jag förstår henne och tycker likadant. Han har redan bitit sönder bland annat flera lampsladdar, soffkuddarna, mina lakan, min mobilsladd, flytvästar samt en sladd till nån liten dosa som har med vår öppna spis att göra, så den lilla dosan är totalt oanvändbar och går inte att laga och hela funktionen till öppna spisen är förstörd - behöver jag säga att min pappa inte var glad…? Den här kaninen biter sönder allt i tyg eller sladdväg, oftast inte på engång utan först när han varit på en plats ett tag vilket kan vara allt från några minuter i sänger eller ett par dagar i ett rum och biter då på saker när han helt enkelt tröttnar på omgivningen. Spelar ingen roll om jag passar honom som en hök eller inte, han biter iaf sönder saker vilket gör det svårt att ha honom lös.
Att plocka ut stolarna varje kväll ur köket kan jag ju också pyssla med, men 8 stolar i vardagsrummet för att kaninen ska springa… det accepterar inte mina föräldrar varje kväll. Desutom så springer han bara i köket när vi är där, för annars så hoppar han över gallret, och oftast så blir det under middagen och då behövs ju stolarna. Och köket är enda stället i hela huset som han kan springa fritt i, för där fanns innan inget att bita sönder.

#3 & 7
Kompostgaller var ett bra tips?, bortsett från att han hatar att sitta i en sån Hage. Han bara gnager på gallret och försöker flytta på det och vantrivs uppenbart. Och samma sak där, en stor Hage av kompostgaller i vardagsrummet varje kväll kan jag glömma av det skälet att mina föräldrar inte vill att djuren ska ta över hela hemmet.
Tyvärr finns det inte plats för en liten Hage utanför buren heller (fast jag hade gääärna velat ha det) pga. av att mitt rum är för litet. Har valt att ge honom en stor och luftig bur som knappt får plats i mitt rum, isället för en liten bur och Hage utanför.
Hänga upp äppelbitar och morotsbitar i buren på snören har jag också kört med, men det var ett tag sen nu så det kan jag ju göra igen. Problemet med denna lilla sötnos till kanin är ju att han tröttnar så snabbt på nya platser/aktiveringar så man måste hitta på nytt hela tiden och just nu är jag idéelös ; )

du kan börja tricka med honom, lära känna han bättre, göra olika lekar/övningar, ha mycket spån på ett ställe och gräva ner godsaker där, jah det är bara fantasin som sätter gränser :D
du kan börja lära han att inte bita i gallret/tyg/sladdar mm, tex med att säga aj aj /sluta/stopp, du fattar nog grejen. det är bara att öppna fantasin :D

Har försökt att lära honom små tricks, men likadant där… får han inte det goda tillräcklingt snabbt/enkelt så skiter han i det och hoppar helt enkelt iväg och är inte längre intresserad.
Men lite småsaker kan han, bla att ta russin som jag håller mellan läpparna och att sträcka sig lååångt upp på bakbenen och ta russin som jag håller i handen. Eller hämta små hårda brödbitar på en speciell plats i köket osv. Men klart att jag fortsätta att lära honom fler trix, får leta upp något riktigt gott godis och ett stort tålamod = )
Du anar inte hur mycket jag har bannat honom när det kommer till att inte bita på saker, och ska jag vara helt ärlig så har jag efter snart 4 år gett upp att träna honom i den saken. Jag plockar istället undan allt som han kan vara intresserad av att bita på.

haha xD men ta hans värkligen goodaste godis, om han går får han väll göra det tillslut lär han sig att om jag går skiter hon i mig och jag får inget godis. har en kanin som gör så men det går att övertala honom sen tycker han det är kul :)
då tror jag nästan att du har för lite gnagar saker i hans bur,
ta många grenar och bara lägg i buren både roligt och gott, annars kan du köpa trä saker han kan gnaga på.
allt går att av vänja det spelar ingen roll på ålder, det låter som om han är väldigt envis ?
så var envis tillbaka så ger han sig :)
okej lite mer tips? på akktivering nu då :P
en tunnel som går från buren ut till en liten Hage av kompostgaller.
sprida ut maten i hela buren istället för att ha den i matskål.
ja ger han mer kärlek från din sida sitt och kela/lek med han så mycket du kan,
många kaniner gillar/kul att man tar moppen och lixom jagar dom med den fast inte så att det är elakt och att kaninen tar illa upp.
du själv kan göra en liknande lek genom att ta och stampa med händerna bakom honom så han tillslut kommer att jaga dig och så men beröm jäätte mycket när ni är klara ( gör det här bara om du känner och har bra kontakt med din kanin)
lycka till :)
Det verkar som att han helt enkelt som att han inte "får plats" innomhus.
I detta läge skulle jag nog faktiskt flytta ut honom..
Utomhus kan han få ha en stor kompostgallerhage, springa runt och busa i gräset. Den friska luften, nya omgivningen kommer få honom på bättre tankar än att vara uttråkad.
För om jag fattat rätt, så trivs han inte inomhus över huvudtaget, låter det som iallafall :)
#8 Att kaninen gnager är inte hans fel. Ditt ansvar att kaninsäkra hemmet och anpassa det efter honom.
Sedan kan du komma med hur många års erfarenhet, gymnasieutbildning och smådjursuppfödning mm som helst men du kan ju inte säga att det är fel på kaninen och höja mammas dyra inköp till skyarna.
För kaninens skull borde du nog fundera på att göra honom till utekanin från nästa vår/sommar. Man ska inte ha kaninen inne om det betyder bur dygnet runt för att kaninen helt enkelt inte är välkommen någon annan stans.
Bygg en rejäl och säker hundgård med stor bur på ben där han kan skutta runt och vara glad itstället för att sitta instängd inomhus.
Det är ju hur kaninen har det och hur han mår som räknas, inte vilken erfarenhet du tycker dig ha som räknas. Kaniner trivs inte som burdjur dygnet runt, de behöver få skytta fritt, leka, undersöka och aktiveras. 

Tills du kan flytta tycker jag du ska köra kompostgaller, kanske två set och göra stor yta. Där kan han ju vara dygnet runt sedan. Du får offra en del av ditt rum helt enkelt. Min kanin är ofta "rastlös" och på hösten när det blir kallt känns vår annars stora lgh lite. Bästa grejen är boll som du kan lägga t ex pellets i. Min nin för halva maten i buren och halva i bollen. Vi brukar köra lite fotboll och sno bollen i från varandra och i bland rullar hon själv.
Det finns också en annan typ av gallerboll som man kan antingen hänga i kompostnätet högt upp så han får gympa lite eller rulla på golvet. Olika pallar tycker de också är kul. Både att hoppa upp på och ligga under. Om du lägger ett stabilt typ (obs trådlöst tex fleece) över burtaket så kan de hoppa upp och ner där. Se bara till att tyget sitter fast runt så inte han får möjligheta tt fastna med tassen när han hoppar upp eller ner.
Lycka till!!

Aktiveringsleksaker hittar du hos mig http://gott-godis.info.se
dessutom med ett unikt tillfälle där det tillkommer ingen frakt till mig, det vill säga man sparar in 150 delat på alla som beställer :)
Om jag var i din situation skulle jag se över om det fanns annat att göra. Går ditt rum att kaninsäkra? Att plocka ut exempelvis mattan medan kaninen är ute kan man göra, lyfta undan sladdar och och på så vis kanske din kanin kan få springa i ditt rum en stund.
Ett annat rum som kan fungera är badrum - där finns oftast inte så mycket handdukar, mattor, sladdar osv på golvet som kan bitas sönder.
Sedan, har du provat att gå i sele med din kanin inomhus? Låter kanske lite konstigt, men vill du förhindra att din kanin biter sönder saker; ställ då upp på den och följ efter runt i hemmet, låta den undersöka osv. Då blir du även med fokuserad på kaninen och kan se när den tänkar bita/gnaga osv och kan då plocka bort din kanin därifrån.
I buren kan du stimulera med små tunnlar från exempelvis Ikea, toarullar, ge den lite halm att busa och leka i och glöm inte grenarna! Många kaniner gillar att gnaga på grenar vilket också sysselsätter dem.
Jag röstar dock för att du i vår/sommar flyttar ut din kanin utomhus. Men tills vidare; lycka till! 

#14 Trist med tråkiga och lätt nedlåtande/kränkande inlägg.
Javisst, jag kan skriva att jag har hur mycket erfarenhet som helst, men DU VET ändå inte hur mycket jag kan eller hur mina djur har det, förutom just det jag råkar skriva här så var försiktigt med vad du skriver så att du inte gör någon stackars liten flicka ledsen i framtiden. Jag tar ditt inte åt mig av din trista ton i inlägget eftersom att jag vet bättre än så och vilken erfarenhet jag har och hur bra mina djur har det. Ta och läs igenom mina inlägg en sväng till, för ditt inlägg gav mig inget alls då jag redan gett dig svar på det du skriver i mina tidigare inlägg eller vet allt du påtalar. Dessutom så har jag aldrig sagt eller ens tänkt tanken att denna situationen gör att det är fel på kaninen, för det vore att kränka kaninen ifråga.
#18 Man kan uppfatta saker olika, men jag tyckte det var nedlåtande av dig att komma med erfarenhet och mammas kuddar mm när du först bett om råd.
Hoppas du kommer på en bra lösning i alla fall. 
#18: Jag tror på dig. Och jag tvivlar inte på att du inte har erfarenhet, men jag tycker att du kanske kan hitta något annat ställe till kaninen att vara på. T.ex ditt rum
Håller med dig om att det är tråkigt att man får tillbaka kränkande inlägg när man frågar om råd, har själv varit med om det.
Jag önskar dig iallafall lycka till i framtiden med dig och din kanin.

Att min kanin inte redan har fått flytta ut är för att vi har otroligt mycket räv i krokarna, och jag har inte velat riskera hans säkerhet. Men dit jag ska flytta finns en underbar balkong/uteplats på baksidan av huset där det är relativt skyddat så det blir perfekt för honom att flytta ut dit till våren.
Hans bur innehåller en stadig hemmagjort sitthylla, diverse gamla/nya grenar i olika storlekar, en liten träpingla och en platspingla, vattenflaska och matskål och underlag består av kuttenspån/toalätt med ett tjockt lager halm att busa runt i eller gosa ner sig och och sova gott. Däremellan så har han ibland en tunnel i buren men oftast så får han leka med den utanför, och såklart olika andra små aktiviteter som varierer från dag till dag.
Tack till er andra för fina tips?! Ska prva lite nu i veckan, och ska ta en tur till djuraffären imorgon och köpa en såndär gallerboll att lägga grönsaker i. Har tidigare varit lite skeptisk till dem, men varför inte testa och se om han tycker det är kul =)
Om yttre möjligheter gör att ens kanin inte får den stimulans den behöver så kanske man bör fundera på om man ska ha kvar kaninen eller erbjuda den någonting annat.
Man skull ju aldrig bygga en box och ställa in en häst där om det inte fanns någon Hage där den kunde få röra på sig, då borde det ju inte vara okej att ha en kanin i bur om den inte har möjlighet att få röra sig pga att man är rädd att den ska förstöra. Då får man se till att den kan vara någonstans där den inte kan förstöra :)
Testat med fyspray (sånt som smakar illa) på ställen där han biter?

#22 Men herregud, jag brukar inte tappa tålamodet men nu gör jag det så smått…! Min kanin har haft det superbra under 4 års tid, DAGLIG utevistelse och mys utanför buren i kaninsäkrat rum.
Men så uppstog en sitaution jag inte kan råda över och visst det handlar om några ynkliga tygöverdrag som jag struntar totalt i, men med en familj som inte är utav samma uppfattning så är inte så lätt. Hade jag kunnat lösa problemet på annat sätt så skulle det redan vara gjort - tro mig, mina djur betyder allt för mig. Jag kan praktiskt taget vända ut och in på mig själv för att lösa det till det bästa för mina djur.
Det är ju inte så att han aldrig får komma utanför buren om det låter som så i mina inlägg, utan han får komma ut mycket mindre nu än innan vilket gör honom gring och understimulerad med all rätt från hans sida. Så med lite mer sysselsättning i buren ett tag innan jag flyttar och kan ge honom mer tid utanför buren är vad jag sökte med min tråd. Och till våren får han flytta ut, men inte nu då det är full snöstorm utanför fönstret.
#22 Det låter som om du menar att kaninen inte får någon Motion. Som om den får sitta i sin bur varje dag, hela tiden. Ni förstår väl att det inte är så.
Ni förstår väl att Nicolina aldrig skulle låta kaninen bara sitta där!
Hon bad om hjälp med aktivering, den här tråden tog en annan riktning mot hur kaninen har det och många verkar tro att hon missköter kaninen.
Jag förstår inte er människor? Varför inte bara ge henne tips?, om ni inte har det skriv ingenting! Visst, ni kan bli lite oroliga, men den här tjejen är inte dum i huvet precis. Hon vet vad som händer, kan hända och hur man gör för att vissa saker inte ska hända. Ibland händer det att en situation uppstår som kaninägaren inte kan rå för och då kan inte man göra så mycket annat än att acceptera situationen och bara försöka göra det bästa av det, i detta fall ge kaninen mer aktivering.
Oj, vad skönt det var att bara skriva det där.. :)
P.S Inte endast till dig #22. Utan till alla!
#23 Förstår dig.. :( Tips: Lägg in pinnar, du kan kanske lägga in en tygbit eller gammal sjal med lite godis i så kan han böka runt och leta godis, detta ifall du tror att han inte kommer äta av tyget! :) Har flera tips?. Säg till ifall du vill ha fler! :)

#19 Nedlåtande av mig? Nu får du väl ändå ta och ge dig…!?
Jag har inte bett om råd om någonting alls för jag vet mycket, mycket väl hur man sköter om en kanin så det är slutdiskuterat. Utan det jag bad om var små tips? på aktivering, dvs roliga och stimulerande aktiviteter. Se skillnaden mellan tips? och råd och läs inlägg två gånger innan du svarar så det slipper bli bråk och trist stämning i en tråd som annars kunde ha varit jätterolig och intressant för andra också.
Detta inlägg är riktat till alla andra som också ifrågasatt hans skötsel, för den är fläckfri! Ni som vill är varmt välkomna hit hem och träffa honom om det är någon som tvivlar på det.
#25 Ja naturligtvis kan den vara fläckfri men du sa ju själv att han är understimulerad och att han biter på allt möjligt, så då drog iallafall jag slutsatsen av att han kanske inte trivdes med att sitta i bur så mycket oavsett om han får toarullar i buren eller inte. Men ursäkta om så inte är fallet, men tycekr det är konstigt att en kanin river hemmet om den trivs.

#20 Tack! = ) Jo det är ju trist för hela forumet att det blir sådana inlägg i en tråd, och tråkigast är ju om det faller på ett yngre barn som får en massa skit av andra som anser sig större, bättre och duktigare och inte förstår att detta lilla barn kanske har sin kanin på nåder hos föräldrana och gör allt för dess skull. Har sett många sådana exempel.
Tack för ditt tips?! Han får skutta i mitt ibland men det räcker ju inte med Motion riktigt och är ingen bra lösning och så går han och naggar i mina lakan i sängen… haha. Men ikväll ska han få mysa lite i sängen med mig innan vi somnar = )
Jag har läst

#24 Tack för ditt trevliga inlägg, härligt med en positiv och gullig människa som har förtsått mig och min mening med tråden från början! Du har ju beskrivet det mycket bättre än vad jag själv har gjort. Skratta till lite när jag läste några av raderna och blev så glad! =)
Det där med tygrulle och godis var en bra grej, tror inte att han äter av tyget då han inte gjort det innan utan biter nog bara sönder. Bara ös på med mer roliga aktiveringtips! ; )
#26 Åter igen, jag har ju startat tråden av just den anledningen att min kanin inte trivs pga. av att han för tillfället är understimuletad. Så ditt slutsats att han inte trivs med att sitta i bur så mycket är helt korrekt… för ungefär sjuttiofemte gången. Snälla, rara LÄS inlägg helst två gånger så kanske man slipper skriva samma sak igen.
Dåså, då hade jag ju uppfattat saken rätt ;) Hoppas din kanin trivs lite bättre snart!

En liten fleecefilt eller ett gammalt örngott som han kan "bygga" med. De blir vackert "kaninmönstrade" efter ett tag :)
Toarullar med godis i.
Grenar. Stick grenar genom buren och häng gräs eller annat godis på dem.
Kattleksaker typ bollar eller rullar med pinglor i (tror inte mjuka råttor är så bra, vet inte vad som finns inuti)
Lycka till!
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

Her funderat på de där sakerna med pinglor i…alltså..det låter konstigt att Kaniner skulle gilla ett så pass gällt ljud? Har sett det på kanin-proffs-tips på youtube också…Vad säger ni?
#27: Ingen orsak, tycker som du att det är tråkigt när man vet att det finns små barn här inne. Då tycker jag väll att man ändå kan bete sig lite moget, om man nu "tycks vet allt" inom kaninvärlden.
Ett roligt tips? är att hänga upp en gammal handduk eller filt med hjälp av klädnypor i taket på buren. Häng den så att kanten på handduken precis nuddar botten på buren, kaninen kan då få kämpa med att komma till "andra sidan buren".
Mina kaninen rycker ner den, och bäddar in sig i den :)
Kanske sa detta tips? i tidigare inlägg, men men, här kommer det igen.

En liten varningsklocka på tyg! Använd tyger som inte har trådar t ex fleece, om man nu vill använda tyg. Trådar kan fastna i magen på kaninen, de kan också trassla in sig om de gått loss på dem ett tag.
Jag skulle nog rekommendera att hänga upp tex morötter eller galler boll med morot och äpple i (bara lite äpple), eller hö så de får kämpa.
Av ngn anledning så triggar man ju igång deras envishet när det inte får tag i det med en gång:-)

Jag brukar roa mina kaniner med att strö ut lite torkade morotsbitar i halmen i buren så att dom får leta runt lite efter gobitarna…detta brukar dom roa sig med ett tag…dom får tänka lite, andvända nosen och desutom mumsa på något gott.

#33 Ljudet på de pinglor som finns i kattleksaker är ju inte så högt. I alla fall inte på de saker jag har här. Jag har en del kattleksaker (mest bollar i olika storlekar men även ngr pinglor) ligger i en liten korg och den slänger han iväg så alla grejorna trillar ur. Sedan buffar han bara lite på grejorna när han konstaterat att korgen är tom och ägnar sig åt något annat.
#35 Bra att du poängterar det med vanliga tyger. Örngottet är numera borttaget eftersom det var dags att städa bort ändå.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

Har inte läst prec allt men såg frågan om du kunde ha kaninen i ditt rum och hittade inget svar.Är det något du tänkt på?
Undrar ochså vad du har för bur?
I min lägenhet har jag en utebur till min kanin med två stora plan. Det är lättare att stimulera den om man har en större bur.Min kanin blev superglad med två plan och underhåller sig med att kuta upp och ner hela tiden även om burdörren är öppen:P
Tänkte bara tipsa om en sådan bur för min kanin älskar den, vi har burdörren öppen nästan jämt men han går ut, tar ett varv och återvänder till hemmet:)