Skulle det funka ?
Jag börjar bli sååå sugen på att skaffa en hermelin.. har alltid velat ha en .. problemet är att jag redan har en kanin, en blå wiener/belgisk jätte hona på snart 5 år .. har haft henne ihop med en kaninhona innan, men det funkade inte alls, min kanin blev jätteelak mot den andra.. Men, med marsvin o hundar å alla andra djur funkar hon jättebra, vad tror ni, skulle det funka med en kastrerad hane ? Även om hon visat dumt beteende mot en annan hona.. Och tror ni storleken är för olika så det inte passar ? Hon väger runt 5 kg.. Säg vad ni tror ? :) Är ju omöjligt å säga utan å testa o så, men ni som är lite mer kunniga.. vad tror ni ?
Varför ha dem ihop? ..
För jag egentligen inte har plats med två burar..
#2: Om du inte har plats ska du inte skaffa en till kanin.
Kan du berätta varför du tycker det kanske ? :S
tänk om de inte går ihop, då måste du ju sätta de i två burar.. och om du inte har plats så är det kanske inte en så jätte bra idee..
ett tips? om det är så att din kanin bor inne kan du ju isf bara sätta en till bur åvanpå. så tar det inte upp golvyta!! =)
hoppas du löser det på något vis.. för heremliner är ju bara för goa! =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
1. Kaniner bor ensamma på riktigt. Dvs. det är inte naturligt att dem bor ihop
2.Som jag uppfattar det tänker du sätta ihop en hermelin (ca 1 kg) med en belgisk jätte (5 kg). Skulle inte bli förvånad om hermelinen hittades död en dag.
3. Att skaffa djur trots att man itne har plats är själviskt. Då tänker man inte på sitt djurs bästa.
4. Vad gör du om kaninerna inte går ihop? Ska du bara sälja kaninen då?
Alltså.. plats har jag väl egentligen om jag verkligen trycker in en till bur så^^ Men har det helst inte.. så skulle det inte gå så Kan jag sätta dom i separata burar.. men hade tyckt det var trevligast om dom kunde bo tillsammans..
E det inte lite osmidigt att ha dom på varandra ?
Har du själv en hermelin ? :)
Det verkar vara bättre att vänta tills du får mer plats isåfall, som föregående skrivit så kan det hända att dom inte går ihop, och hermelinen är ju då i underläge pg.a sin storlek.. :/
Men som #5 sa så kanske du kan ha en bur ovanpå den du har nu?
#7: Du hade tyckt det var trevligast ja. Men tror inte en kanin smo redan visat att den ogillar andra kaniner trivs ihop med en annan? -.-
#9 .. jag tycker inte man kan säga att min kanin ogillar andra kaniner, då hon bara träffat en enda kanin förut, och bara för att just dom inte funkade ihop betyder väl inte det att hon inte gillar några kaniner alls!?
#8 .. bur ovanpå, e inte de väldigt jobbigt när man ska öppna burarna o så ? har aldrig haft så så jag vet inte :P
hm,, nä det är ganska smidigt faktiskt! för om man har ont om golvyta så är det ju helt perfekt =) men men, har du inneburar då? :P
#11 .. japp jag har inneburar .. :P jag tycker det känns så otrevligt för kanin som får va underst haha ^^ nåt jag fått för mig :)
Tror jag skiter i att skriva i denna tråd. Att sätta ihop kaniner för att man själv tycker det är "ååh så kuuul" är fjantigt, själviskt och idiotiskt. Tycker det är helt totalt onödigt att sätta ihop kaniner överhuvudtaget, sålänge kaniner inte är helt beroende av sällskap frå andra niner.
Personer som skaffar kaniner fast dem egentligen inte har plats sjunker så jävligt mycket i min ögon.
Ska nog sägas att inget i mitt förra inlägg var riktat mot någon
#13 , men herregud! *borttaget*..
vart har jag sagt att jag ska tvinga ihop dom å låta dom bo ihop om dom inte alls vill, för att jag tycker det är "ååååhh så kul!!"!? har skrivit 35 ggr att jag vill prova o se om dom trivs ihop, gör dom inte det kan ja sära på dom .. NEJ, dom är inte beroende av kaninsällskap, men dom kan väl tycka det är trevligt med en kompis!
har jag sagt att jag inte har plats för kaninerna ? har sagt att jag inte vill ha en stor bur till, rent tekniskt kan ja sätta in en till bur, men jag vill helst inte ha det, om kaninerna skulle trivas ihop.

Varför ta risken? Jag skulle inte vilka vakna en dag och se att min kanin blivit krossad under en annan kanin. Och som också Myriis säger trivs kaniner bättre ensamma OM dom inte bott ihop sen de var yngre. Och eftersom du skriver att hon blev "jätte elak" mot den andra kaninen är det väl inte värt att ta risken bara för att du vill ha en till kanin? Och att sätta ihop en 5 år gammal Belgisk jätte som säkert väger upp emot 5-6 kg med en liten hermelin är riktigt riskabelt.
#15: Nu blir jag tvungen att skriva här igen iaf. Läs mitt andra inlägg , 14-
Jag tycker inte att du ska ta risken, de är ju inte så smart. Tänk om en kanin bli skadad? äre värt?
Herregud vad alla missuppfattar allting .. går ju inte skriva ett ord utan att alla här tror att man vill plåga sina djur till döds eller nåt..
Självklart skulle man väl aldrig slänga in den nya kaninen till min andra å låta dom va där utan å kolla osv osv, det trodde jag va en självklarhet, därför tog jag inte upp det, det funkar inte så, jag är inte dum i huvet alltså.
#17, ditt andra inlägg fanns inte där när jag postade mitt.
Och självklart var det riktat mot mig eftersom du började inlägget med att klaga på hela tråden.
#20: Nej, det är inte självklart? -.-
Kaniner är nattdjur, så det är inte alls konstigt om dem ligger helt still hela dagen utan att vara elaka mot varann för att sedan attackera varann och döda varann under natten.
Som sagt.. trodde det var självklart att man inte satte dom i samma bur direkt, men det var det tydligen inte .. alla här verkar tro att ja ska slänga in kaninen, stänga buren, gå därifrån å hoppas på det bästa.
har ju två burar från början å låter dom sakta lära känna varann utanför buren osv.
#21, är kaniner verkligen nattdjur? :/ Det visste inte jag!

Flickor, ni får självklart diskutera men på ett trevligt och vänligt sätt. Kom ihåg skrivreglerna. :)

Kaniner är väl mest aktiva i tidigt på morgon & sent på kvällen?
#22 Utifrån faktan vi fick skulle du sätta dem tillsammans. Varför frågade du annars om de skulle funka ihop?
#25 .. JA , jag vill sätta dom tillsammans, men det tar tid o prova om det ens går.

#26 Aja, du gör som du vill, självklart, men frågar du oss om en sak får du räkna med våra åsikter om saken! Och jag tycker inte det verkar som en bra idé.
Självklart vill jag ha era ÅSIKTER , men påhopp och allmänt konstiga tjuriga kommentarer, vill jag inte ha.
alltså jag har hört mycket om detta nu på sistonde, och då har jag bla läst att de flesta kaniner inte vill ha sällskap.. men nu kan det ju faktiskt vara så att henne kanin kanske tillhör den grupp som faktiskt gillar sällskap. det funkar kanske denna gången.. man vet ju aldrig.. men sen å andra sidan så har den ju som sagt inte alls gillat en annan kanin.. såååå..
OCH jag förstod faktisk att hon inte bara tänkte släppa in den andra nya kaninen direkt och sen bara gå iväg.. det trodde jag också var en självklarhet. men tydligen inte.
aja jag kan bara säga att jag står imellan detta. jag håller inte med någon speciell..
#29 , skönt att nån förstod hur jag menade iaf ^^
Jag håller med nr 29, tyckte också att det var en självklarhet att Taci inte bara skulle släppa in kaninerna i samma bur och gå sin väg. Som kaninägare har man ett ansvar, spelar ingen roll om man har 1 eller 2 eller 28 kaniner!
Och jag tror att Taci tar bra hand om sin kanin/sina kaniner och ser om ngt händer med dem eller om dom mår dåligt och då litar jag på att hon gör ngt åt saken! :)
#31.. mmm det var typ så jag menade :P
#32, hehe , jaa. Förstod det! ;)
Tack .. :) Klart jag tar bra hand om mina djur, dom är ju det finaste jag har =)

#29 Undrar bara en sak; Hur kan du tro att hennes kanin är en av dem som gillar sällskap när hon enligt Taci var jätte elak mot sin förra burkompis? Bara undrar ;)
Jag menar absolut inte att du inte tar hand om dina djur, och det är bra att du anpassar dem vid varandra innan du låter dem dela bur, men jag tkr fortfarande inte att en hermelin ska bo med en belgisk jätte ..
Jag kan faktiskt hålla med twinnie om att en hermelin och en belgisk jätte inte är den bästa av kombinationer. Men de kanske kan om man säger vara vänner, men kanske inte bo ihop..? :)
#35.. om du läser så står där KANSKE.. jag kan ju knappast veta.. om nån vet så är det ju Taci… ;P
Blir jättehonan arg på hermelinen så kan det gå väldigt illa. Hon kan bita hermelinen innan du hinner gå dit och stoppa dem, och det kan ge väldiga skador på hermelinen. Tycker du borde skaffa en kanin i ung. samma storlek om du är ute efter en kompis till kaninen, men de flesta kaniner trivs ju bäst för sig själv i egen bur :)

#37 Nej, jag frågade inte heller om du visste. Jag undrade hur du kunde tro det ;P
#39.. ja iomed att den andra kaninen som hennes kanin inte gillade var en hona.. och hon själv är en hona. så blev det kanske inte så bra.. men om hon nu ska skaffa en kastrerad hane så varför skulle det inte gå,. om det går så går det om inte,, då får man inse läget helt enkelt. :P
och jag kan också hålla med om att du nog ska isf köpa en störra ras. att kombinera en av de största raserna med en av de minsta är kanske inte så lyckat..
säger också så att din belgisk jätte hona kanske inte dödar hermelinen med flit… men den kan av misstag råka sätta sig på hermelinen och då dör den… :( om du ska skaffa en till kanin borde du skaffa en större än en hermelin :)
Ok, kul att höra andras åsikter.. :)
Jo det är ju lite skillnad på storleken .. men jag tänkte, vissa har ju en tax ihop med en sankt bernhardshund tex så det kanske skulle gå ändå, men jag vet inte :) Tror nog jag väntar med hermelinen tills jag antingen inte har nån kanin alls kvar eller tills råttorna går bort, så får väl hoppas att det dröjer :)
Vill bara säga att mina kaniner, Leah och Molle, bor som de flesta vet tillsammans. De är bästa vänner och man ser hur ledsna och slöa dom blir när man särar på dom. Så absolut kan det funka.
Men som du skrev i #42 så håller jag med om att det är nog bäst att vänta med en hermelin, eller istället testa med en kanin i ungefär samma storlek. Känns lite säkrare
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]