Vilken årstid är bäst?
Här i forumet srivs det mycket om kaninungar som kravlat sig ur boet och frysit ihjäl. Mina kompisar ska eventuellt para sina honor och de tänker göra det i nästa höst, = ungarna föds på vintern. Jag tycker att de borde para i sommar istället, risk att ungarna fryser ihjäl annars, eller?
Vilken årstid tycker du är bäst för ungar att födas på? Sommaren, våren, hösten eller vintern? Berätta varför! :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Beror väl på om kaninen är inne eller ute ^^ Under sommarn kan man tänka att det är skönast, men då kanske det blir fööör varmt? Våren tycker jag, då är det mitt emellan varmt och kallt :)
Ungarna kan lika gärna frysa ihjäl om de föds under sommaren. Kullen föddes den 24 maj, och en av ungarna kravlade ut boet och frös ihjäl. Men visst är ju risken större vintertid att de fryser ihjäl.
Men våren tycker jag är en ganska bra tid Att ta en kull på sin hona. Dock tycker jag alla får göra som de vill när det gäller detta. =)

Håller med Ninni. Våren tycker jag är lagomt och kanske den bästa tiden att sälja en kanin? :)
#2 Jag som trodde att det var värmeslag som kaninungarna kunde dö av under sommaren :S Inte att frysa ihjäl, men nu när jag tänker efter så låter det lite logiskt :P
Ska det inte vara typ 30+ för att en kanin ska överleva? :P
30+ är väl lite överdrivet men våren tycker jag är bra.. :P

Tack för alla svar! :)
www.frihetenskaniner.se
Parar på våren, oftast i mars, så föds de i april. :) Tycker det funkar bra.
Beror också lite på hur man har det i boet m.m Vet folk som haft ungar i December, Januari och Februari m.m och det har även där funkat bra 
*putt ^^

När brukar ni para? :)
www.frihetenskaniner.se