Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2178 ggr
KaninPiggelin
0

Godisrecept? =)

Jag "samlar" på godisrecept till kaniner, och jag undrar om någon har något recept att dela med sig av?Glad

Ett bra recept:

3 dl havregryn

ca 2 dl vatten

Valfritt innehåll (cornflakes,müsli,russin m.m)

Bara att blanda och sätta in i ugnen till det är krispigt. Annars så kan man ta ut det ur ugnen lite tidigare och låta torka i rumstemperatur i 1-2 dygnSkrattande

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

LucyLove
0

#0 Hur många grader ska ugnen vara på? Hur länge?

KaninPiggelin
0

Ca 75 ° du får hålla koll lite kanske tar 20-30 min ;) Ibland tar det låång tid :P

LucyLove
0

#2 Okej. :)

Ellenfyrkant
0

Ska nog pröva när jag kommer hem, brukar det vara uppskattat hos er som prövat ? Flört Ekologiskt får det bli. Cool

Mvh Ellenfyrkant

KaninPiggelin
0

japp, dom älskar det :D Men jag brukar ha i ugn kanske en timme och sedan får det stå och torka i ca 2 dygn CoolOm man vill ha det riktigt knaprigt Tungan ute

[Becca-]
0

Jättekul med lite nya godis recept!
Ska genast testas här hemma, även om dem är kräsna.
Men har hört någonstans att russin är väldigt sött, och hellst inte ska ges till kaniner? Rätta mig om jag har fel, det är bara något jag hört. Flört

LucyLove
0

#6 I små mängder går det nog bra :) Kanske 2-3 åt gången?

Onslow
0

Havregryn sväller i magen har jag för mig? Jag kan ha fel men vad jag vet är det inte bra för kaniner.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[Becca-]
0

Okej, då vet jag!
Kom på ett recept som jag brukar ha på helgerna. Vet inte om det är "godis" men jag brukar kalla den "Mixgröt" som är jätte-enkelt:
1 portion:
1 dl vatten
1/2 dl havregryn som ni sätter in i micron på 1.20 minuter. Eller tills det blir en bra konsistens = grötig.
Mosa banan och skiva äpple och blanda i. Ha även i lite torkade jordgubbar, äpplen, blad, morötter, russin eller annat som ni har.
OBS! Servera endast när gröten svalnat till fingertemperatur, och det kan serveras med lite ljummet vatten nu när vintern är här Flört

[Becca-]
0

#8: Alldeles rätt. Men eftersom man oftast lägger dem i blöt innan servering som i t.ex gröten i inlägget ovan, så sväller det i vattnet, och blir inte större.
Så om man lägger det i blöt, så fungerar det. Tungan ute

Onslow
0

#10 Aha, okej.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Sussii92
0

Putt :) Underbar tråd :D Nu till jul blir man lite extra sugen på att pyssla och såklart ska kaninerna också få något lite extra :) Ska helt klart prova ovanstående recept! :)

Onslow
0

Du behöver inte putta när det har varit aktivitet i tråden samma dag. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Sussii92
0

#13 Vet, kände bara för att putta upp den lite extra när det äntligen var en riktigt rolig tråd ;) Kan vell inte skada? ingen har dött av det iaf :D

KaninPiggelin
0

Om man låter havreblandningen stå tillräckligt länge i ugnen så blir det krispigt som vanligt kaningodis :) :D

brandie
0

Kanske nån mer som har något riktigt gott recept? Ska röra ihop lite gott nu till dom små kanierna;)

KaninPiggelin
0

#16 Japp ;) Dela gärna med er av era bästa recept :D