Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4636 ggr
MangoO
0

Brukar ni.....?

Hej!

Undrar om ni brukar sära på hona och ungar, och i sånna fall när?

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

Ellenfyrkant
0

I alla fall hanarna ska flyttas ifrån mamman innan könsmognad.

Mvh Ellenfyrkant

hugoochip
0

Innan hanarna blir könsmogna:)

ElinJL
0

Precis innan hanarna blir könsmogna så man inte riskerar bråk i buren, Visst vissa går ihop med inte andra… Honorna brukar få gå kvar ända tills dom blir sålda! ;)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

[vretenskaniner]
0

Jag särar på ungar och mamma vid 7 veckor. Sedan låter jag ungarna gå tsm tills de blir sålda! :) Vid könsmognad på hanarna säras de =)

[Bolten]
0

Gör som #4, tycker synd om honan efter att hon stått ut i hela 8 veckor med massa små busiga ungar :P

[vretenskaniner]
0

#5 Hahaha, precis så tänker jag med! Tungan ute

MangoO
0

#5 Jo ja tycker synd om min hona som fått stå ut med sina 5 busungar Tungan ute Så ska nog sära på dom vid 7 veckors ålder.

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

Nickel
0

Tycker det beror på mamman. Min hona verkligen älskade att vara mamma och diade tills dom var ca 12 veckor, så tog bort hanen vid 10 veckor, de var väldigt små så han han inte bli könsmogen. Sen gick honorna kvar med mamman ett tag  till, nu bor en hona kvar med mamman. :)

PrinzeZz
0

Beror lite på, särar på dom gör jag alltid men det är frågan om när.

En kull där ungarna är väldigt stora, fina och välutvecklade redan i ung ålder händer det att jag särar på mamma och ungar vid 7 veckor, behåller ungarna tills dom är 8-9 veckor innan jag säljer, sen händer det att ungarna bor kvar till 9 veckor innan jag både särar och säljer. Beror helt enkelt på hur "mogna" ungarna är.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

hjartelyckanskaniner
0

Jag särar de när de är runt 7v gamla:) men diar de fortfarande så får de ju såklart gå ihop längre. Men alla mina har slutat dia vid 3-4 v ålder.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Katti
0

Nej du, inte slutar de dia när de är 3-4 veckor! De diar bara inte när du ser!

Jag är noga med att inte ta alla ungarna från mamman på en gång. Har aldrig hört talas om någon kanin som har fått mjölkstockning, men jag är övertygad om att det kan vara obehagligt för henne om hon fortfarande producerar mjölk men alla ungarna plötsligt är borta.

Johanna3
0

Jag ska nog sära på mia nu..dom är 7 vekor.. som är små små MONSTER!!! Anfaller nästan mamman och suger ur henne allt vad dom kan!! Jag tycker synd om henne… Foten i munnen

Johanna3
0

Mjölkstockning är nog ganska vanligt hos alla djur när ungar slutar dia.. oftast tar kroppen hand om den överblivna mjölken.. i enstaka fall inte och honan får inflamationer, feber och blir väldigt sjuk..

hjartelyckanskaniner
0

Jag har sett alla mina ungar dia. När de börjar äta fast föda så slutar de snart med att dia. De har kanske tagit en liten slurk då och då men inte bara diat. Min första dvv fuchs ena bror låg och diade när han var 7 veckor gammal. Han var enormt stor och fick nästan inte plats under honan men han kämpade för att få sin mjölk.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Lurvas
0

Jag flyttar honan från ungarna vid 7-8 veckor, låter ungarna behålla den bekanta miljön i hemma buren. Är det någon unge i kullen som verkar liten så får den ensam följa med mamma till den nya buren- om mamma kanin inte verkar allt för sliten. Att sina sina honor innan avvänjning borde väl vara själv klart?! Dra ner rejält på kraft fodret någon vecka innan av skiljningen bara så minskar mjölk produktionen kraftigt.

Råttliv på Runnavägen

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Katti
0

#13, har du belägg för att det är vanligt hos kaniner? Har man mjölkstockning så blir man väldigt dålig och får hög feber och väldigt påverkat allmäntillstånd. Jag är absolut säker på att ingen av mina kaniner någonsin har haft det och jag har haft många hundra kullar. Var tidigare (innan jag själv fick barn ;-) ) inte så noga utan det hände att jag tog alla ungarna på en gång.

#14, Nu förstår jag inte? Det är klart att de inte bara diar när de även äter mat. Det är dessa små slurkar vi pratar om! MIn uppfattning är att de allra flesta kainer diar tills de är i all afall två månader om de har chansen.

#15, varför skulle mjölken minska om man tar bort kraftfodret, men fortfarande har fri tillgång till hö? Det tror jag inte ett ögonblick på. Det är ändå hö, och grönt, som är den naturliga maten!

Johanna3
0

#16 Jag har sett mjölstockning hos alla mina digivande djur. Om man är uppmärksam ser man detta!! Vilket du borde sett om du haft hundra kullar! Oftast går det över på ett par timmar. Sjuk blir man inte förrens det bli inflamationer som jag redan skrivit i mitt tidigare inlägg.

Katti
0

Får alla dina digivande djur mjölkstockning så är nog något på tok kan jag kontra med då… Antagligen har jag, som har ammat tre barn, haft det många gånger själv. Tur att jag är så ouppmärksam att jag har missat det. Är väl inte så känslig helt enkelt då mjölkstockning sägs ge hög feber och stor smärta. Men vad vet väl jag…

[Kaninlycka]
0

Jag ammar själv min lilla son just nu och ammade även min dotter när hon var bebis. Har hört om många andra som fått mjölkstockning både under pågående amning och när de slutad tvärt, men jag tror att man är olika känslig.

Jag slutade amma min dotter från en dag till nästa, hade dock trappat ner lite innan. Men behövde bara mjölka ur lite några dagar och fick inga problem alls.

Att mjölken försvinner för att man drar ner på fodret tror jag faktiskt inte. Både som gravid/dräktig och ammande/diande så fungerar kroppen så att bebisen/ungen får all näring den behöver. Det är mamman som får brister i första hand, dvs det blir inte tvärt slut på mjölken för att fodret dras ner.

Jag har dock väldigt svårt att tro att riktigt mjölkstockning går över på några timmar och drabbar alla…

Däremot låter det vettigt att ta bort några ungar i taget, det blir ju som en naturlig nedtrappning. Glad